Την απόφαση έγκρισης του επενδυτικού προγράμματος ανάπτυξης 2017-2026 του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), η οποία εκκρεμεί από τον Ιούνιο του 2017, αναμένεται να δημοσιοποιήσει το επόμενο διάστημα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη καθώς στο δεκαετές αναπτυξιακό του σχέδιο, ο Διαχειριστής έχει εντάξει, με προϋπολογισμό 48,7 εκατ. ευρώ και την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας (Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης) και Σκοπίων (Γευγελή). Πρόκειται για έναν νέο κάθετο διάδρομο που είναι πιθανό, μελλοντικά, να επεκταθεί έως τη Σερβία. Όμως το ίδιο έργο διεκδικεί και η  εταιρεία Windows International (συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ), η οποία είχε καταθέσει από τον Μάρτιο του 2017 φάκελο για το πρότζεκτ στη ΡΑΕ.

Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ανώτατο στέλεχος της ΡΑΕ, μιλώντας σε δημοσιογράφους,  η Αρχή προκρίνει τον ΔΕΣΦΑ ως «επικρατέστερο»  για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Σκοπίων θέτοντας ωστόσο ως προϋπόθεση την υλοποίηση ενός μάρκετ τεστ, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το έργο μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος του τελικού καταναλωτή. 

Η ΡΑΕ, όσο εξελίσσονταν οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης του Διαχειριστή, είχε «παγώσει» τις όποιες συζητήσεις για τον συγκεκριμένο αγωγό. Όμως, το έντονο ενδιαφέρον της Snam, η οποία ηγείται της κοινοπραξίας στην οποία θα περιέλθει ο ΔΕΣΦΑ, όπως φαίνεται είχε καθοριστική σημασία για την τύχη του έργου. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι οι τρεις εταιρείες της κοινοπραξίας - Snam, Enagas και Fluxys - μετέχουν και στον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου ΤΑΡ, από τον οποίο σχεδιάζεται να προμηθεύεται αέριο ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Σκοπίων, όπως επίσης και από τις δεξαμενές του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Τον αγωγό Ελλάδας – Σκοπίων προωθούν ο Διαχειριστής, μαζί με την αντίστοιχη κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων (MER Skopje) της πΓΔΜ. Μάλιστα αντιπροσωπεία της τελευταίας,  το περασμένο καλοκαίρι, είχε βρεθεί στην Αθήνα προκειμένου, μαζί με στελέχη του ΔΕΣΦΑ, να προετοιμάσουν τα επόμενα στάδια για την προώθηση του έργου. Ο Διαχειριστής βασίζει τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ σε ίδια κεφάλαια, επιχορήγηση ΕΣΠΑ και δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Ωστόσο, ανταγωνιστικό του ΔΕΣΦΑ αγωγό για τη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου των δύο χωρών προωθεί και η εταιρεία του Λ. Λεμπέντεφ. Όπως …σιβυλλικά αναφέρει ανώτατος παράγοντας της ΡΑΕ, η Αρχή μπορεί να ενέκρινε το δεκαετές σχέδιο του ΔΕΣΦΑ, στο οποίο περιλαμβάνεται και το έργο κατασκευής του επίμαχου αγωγού, ωστόσο παράλληλα επεξεργάζεται και την πρόταση το Ρώσου μεγιστάνα.