Οι αναπλάσεις των πόλεων και ιδίως των μεγάλων αποτελεί ένα βασικό πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η πολιτεία τις επόμενες δεκαετίες. Στη βάση αυτή έρχεται το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επικαιροποιήσει το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και να εφαρμόσει τις κατάλληλες λύσεις, για την αντιμετώπιση της γήρανσης των κτιρίων, την προσαρμογή των πόλεων μας στα δεδομένα που θέτει η κλιματική αλλαγή και τη δημιουργία αποδοτικών ενεργειακών κτιρίων.

Τα παραπάνω δεδομένα παρουσιάστηκαν, χθες, σε ημερίδα του υπουργείου περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα: Αστική αναγέννηση για την αειφορία και την ανθεκτικότητα, παρουσία επιστημονικών φορέων και καθηγητών ελληνικών πανεπιστημίων. Οι ομιλητές συγκλίναν στην ανάγκη δημιουργίας περισσότερων χώρων πρασίνου, στη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων αλλά και ποδηλατοδρόμων. Παράλληλα, ανέδειξαν μια σειρά από ζητήματα στις πόλεις, όπως η οικειοποίηση των πεζοδρομίων από καφετέριες και μαγαζιά, το γνωστό πλέον πρόβλημα με τα τραπεζοκαθίσματα. Επιπλέον, ένα βασικό πρόβλημα είναι αυτό των ιδιοκτησιών σε κτίρια που χρίζουν κατεδάφισης.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός τόνισε πως χρειάζεται ριζική ανακαίνιση στο κτιριακό απόθεμα της Αθήνας, με πρώτο στόχο την ενεργειακή εξοικονόμηση των κτιρίων και δεύτερο την στατική τους επάρκεια. Υπογράμμισε, πως είναι αναγκαιότητα η πολιτεία να επενδύσει στην ασφάλεια των κτιρίων, με στόχο την ανθεκτικότητα των πόλεων. Παράλληλα, σημείωσε πως από τη στιγμή που θα υιοθετηθεί η λύση της απόσυρσης παλιών κτιρίων θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για να υποστηρίξουν το έργο. Αξίζει να σημειωθεί πως αναφερόμενος στο ζήτημα της αναζήτησης κεφαλαίων για την κατεδάφιση κτιρίων, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Δημήτρης Οικονόμου τόνισε πως κρίνεται αναγκαία η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Σύμφωνα με υπολογισμούς του θα πρέπει να δαπανηθούν τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ ανά 10 στρέμματα.

Ο κ. Οικονόμου μάλιστα τόνισε πως τα επόμενα χρόνια θα γίνει επανάσταση στις αστικές μεταφορές, με την εδραίωση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης, ενώ οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής θέτουν με επιτακτικό τρόπο το ζήτημα της αναμόρφωσης των πόλεων.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Δημαράς ανέφερε πως «είμαστε στην αρχή ενός διάλογου με στόχο τη συμμετοχή των πολιτών, ενώ χρειάζεται η στήριξη ενός μακρόπνοου σχεδιασμού». Πρόσθεσε δε, ότι «είμαστε στη φάση της διαμόρφωσης των αξόνων για τις πόλεις του 2030-2040, πρέπει να δούμε έτσι διεξοδικά την κατάσταση που θα διαμορφωθεί στις πόλεις. Βασικός στόχος, σύμφωνα με τον κ. Δημαρά είναι να αυξηθούν οι κοινόχρηστοι χώροι, να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και να υλοποιηθούν δράσεις για τη στατική επάρκεια των κτιρίων και την ενεργειακή τους αναβάθμιση.

«Δεν μπορούμε να μείνουμε παθητικοί θεατές» είπε ο κ. Δημαράς επισημαίνοντας πως «η κλιματική αλλαγή επιβάλει αλλαγές μέχρι το 2050, τα κτίρια πρέπει να είναι ενεργειακά αυτόνομα, να αναπτύσσονται οι χώροι πρασίνου. Χρειαζόμαστε δίκτυο πεζοδρόμων, «πράσινες» διαδρομές και πυκνό δίκτυο ποδηλατοδρόμων». Σημείωσε, επίσης, πως αυτοί οι στόχοι απαιτούν μακροχρόνιο πρόγραμμα απόσυρσης κτιρίων ακόμα και ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων.

Τα τελευταία χρόνια το ζήτημα των αστικών αναπλάσεων είχε παραμείνει στην αφάνεια. Δυστυχώς, για ακόμα μια φορά η χώρα μας καλείται να προλάβει δυσάρεστες εξελίξεις, από την άναρχη δόμηση και από τα προβλήματα που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή. Οι αναγκαίες αλλαγές απαιτούν βέβαια και συναίνεση του κόσμου, αλλά και συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην εφαρμογή των κεντρικών κατευθύνσεων. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές αδρανούν και αποφεύγουν να συγκρουστούν με τοπικά συμφέροντα.