Ελληνική Ναυτιλία και Ενέργεια

energia.gr
Δευ, 4 Ιουνίου 2018 - 10:38

Η εβδομάδα που ξεκινά σήμερα είναι αφιερωμένη στη ναυτιλία, παγκόσμια και ελληνική. Με τη μοναδική διεθνή ναυτιλιακή έκθεση "Ποσειδώνια" να ανοίγει τις πύλες της για 25η συνεχή χρονιά φιλοξενώντας περισσότερους από 1900 εκθέτες από 90 χώρες στο Metropolitan Expo, δεν είναι υπερβολή να παρατηρήσουμε ότι ο θαλάσσιος σφυγμός του πλανήτη αυτές τις ημέρες χτυπά στην Ελλάδα. Μέσω των "Ποσειδωνίων", για μια ακόμα φορά επιδεικνύεται η αντοχή, η δέσμευση και η αποφασιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας να αντιμετωπίσει τις διεθνείς προκλήσεις.

Τα επιτεύγματα της ελληνικής ναυτιλίας είναι από κάθε άποψη σημαντικά, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη και για την ευημερία όλων των εθνών. Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008/2009, η ελληνόκτητος ναυτιλία όχι μόνο την ξεπέρασε με ελάχιστες απώλειες, αλλά εξήλθε ιδιαίτερα ενισχυμένη, αυξάνοντας τα μεγέθη της, αξιοποιώντας νέες ευκαιρίες και εκμεταλλευόμενη το άνοιγμα νέων θαλάσσιων μεταφορικών οδών. Ένα σημαντικό τμήμα των ανά τον κόσμο και δια θαλάσσης μεταφερόμενων φορτίων έχουν σχέση με την ενεργειακή προμήθεια των διαφόρων εθνών, είτε αυτή αφορά το αργό πετρέλαιο, πετρελαϊκά προϊόντα και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), είτε καλύπτει τη μεταφορά άνθρακα, σιδηρομετάλλευμα και πλέον εξειδικευμένα φορτία, όπως ουράνιο και χημικά προϊόντα. Σήμερα σχεδόν το 80% του διασυνοριακού εμπορίου πετρελαίου, το 40% του φυσικού αερίου, μέσω του LNG, και 90% του άνθρακα κινείται δια θαλάσσης, αναδεικνύοντας τον κρίσιμο ρόλο των θαλασσίων μεταφορών για τον ενεργειακό εφοδιασμό του πλανήτη.

Ένα δε αξιόλογο τμήμα του παγκόσμια διακινούμενου όγκου ενεργειακής προμήθειας μεταφέρεται μέσω του ελληνόκτητου στόλου, ο οποίος κατέχει το 30% των δεξαμενόπλοιων και σχεδόν το 15% των πλοίων LNG και 22% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ένα σημαντικό μέρος των οποίων μεταφέρει κάρβουνο και άλλες πρώτες ύλες. Υπάρχουν δε ορισμένοι δια θαλάσσης ενεργειακοί προορισμοί, όπως λχ αυτός που τροφοδοτεί την κινεζική ενεργειακή αγορά με πετρέλαιο, LNG και άνθρακα που κυριολεκτικά κυριαρχούνται από ελληνόκτητα πλοία. Σήμερα ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος αποτιμάται σχεδόν στα $ 100 δισ. βάσει στοιχείων του διεθνούς οίκου αποτίμησης αξιών στη ναυτιλία Vessels Value, με το 50% να αντιστοιχεί στο κόστος δεξαμενόπλοιων και πλοίων LNG. Ένα στοιχείο που δείχνει ξεκάθαρα τις προτιμήσεις και την επενδυτική δέσμευση των Ελλήνων πλοιοκτητών προς τα ενεργειακά φορτία. Αυτή δε η εξέλιξη, δηλ. η έμφαση που δίδεται στα ενεργειακά φορτία δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού παρατηρείται μια διαρκώς αυξητική τάση στις δια θαλάσσης ενεργειακές μεταφορές σε όλο το εύρος πρώτων υλών και προϊόντων.

Ιδιαίτερο μάλιστα ενδιαφέρον παρουσιάζει η παγκόσμιος (διασυνοριακή) αγορά φυσικού αερίου η οποία, βάσει πρόσφατης μελέτης του ΙΕΑ, τα επόμενα χρόνια, δηλ. μέχρι το 2040, πρόκειται να αναπτυχθεί κατά 525 bcm, με το 90% να αντιστοιχεί σε LNG, αφού η δια θαλάσσης μεταφορά αποδεικνύεται πλέον οικονομικά συμφέρουσα, ενώ αρκετοί νέοι προμηθευτές ετοιμάζονται να εισέλθουν στην παγκόσμιο αγορά από χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Μοζαμβίκη, η Αυστραλία, η Ρωσία κα. Έχει υπολογισθεί δε ότι ο σημερινός στόλος των 450 πλοίων LNG πρόκειται να έχει διπλασιαστεί μέχρι το 2035, με ένα μεγάλο τμήμα των απαιτούμενων επενδύσεων να πραγματοποιείται από Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι, σημειωτέον, την τελευταία 15ετία έχουν αποκτήσει σημαντική τεχνογνωσία και τεράστια εμπειρία στην οργάνωση και διαχείριση στόλων πλοίων LNG.

Συμπερασματικά και επ’ ευκαιρία την "Ποσειδωνίων", όπου και θα επιδειχθεί ότι το τελευταίο υπάρχει σε διεθνές επίπεδο στο χώρο των ενεργειακών μεταφορών, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι η Ελλάδα και οι Έλληνες ναυτικοί πρωταγωνιστούν σήμερα σε έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς της παγκοσμίου οικονομίας, και όχι μόνο, που δεν είναι άλλος από τις δια θαλάσσης ενεργειακές μεταφορές. Με άλλα λόγια, το διεθνές ενεργειακό εμπόριο ολοένα και περισσότερο ελέγχεται από ελληνικά συμφέροντα, έτσι που το αρχαίο ρητό (αποδιδόμενο στο Θεμιστοκλή, όπως το αναφέρει ο Θουκυδίδης) για το "μέγα το της θαλάσσης κράτος" να αποκτά πλέον μια νέα σημασία.