Φυσικό Αέριο - Νέοι Αγωγοί Ενισχύουν την Ελλάδα ως Ενεργειακό Κόμβο

Φυσικό Αέριο - Νέοι Αγωγοί Ενισχύουν την Ελλάδα ως Ενεργειακό Κόμβο
Του Χρήστου Κοντογεώργη
Τρι, 14 Οκτωβρίου 2025 - 07:45

Σε μια περίοδο αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου και σημαντικής ανάπτυξης των εξαγωγών, ο ΔΕΣΦΑ προχωρά με αποφασιστικότητα στην ολοκλήρωση και υλοποίηση σειράς αγωγών που ενισχύουν τόσο την εγχώρια κατανάλωση όσο και τον διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας. Ήδη, ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία βρίσκεται στα τελικά στάδια κατασκευής, ενώ για τον αγωγό προς την Πάτρα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την υλοποίησή του. Παράλληλα, η Ελλάδα ενισχύει τη θέση της ως κόμβος φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω

του «δίδυμου» αγωγού Καρπερή – Κομοτηνή, για τον οποίο επίσης έχουν προκηρυχθεί διαγωνιστικές διαδικασίες. Με την ολοκλήρωση του έργου, οι χρήστες θα αποκτήσουν ευελιξία στις ροές αερίου και πρόσβαση σε όλα τα βόρεια σημεία εξόδου του ελληνικού συστήματος. Ταυτόχρονα, το εθνικό δίκτυο θα μπορεί να υποστηρίξει εξαγωγές μέσω του Διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας–Βουλγαρίας, ο οποίος έχει μέγιστη δυναμικότητα 5 δισ. κυβικών μέτρων.

Η σημασία της Ελλάδας αναδεικνύεται και σε γεωπολιτικό επίπεδο. Η χώρα, χάρη στις υποδομές LNG και στις εισόδους από τον αγωγό ΤΑΡ, αποτελεί κρίσιμο σημείο του Κάθετου Διαδρόμου, που συνδέει την Ελλάδα με την Ουκρανία. Σύμφωνα με τον CEO της Bulgartransgaz, Βλάντιμιρ Μαλίνοφ, ο διάδρομος αυτός θα μπορούσε να μειώσει δραστικά την εξάρτηση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης από το ρωσικό αέριο μέχρι το 2028.

Στην εγχώρια αγορά, η κατανάλωση αερίου αυξήθηκε κατά 7,66% το πρώτο εννεάμηνο του έτους, ενώ οι εξαγωγές εκτοξεύτηκαν από 0,66 TWh το 2024 σε 5,06 TWh φέτος, ενισχύοντας παράλληλα τον ρόλο του LNG που καλύπτει πλέον πάνω από 40% των εισαγωγών. Το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ δέχθηκε 36 δεξαμενόπλοια LNG, υπερδιπλάσια από το αντίστοιχο διάστημα του 2024, ενώ μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης εισήχθησαν ήδη 1,03 TWh LNG.

Ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους και να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2027, εξασφαλίζοντας την τροφοδοσία πόλεων όπως η Έδεσσα, η Σκύδρα, η Νάουσα και η Κοζάνη, ενώ προβλέπεται μελλοντική επέκταση προς την Καστοριά. Παράλληλα, η περιοχή θα συνεχίσει να αποτελεί ενεργειακό κέντρο μέσω της μετατροπής της λιγνιτικής μονάδας «Πτολεμαΐδα 5» σε μονάδα αερίου, ισχύος 350 MW και της πιθανής δημιουργίας επιπλέον μονάδας 100 MW.

Ο αγωγός προς την Πάτρα θα προσφέρει σταθερή πρόσβαση στην πόλη και στη ΒΙ.ΠΕ., αντικαθιστώντας τη μεταβατική λύση οδικής μεταφοράς LNG, με στόχο ολοκλήρωση του έργου την άνοιξη του 2027.

Τέλος, ο «δίδυμος» αγωγός Καρπερή – Κομοτηνή, μήκους 215 χλμ., αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2027 και θα ενισχύσει τις ροές αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου, εξασφαλίζοντας σταθερή πρόσβαση σε νέα σημεία εισόδου και εξόδου. Σημαντικό είναι ότι και τα τρία έργα είναι «H2 ready», ικανά να διακινούν αέριο με προσμίξεις ή 100% υδρογόνο, αποτελώντας κομμάτι του σχεδιαζόμενου δικτύου ανανεώσιμου αερίου του ΔΕΣΦΑ.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr