Η FuelsEurope, που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό κλάδο διύλισης και παραγωγής καυσίμων, εξέφρασε τη βαθιά της ανησυχία για τις δυνητικές αρνητικές επιπτώσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο και τις επενδύσεις, μετά το αποτέλεσμα της πρόσφατης συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) των Ηνωμένων Εθνών, που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο από τις 14 έως τις 17 Οκτωβρίου 2025. Κατά τη συνεδρίαση, τα κράτη -μέλη αποφάσισαν να αναβάλουν για ένα έτος την επίσημη υιοθέτηση του πλαισίου “IMO Net Zero”, δηλαδή, μιας καθοριστικής πρωτοβουλίας 

που είχε σχεδιαστεί για να αποτελέσει τον οδικό χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Σύμφωνα με την FuelsEurope, αυτή η αναβολή καταφέρνει σημαντικό πλήγμα στις παγκόσμιες προσπάθειες να διαμορφωθεί ένα σταθερό και προβλέψιμο ρυθμιστικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών.

Η καθυστέρηση, αν και κρίνεται ως διαδικαστικού χαρακτήρα, από τεχνικής άποψης, εκλαμβάνεται, εν τούτοις, ως σήμα αβεβαιότητας σε μια κρίσιμη χρονική συγκυρία, κατά την οποία ο κλάδος επιδιώκει την ψήφιση σαφών κανόνων για να προχωρήσει σε μαζικές επενδύσεις σε καθαρότερα καύσιμα και τεχνολογίες.

Το πλαίσιο “IMO Net Zero”, θεωρείται ακρογωνιαίος λίθος της διεθνούς ναυτιλιακής πολιτικής για το κλίμα. Πριν από τη συνεδρίαση, υπήρχε ευρεία υποστήριξη και ισχυρές προσδοκίες ότι η MEPC θα επικύρωνε οριστικά το πλαίσιο, σηματοδοτώντας τη μετάβαση του κλάδου σε μια εποχή μηδενικών εκπομπών.

Αντ’ αυτού, η απόφαση για αναβολή δημιουργεί νέα αβεβαιότητα για τις επιχειρήσεις, τους επενδυτές και τους παραγωγούς καυσίμων, όπως τονίζει η FuelsEurope, καθώς η έλλειψη σαφούς ρυθμιστικού ορίζοντα μπορεί να καθυστερήσει επενδυτικά σχέδια δισεκατομμυρίων σε νέες μονάδες παραγωγής ανανεώσιμων ή χαμηλών εκπομπών καυσίμων.

«Αν και αυτή η αναβολή προκαλεί απογοήτευση, ο συνεχιζόμενος διάλογος δείχνει ότι τα κράτη- μέλη παραμένουν προσηλωμένα στη συνεργασία και στη διατήρηση της φιλοδοξίας του πλαισίου Net Zero του ΙΜΟ», δηλώνει η κα Λιάνα Γούτα, γενική διευθύντρια της FuelsEurope. «Ο κλάδος μας είναι έτοιμος να ανταποκριθεί, αλλά η μακροπρόθεσμη σαφήνεια της πολιτικής είναι απαραίτητη για την απελευθέρωση επενδύσεων σε ανανεώσιμα καύσιμα και καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», προσθέτει.

Η κα Γούτα επισημαίνει ακόμη, ότι η ναυτιλία, ως κατεξοχήν διεθνής δραστηριότητα, απαιτεί παγκόσμια λύση και όχι αποσπασματικές περιφερειακές πρωτοβουλίες. «Χωρίς διεθνή ευθυγράμμιση, υπάρχει κίνδυνος κατακερματισμού της αγοράς και άνισης κατανομής των κινήτρων», σημειώνει και υπογραμμίζει ότι η προβλεψιμότητα των πολιτικών αποτελεί προϋπόθεση για την υλοποίηση έργων μεγάλης κλίμακας και υψηλής έντασης κεφαλαίου.

Η FuelsEurope επανέλαβε τη δέσμευσή της να στηρίξει την ανάπτυξη ενός παγκόσμιου πλαισίου που θα προωθεί την απανθρακοποίηση, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού ενεργειακού κλάδου.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr