Ηλεκτροκίνηση Χ3: Κίνητρα για τα ΙΧ, Δημιουργία Υποδομών Φόρτισης και Διείσδυση στα Αστικά Λεωφορεία

Ηλεκτροκίνηση Χ3: Κίνητρα για τα ΙΧ, Δημιουργία Υποδομών Φόρτισης και Διείσδυση στα Αστικά Λεωφορεία
Της Μάχης Τράτσα
Δευ, 25 Μαΐου 2020 - 08:29

Η εφάπαξ επιχορήγηση περίπου 5.000 ευρώ για την αγορά ΙΧ μηδενικών (ή χαμηλών) εκπομπών ρύπων, θα περιλαμβάνεται στα κίνητρα που αναμένεται να θεσπίσει η κυβέρνηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Παρότι οι τελικές ρυθμίσεις δεν έχουν ακόμη «κλειδώσει» από τη Διυπουργική Επιτροπή, πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται, για τα ΙΧ, η επιχορήγηση να αφορά όλους τους τύπους ηλεκτροκίνητων οχημάτων με τιμή έως και 40.000 ευρώ. 

Για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, όπως τα ταξί, υπάρχουν διάφορες προτάσεις, με την τιμή της επιχορήγησης να κυμαίνεται μεταξύ 5.000 ευρώ και 8.000 ευρώ. 

Σε κάθε περίπτωση η ενίσχυση των ταξί, θα συνοδεύεται και από την απόσυρση του παλαιού οχήματος. Ενισχύσεις θα προβλέπονται ακόμη για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, με την επιδότηση θα κυμαίνεται από  500 ευρώ έως και 1.000 ευρώ, ενώ μεγαλύτερο θα είναι τα ποσό για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου δικύκλου.

Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση στα τέλη Ιουνίου, θα περιλαμβάνει κι άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις  για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, τη δημιουργία υποδομών φόρτισης που θα καλύπτουν γεωγραφικά όλη τη χώρα, αλλά και την αντικατάσταση μέρους των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου -  όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής - το ένα στα τρία νέα λεωφορεία θα είναι ηλεκτροκίνητο. Κίνητρα θα δοθούν και στην τοπική αυτοδιοίκηση για την αντικατάσταση των δημοτικών οχημάτων.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα οικονομικά κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των IX αυτοκινήτων, καθοριστικός θα είναι ο ρόλος του υπουργείου Οικονομικών. Έτσι, στο τραπέζι βρίσκονται προτάσεις για απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για αντικατάσταση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας με ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά, για μειωμένο φόρο κατανάλωσης και συντελεστή ΦΠΑ, ενώ υπάρχουν σκέψεις και για απαλλαγή τα πρώτα χρόνια από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.

Παράλληλα, η διυπουργική επιτροπή εξετάζει την προοπτική να δοθούν φορολογικά κίνητρα για επιχειρήσεις διαμοιρασμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων για τους εργαζομένους τους. Επίσης, στη λίστα των προτάσεων περιλαμβάνονται η παροχή έκπτωσης στα διόδια των αυτοκινητόδρομων (σε συμφωνία με τις εταιρείες παραχωρήσεων), η ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο,  δωρεάν χρήση θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων κλπ.

Σχετικά με τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών φόρτισης, η νομοθετική πρόταση της κυβέρνησης θα περιλαμβάνει σχέδιο για την ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης ώστε να καλύπτεται  όλο το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας, καθώς και άλλες εγκαταστάσεις όπως λιμάνια, αεροδρόμια, δημοτικοί χώροι, υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης, τερματικοί σταθμοί Μέσων Μαζικής Μεταφοράς κλπ. Μελέτη του ΔΕΔΔΗΕ, έχει καταδείξει ότι για την κάλυψη των αναγκών της χώρας απαιτούνται από 1.078 έως 3.057 εγκαταστάσεις ημιταχείας φόρτισης, ανάλογα με τον βαθμό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης.   

Για τα ταξί, σχεδιάζεται να τοποθετηθούν φορτιστές σε ορισμένες πιάτσες.  

Υποδομές φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα προβλέπονται επίσης για όλα τα νέα ιδιωτικά και επαγγελματικά κτίρια, καθώς και για πάρκινγκ, πρατήρια καυσίμων κ.ά.  Η πρόβλεψη θα περιληφθεί στις αλλαγές του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, οι οποίες θα περιληφθούν στο χωροταξικό – πολεοδομικό νομοσχέδιο που – εκτός απροόπτου - θα τεθεί τον Ιούνιο σε δημόσια διαβούλευση.  

Επίσης, για διευκόλυνση των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσει και ειδικό Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης όπου θα καταγράφονται οι υποδομές επαναφόρτισης, οι φορείς που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά και άλλες πληροφορίες και μέσω μιας ειδικής εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα θα παρέχονται στοιχεία στους χρήστες που θα αφορούν στη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, στάθμευσης, στα τιμολόγια φόρτισης, στον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής κ.λπ.  

Επίσης, στις νέες ρυθμίσεις θα υπάρχουν και προβλέψεις για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των συνεργείων επισκευής ηλεκτρικών οχημάτων και τις προϋποθέσεις για την έκδοση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.

Σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το 2030 το 30% των νέων οχημάτων στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι  ηλεκτροκίνητα και υβριδικά.