Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής -Μια Απόφαση Εκ των Ων Ουκ Άνευ

Με βασικό επιχείρημα πως η καθυστέρηση στην κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα επιβαρύνει, μέσω των ΥΚΩ, τον Έλληνα καταναλωτή, με 300 εκατ. ευρώ το χρόνο, η νέα ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέστησε σαφές στην κυπριακή πλευρά, με την οποία συναντήθηκε προ ημερών, πως είναι απείρως σημαντικότερη η ενεργειακή ευστάθεια της Κρήτης, ιδίως από τη στιγμή που η μονάδα της ΔΕΗ στη μεγαλόνησο θα πρέπει, βάση του ενωσιακού δικαίου να αποσυρθεί.

energia.gr
Δευ, 5 Αυγούστου 2019 - 15:38

Η ελληνική κυβέρνηση δεν απορρίπτει, συλλήβδην, την ιδέα της συνεργασίας για την ευόδωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, ξεκαθάρισε, όμως, πως ύψιστη προτεραιότητα είναι το καλώδιο Κρήτη- Αττική και το ότι όποιο μοντέλο επιλεγεί δεν μπορεί να παραγνωρίζει αυτή την παράμετρο.

Παρά τις κινήσεις εντυπωσιακού (;) του EuroAsia Interconnector, να προβεί σε ασφαλιστικά μέτρα κατά της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ για να προασπίσει τα δικά του συμφέροντα, και ύστερα από δύο παρατάσεις, που στάθηκαν αφορμή για να πυροδοτήσουν σενάρια που προέβλεπαν την εκ βάθρων μεταβολή των σχεδίων για τη διασύνδεση, η «Αριάδνη Interconnection», εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, στην οποία έχει ανατεθεί η υλοποίηση του έργου ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τα καλωδιακά τμήματα συνεχούς τάσης 500 kV, με τέσσερις εταιρείες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, να καταθέτουν προσφορές.

Το μήνυμα είναι σαφές προς όλους τους ενδιαφερόμενους -τουλάχιστον εκείνους που έχουν εκφράσει τη βούληση να "υπονομεύσουν", το κρίσιμο για την ενεργειακή αυτονομία της Κρήτης project και να το εντάξουν στη δική τους σφαίρα επιρροής: Η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, εμμένει στην στρατηγική που έχει χαραχθεί για την εκτέλεση της διασύνδεσης ως εθνικό έργο, αγνοώντας τις πιέσεις και τις απειλές που εκπορεύονται από το δίπολο, Κομισιόν -EurοΑasia Interconecton.

Η εξέλιξη, συνιστά ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στην «Αριάδνη» και το μεγαλεπήβολο και εμβληματικό, από κάθε άποψη, έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Ο ΑΔΜΗΕ πρέπει, τώρα, να επικεντρωθεί στις τεχνικές παραμέτρους της υπόθεσης, ήτοι, να ολοκληρώσει άμεσα την αξιολόγηση των προσφορών, ώστε να προχωρήσει στο καίριο επόμενο στάδιο, δηλαδή, στην υπογραφή των συμβάσεων πριν από τα τέλη του έτους, αν θέλει να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα.

Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Η απεξάρτηση της Κρήτης από την ηλεκτροπαραγωγή με ορυκτά καύσιμα και η διασύνδεσή της με το ήπειρωτικό σύστημα, εκτός από το άμεσο όφελος για το νησί, τουτέστιν, την ενεργειακή θωράκισή του με την εξάλειψη του υπαρκτού κινδύνου γενικευμένου μπλακ άουτ, θα μειώσει κάθετα το κόστος ηλεκτροδότησης και θα ψαλιδίσει κατά 300-400 εκατ ευρώ, τα ποσά που καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος, για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.

Αν μη τι άλλο, για μια οικονομία όπως η ελληνική, που προσδοκά να εξοικονομήσει πολύτιμους πόρους μέσω του εκσυγχρονισμού των ηλεκτρικών δικτύων, η μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ κατά 300 εκατ. ευρώ από το 2023, όταν προβλέπεται να λειτουργήσει για πρώτη φορά η επίμαχη διασύνδεση, μέχρι τα σχεδόν 600 εκατ. ευρώ το 2043, θα πρέπει να θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ.