Οταν σε λένε Χένρι Φορντ και είσαι ο απόγονος του Χένρι Φορντ, ενός ανθρώπου που άλλαξε τον ρουν της Ιστορίας, φέρεις βαρύ φορτίο στις πλάτες σου. Και ο τωρινός Χένρι Φορντ (ο Γ΄) εργάζεται σκληρά και παραμένει ταπεινός, ώστε να μπορέσει να αντεπεξέλθει σε αυτήν την κληρονομιά

Στα 39 του χρόνια ανέλαβε τον καίριο ρόλο να είναι ο σύνδεσμος ανάμεσα στη χειμαζόμενη αυτοκινητοβιομηχανία Ford και στους θορυβημένους επενδυτές. Είναι δηλαδή διευθυντής του τμήματος επικοινωνίας της εταιρείας με τους επενδυτές. Ο Χένρι Φορντ ο Γ΄ είναι ένας εκ των εκπροσώπων της πέμπτης γενιάς της οικογενείας, μαζί με την εξαδέλφη του, την 32χρονη Αλεξάνδρα Φορντ Ινγκλις, που συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών φορτηγών Rivian Automotive, όπου η Ford διατηρεί σημαντικό μερίδιο.

Αξίζει να επισημανθεί ότι από τα 117 χρόνια της ύπαρξής της η Ford τα είκοσι διοικείται από έναν Φορντ. Και αν και αρκετοί αποδίδουν την κακή κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ιδρυτική οικογένεια, η τελευταία εκτιμά πως ο Χένρι και η Αλεξάνδρα είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει για να συνεχίσει να ασκεί τον έλεγχο. Αμφότεροι είχαν προετοιμαστεί να αναλάβουν διοικητικές θέσεις, αφ’ ης στιγμής εισήλθαν στην εταιρεία, όπως παρατηρεί ο Τζέφρι Σόνενφελντ, αναπληρωτής κοσμήτορας της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Γέιλ. «Αλλά και η γενιά των πατεράδων τους ακολούθησε την ίδια διαδρομή».

Και όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία περνάει ακόμη μία υπαρξιακή κρίση. Λόγω πανδημίας κατέβασε τα ρολά στα βορειοαμερικανικά εργοστάσιά της και οι ζημίες διογκώνονται. Χθες διεξήχθη η ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της, στην οποία η ιδρυτική οικογένεια Φορντ (Ford) εξακολουθεί να κατέχει το 40% σε δικαιώματα ψήφου χάρις σε ειδική κατηγορία μετοχών. Ωστόσο, οι μέτοχοι είχαν προτείνει αλλαγή του καθεστώτος και αφαίρεση των μετοχών με τα εν λόγω προνόμια και αντικατάστασή τους με απλές μετοχές, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg.

Μία μετοχή θα ισοδυναμεί με μία ψήφο, πρόταση που είχε συζητηθεί και πέρυσι και τη στήριξε το 34% των επενδυτών. Επί μακρόν, ορισμένοι επενδυτές ισχυρίζονται πως το εν λόγω προνομιακό καθεστώς στις εισηγμένες εταιρείες αφενός επηρεάζει δυσμενώς την αξία τους, αφετέρου εξασφαλίζει στις ιδρυτικές οικογένειες αδικαιολόγητη εξουσία. «Γι’ αυτό δεν έχουμε πλέον βασιλιάδες και βασίλισσες», λέει ο Νελ Μάινο, αντιπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων για την υποστήριξη μετόχων ValueEdge Advisors. «Εχουμε δει σε εταιρείες, όπως είναι η Motorola και η Anheuser Busch, ότι το να δίδεται η σκυτάλη από γενιά σε γενιά δεν είναι αποτελεσματικό».

Το 1999 είχε γίνει πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας ο Μπιλ Φορντ και έκτοτε η τιμή της μετοχής της έχει απολέσει σχεδόν το 91% της αξίας της, ενώ αντιστοίχως την εικοσαετία αυτή ο δείκτης S&P 500 έχει εκτιναχθεί σε ποσοστό 129%. Εντούτοις, παρά τις δυσχέρειές της, η Ford δεν πτώχευσε λόγω της κρίσης του 2009, όπως συνέβη με τις άλλες ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, την General Motors και την Chrysler. Πέραν τούτου, είναι γνωστό ότι οι Φορντ δεν αναμειγνύονται στη διαδικασία λήψης αποφάσεων μέσα στην εταιρεία, όπως αναφέρει ο Ρομπ ντι Μποφ αναλυτής θεμάτων εταιρικής διακυβέρνησης στην Bloomberg Intelligence. Ο Χένρι Φορντ ο Γ΄, βέβαια, όπως και η Αλεξάνδρα Φορντ Ινγκλις απέχουν πολύ από το να αναλάβουν την ανώτατη διοικητική θέση στον όμιλο, αν την αναλάβουν ποτέ κιόλας. Ο Χένρι, γιος του Εντσελ Φορντ του Β΄, σπούδασε μαθηματικά και ιστορία και ήταν διευθυντής του τμήματος εταιρικής στρατηγικής πριν αναλάβει προσφάτως το τμήμα επικοινωνίας με τους επενδυτές. Η (πρώτη) εξαδέλφη του Αλεξάνδρα, κόρη του Μπιλ Φορντ, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη βιολογία, στη νευροεπιστήμη, αλλά και στη διοίκηση επιχειρήσεων, εργάστηκε στο λιανεμπόριο και μετά η πρώτη της εργασία στη Ford ήταν στο τμήμα λύσεων για τη μετακίνηση σε πολυπληθείς πόλεις.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")