Η Πόλη του Παρισιού Πρωταγωνιστεί στην Εισαγωγή της Ηλεκτροκίνησης στη Γαλλία και την Ευρώπη

Η Πόλη του Παρισιού Πρωταγωνιστεί στην Εισαγωγή της Ηλεκτροκίνησης στη Γαλλία και την Ευρώπη
του Κ.Ν. Σταμπολή από το Παρίσι
Δευ, 22 Ιανουαρίου 2018 - 08:05
Όποιος έχει επισκεφθεί το τελευταίο διάστημα τη γαλλική πρωτεύουσα θα έχει ασφαλώς παρατηρήσει τον αυξανόμενο αριθμό των κομψών, γκρι χρώματος, κόμπακτ αυτοκινήτων που φέρουν την ένδειξη Autolib και αποτελούν τη γαλλική απάντηση στην προσπάθεια καθιέρωσης της ηλεκτροκίνησης στις πόλεις.

Όποιος έχει επισκεφθεί το τελευταίο διάστημα τη γαλλική πρωτεύουσα θα έχει ασφαλώς παρατηρήσει τον αυξανόμενο αριθμό των κομψών, γκρι χρώματος, κόμπακτ αυτοκινήτων που φέρουν την ένδειξη Autolib και αποτελούν τη γαλλική απάντηση στην προσπάθεια καθιέρωσης της ηλεκτροκίνησης στις πόλεις.

Τα αυτοκίνητα αυτά, δημιούργημα του διάσημου σχεδιαστή Pininfarina, είναι πλήρως ηλεκτρικά, κατασκευάζονται στη Γαλλία από θυγατρική του ομίλου Bolore και αποτελούν μέρος ενός στόλου 4000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα οποία κινούνται αποκλειστικά στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού. Τα τυποποιημένα αυτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μέρος ενός τεράστιου δικτύου car sharing με 1400 οργανωμένα σημεία parking όπου είναι εγκατεστημένοι 6.400 ηλεκτρικοί φορτιστές.

«Η δημιουργία του συστήματος δημόσιας ηλεκτροκίνησης του Παρισιού ξεκίνησε ως μια πρωτοβουλία του δήμου της πόλης του Παρισιού (Ile-de-France) και των 12 συνορευόντων δήμων (12 EPCI), οι οποίοι και καθόρισαν τον αρχικό σχεδιασμό και τους όρους λειτουργίας, δεσμευόμενοι ταυτόχρονα να εισφέρουν τους κατάλληλους χώρους και να υποστηρίξουν με κάθε τρόπο τη μεταφορική αυτή υπηρεσία», μας πληροφορεί ο κ. Thierry Michel Isoard, εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος του Διαμερίσματος Asnières -sur- Seine και εντεταλμένος διευθυντής της κοινοπραξίας ‘Autolib Métropole’. «Η προσέγγιση μας από την αρχή του όλου εγχειρήματος», συμπληρώνει ο κ. Isoard, «υπήρξε γεωγραφική και πολεοδομική, γιατί χωρίς την ενεργό σύμπραξη των διαφόρων αστικών και περιαστικών διαμερισμάτων δε θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει ικανοποιητικά το όλο σύστημα, καλύπτοντας τις μεταφορικές ανάγκες ενός ιντερνετικά εξοικειωμένου και ολοένα και πιο κινητικού κοινού».

Στην κοινοπραξία, η οποία συστήθηκε το 2009 και αποτελεί μια σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (PPP), συμμετέχουν οι ανωτέρω δήμοι και ο Όμιλος Bolore, με τους δήμους να ελέγχουν το 51% και την Bolore το υπόλοιπο 49%, ενώ μέσω της Autolib έχει τη διαχείριση βάσει μακροχρόνιας σύμβασης, που ξεκίνησε το 2011 και τρέχει έως το 2023.

Η αρχή του car sharing και ο οργανωμένος χώρος parking αποτελούν την βάση του όλου συστήματος το οποίο έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων και επισκεπτών του Παρισιού. Έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Autolib δεν ενοικιάζονται με την εβδομάδα η την ημέρα, αλλά για λίγες μόνο ώρες ή και λιγότερο, αφού καλούνται να εξυπηρετήσουν αποκλειστικά τις ανάγκες μετάβασης από ένα σημείο σε ένα άλλο εντός της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής του Παρισιού.

Βάσει ενός μηνιαίου ή ετήσιου συνδρομητικού συστήματος, ο χρήστης οδηγός, που έχει δικό του κωδικό και είναι εφοδιασμένος με ειδική ηλεκτρονική κάρτα, αναζητά μέσω internet τον πλησιέστερο χώρο στάθμευσης και διαθέσιμο προς χρήση αυτοκίνητο Autolib. Αφού επιβιβασθεί και φθάσει στον προορισμό του, είναι υποχρεωμένος να αναζητήσει ελεύθερο χώρο parking και αφού παρκάρει το αυτοκίνητο και το συνδέσει με την κολώνα-φορτιστή, αποχωρεί, με το αυτοκίνητο έτοιμο να φιλοξενήσει τον επόμενο οδηγό.

Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι οι χώροι στάθμευσης και τα μηχανήματα ηλεκτρικής φόρτισης διατίθενται και σε μη συνδρομητές της Autolib, που διαθέτουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αναζητούν χώρους για ηλεκτρική φόρτιση. Όμως για να κάνουν χρήση της υποδομής της Autolib οι ‘ανεξάρτητοι’ αυτοί οδηγοί - κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίοι και αυξάνονται καθημερινά, θα πρέπει να εγγραφούν και αυτοί συνδρομητές, να εφοδιαστούν με την ειδική κάρτα και έτσι να μπορούν ελεύθερα να παρκάρουν και να φορτίζουν τα αυτοκίνητα τους κατά το δοκούν.

Με 130.000 εγγεγραμμένους χρήστες-οδηγούς (στοιχεία 2017), το δημόσιο σύστημα ηλεκτροκίνησης στο Παρίσι θεωρείται σήμερα καθιερωμένο και απόλυτα λειτουργικό και φαίνεται να αποτελεί μέρος της απάντησης στα ασφυκτικά προβλήματα μετακίνησης εντός των ευρωπαϊκών πόλεων. Την εμπειρία του Παρισιού, με ακριβώς το ίδιο τρόπο οργάνωσης, έχουν αξιοποιήσει άλλα δυο μεγάλα αστικά και περιαστικά κέντρα στη Λιόν και στο Μπορντό, με αρκετούς χιλιάδες οδηγούς συνδρομητές να κάνουν χρήση του ηλεκτρικού car sharing, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον για συνεργασία και μεταφορά know how έχουν επιδείξει πολλές άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και μεγάλες πόλεις.