Οι Προκλήσεις Οδηγούν Τρεις Ανταγωνιστές σε Συνεργασία

Οι Προκλήσεις Οδηγούν Τρεις Ανταγωνιστές σε Συνεργασία
της Θέλμας Χατζηαθανασίου
Δευ, 4 Φεβρουαρίου 2019 - 17:08

Παραδοσιακοί ανταγωνιστές στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι γερμανικές Volkswagen, Daimler και BMW υποχρεώνονται να συνεργαστούν, καθώς αντιμετωπίζουν μία τιτάνια δοκιμασία: την ανάπτυξη ηλεκτρικών και αυτόνομων αυτοκινήτων.

Η πρωτοφανής σύμπραξη των κολοσσών υπόσχεται πως θα τους καταστήσει αντάξιους αντιπάλους των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, που συνεχώς κερδίζουν έδαφος, και κυρίως των αμερικανικών Tesla και Waymo, που ήδη προηγούνται σημαντικά. Η Tesla έχει ήδη κυκλοφορήσει το Model 3, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που εντάσσεται στην πολυτελή κατηγορία, ενώ η Waymo έχει ανακοινώσει την έναρξη μαζικής παραγωγής αυτόνομων αυτοκινήτων εντός του Φεβρουαρίου.  

«Χρυσή» επένδυση

To μεγάλο ύψος της απαιτούμενης επένδυσης είναι το πρώτο και το σοβαρότερο κίνητρο για τη συνεργασία των τριών αιώνιων ανταγωνιστών. Η VW μόνο, η πρώτη σε πωλήσεις παγκοσμίως, θα επενδύσει 34 δισ. ευρώ σε τεχνολογίες επόμενης γενιάς, εκ των οποίων 20 δισ. θα δρομολογηθούν στην ανάπτυξη ηλεκτρικών και αυτόνομων μοντέλων. Τη στιγμή, όμως, που η VW σχεδιάζει τη στρατηγική της και περιορίζει τα έξοδά της προκειμένου να ενισχύσει την παραγωγή των μελλοντικών οχημάτων, η κατά 77 χρόνια νεότερή της Tesla, ταράζει τα νερά σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Η Tesla διαθέτει αυτή τη στιγμή το πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο πολυτελείας στις ΗΠΑ, το Model 3. Με αυτό ετοιμάζεται να κατακτήσει και την ευρωπαϊκή αγορά, καθώς θα κυκλοφορήσει επίσημα τον Φεβρουάριο.

Οι τεχνολογικές απαιτήσεις ήταν ανέκαθεν υψηλές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες όμως βρίσκονται τώρα αντιμέτωπες με νέους ανταγωνιστές, τεχνολογικές εταιρείες, που διαθέτουν τεράστια κεφάλαια και προκαλούν ένα νέο είδος πίεσης στον κλάδο. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Waymo, θυγατρικής της Google, η οποία έχει ολοκληρώσει ήδη μία δεκαετία πειραμάτων σε αυτόνομα αυτοκίνητα. Εν τω μεταξύ, το Πεκίνο έχει θέσει ως εθνική προτεραιότητα τον περιορισμό των ρύπων, με αποτέλεσμα οι κινεζικές εταιρείες να χτίζουν αυτοκρατορίες με θεμέλιο τα ηλεκτρικά οχήματα. Στον αγώνα για την ταχύτερη παραγωγή οικολογικών οχημάτων, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεώθηκαν με τη σειρά τους να συνεργαστούν με εταιρείες τεχνολογίας, όπως με τους κολοσσούς Alibaba, Baidu και Tencent. Για τη λειτουργία αυτόνομων οχημάτων απαιτούνται χάρτες υψηλής ευκρίνειας και σύστημα επικοινωνίας των αυτοκινήτων, που θα αποτρέπει τυχόν σύγκρουση. Μεγάλο εμπόδιο δημιουργεί το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο εν πολλοίς είναι ανύπαρκτο για τα αυτόνομα οχήματα, ενώ όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ισχυρίζονται πως δημιουργεί συνεχώς στενότερα πλαίσια στον κλάδο. Το σκάνδαλο Dieselgate της VW, και όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια και πολλών ακόμη εταιρειών, της κόστισε το 2017 περισσότερο από 30 δισ. ευρώ. Οι περιορισμοί εκπομπών αερίων σε Ε.Ε., ΗΠΑ και Κίνα καλούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να διαθέτουν στην αγορά μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στα επόμενα χρόνια. Για τα αυτόνομα οχήματα, καίριο είναι το ζήτημα της ιδιοκτησίας, καθώς δεν έχει ακόμη αποφασιστεί εάν θα ανήκουν στον πελάτη, ή αν θα παραχωρούνται σε αυτόν ως υπηρεσία.

Μπαίνουν «στο παιχνίδι» και οι γερμανικές εταιρείες Bosch και Continental

Στην πρωτοφανή σύμπραξη μεταξύ VW, Daimler και BMW, που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, καλούνται ανοιχτά όσες αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρείες διατίθενται να συνεργαστούν. Προς το παρόν, οι γερμανικές Bosch και Continental, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας κατασκευάζοντας αξεσουάρ και ανταλλακτικά οχημάτων, έχουν ήδη εκδηλώσει την επιθυμία τους να συμμετάσχουν, προκειμένου να ολοκληρώσουν το κολοσσιαίο έργο. Η επίσημη σύναψη της συμφωνίας αναμένεται να γίνει τον Μάρτιο και τότε τα διευθυντικά στελέχη θα κληθούν να αποφασίσουν τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η σύμπραξη των εταιρειών και τον ρόλο που θα αναλάβει η καθεμία.

Η εν λόγω συνεργασία, η οποία υποχρεώνει αιώνιους ανταγωνιστές στους κόλπους της αυτοκινητοβιομηχανίας να συνεργαστούν, δεν είναι η πρώτη. Η BMW συνεργάζεται από το 2017 με την αμερικανική εταιρεία Intel, που κατασκευάζει επεξεργαστές, την ισραηλινή θυγατρική της τελευταίας Mobileye και την ιταλική και αμερικανική Fiat Chrysler για την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων. Η ανάγκη μετριασμού του κόστους ανάπτυξης, καθώς και ο σκληρός ανταγωνισμός έχει οδηγήσει επιπλέον σε κοινοπραξία των Daimler και Bosch από το 2011 για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Εκτός αυτών, η VW και η Ford, η οποία έχει έδρα στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους τον Ιανουάριο του 2019, για την κατασκευή βαν και ημιφορτηγών, καθώς και την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.

H VW εξακολουθεί να είναι η πρώτη σε πωλήσεις παγκοσμίως, ωστόσο η συνεργασία με τους ανταγωνιστές της δείχνει ανησυχία για το μέλλον της εταιρείας στην αγορά ηλεκτρικών και αυτόνομων οχημάτων. Το πιθανότερο μέσο της VW, που θα της προσφέρει προβάδισμα στο μέλλον έναντι της Tesla, είναι η ανάπτυξη εκ του μηδενός νέας πλατφόρμας (σασί) ειδικά σχεδιασμένης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που θα αποτελέσει τη βάση για 50 μοντέλα της μέχρι το 2025. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούν πλατφόρμες, που έχουν ήδη αναπτύξει για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και προσπαθούν να προσαρμόσουν επάνω τους τις μπαταρίες δημιουργώντας ζητήματα ασφάλειας και βάρους του οχήματος. 

Παράδοξο είναι το γεγονός πως, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες μάχονται μεταξύ τους και αντιμετωπίζουν οικονομικά, ρυθμιστικά και κάθε είδους άλλα εμπόδια, τα αυτοκίνητα που πρόκειται να κατασκευάσουν εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα ακριβά για τον μέσο καταναλωτή. Επομένως, ζήτημα καίριας σημασίας για τα επόμενα χρόνια είναι η προσέλκυση αγοραστών, που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν μερικές χιλιάδες παραπάνω για την αγορά οχημάτων νέας τεχνολογίας.

(από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)