Αφού πρώτα αναδείχθηκε σε κορυφαίο κέντρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, η Τουρκία επενδύει τώρα στην πρώτη δική της βιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων ελπίζοντας να βρεθεί στην πρώτη γραμμή του κλάδου

Το στοίχημά της είναι η αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων Togg, που ιδρύθηκε το 2018 ως κοινοπραξία τεσσάρων τουρκικών εταιρειών και του εμπορικού επιμελητηρίου της Τουρκίας, προκειμένου να δώσουν ώθηση στη βιομηχανία της χώρας και να διασφαλίσουν το μέλλον της στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Η μονάδα της στις ακτές της Θάλασσας του Μαρμαρά παράγει εκατοντάδες ηλεκτροκίνητα οχήματα με ιλιγγιώδεις ταχύτητες.

Το πρώτο όχημα ελεύθερου χρόνου της Togg κυκλοφόρησε το περασμένο έτος. Σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας που προτίμησαν την ανωνυμία, στη διάρκεια του 2023 η εν λόγω βιομηχανία παρήγαγε 20.000 οχήματα χωρίς καμία απώλεια, όταν η παραγωγή της πρωτοπόρου στον κλάδο και καινοτόμου Tesla το πρώτο έτος λειτουργίας της δεν υπερέβη τα 2.000 οχήματα. Μέσα στη μονάδα στη Θάλασσα του Μαρμαρά βλέπει κανείς ρομπότ να αναλαμβάνουν τη συγκόλληση τμημάτων των οχημάτων που χρησιμοποιούνται από τους επιβάτες. Στη συνέχεια, τα εξαρτήματα βάφονται και μεταφέρονται για συναρμολόγηση, προτού περάσουν από ένα διάδρομο γεμάτο φως για να ελεγχθούν διεξοδικά από το προσωπικό για τυχόν ατέλειες. Και το 40% του προσωπικού της μονάδας αποτελείται από γυναίκες.

Μέσα στα τελευταία 50 χρόνια, στην περιοχή του Μαρμαρά γύρω από την Κωνσταντινούπολη άνοιξαν εργοστάσια εταιρείες όπως η Fiat, η Renault, η Ford, η Toyota και η Hyundai.

Σε ό,τι αφορά τις μπαταρίες των οχημάτων της, παράγονται σε συνεργασία με την κινεζική βιομηχανία Farasis Energy και συναρμολογούνται στο διπλανό κτίριο. Δουλεύοντας με πυρετώδεις ρυθμούς, η μονάδα αυτή της Togg παράγει 20 οχήματα μέσα σε μία ώρα. Μέσα στα τελευταία 50 χρόνια, η περιοχή του Μαρμαρά γύρω από την Κωνσταντινούπολη έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία κέντρα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα πιο ηχηρά ονόματα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Fiat και η Renault, άνοιξαν εργοστάσια εκεί στις αρχές της δεκαετίας του 1970, με άλλες όπως η Ford, η Toyota και η Hyundai να ακολουθούν με σκοπό να εκμεταλλευθούν τη θέση της Τουρκίας στο σταυροδρόμι μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Μέσης Ανατολής

Μιλώντας στο γαλλικό πρακτορείο, ο Λεβέντ Ταϊλάν, ανεξάρτητος σύμβουλος επιχειρήσεων, τόνισε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυτές «αρχικά επένδυσαν προκειμένου να προμηθεύσουν την εγχώρια αγορά». Από το 1995, όμως, και την τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την Ε.Ε., που άνοιξε τις ευρωπαϊκές αγορές στα τουρκικά προϊόντα, άρχισαν να αυξάνονται οι εξαγωγές. Οπως επισημαίνει ο Ταϊλάν, «σήμερα η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία εξάγει το 70% της παραγωγής της στη Δυτική Ευρώπη».

Η ανάπτυξη του κλάδου δημιούργησε 530 εταιρείες-προμηθευτές του κλάδου, οι οποίες απασχολούν πάνω από 230.000 άτομα, σύμφωνα με τον Αλμπέρτ Σαϊντάμ, πρόεδρο της Τουρκικής Ενωσης Κατασκευαστών Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων. Οπως λέει ο ίδιος, «τα περισσότερα αυτοκίνητα ανά τον κόσμο έχουν ένα εξάρτημα που έχει κατασκευαστεί στην Τουρκία όπως η κόρνα του Tesla Roadster που παρήχθη από ένα εκ των μελών μας».

Ο Τούρκος πρόεδρος επιδιώκει να παρουσιάσει την Togg ως σύμβολο εθνικής υπερηφάνειας της Τουρκίας γι’ αυτό και το μοντέλο Τ10Χ παρουσιάστηκε τον Μάρτιο ακριβώς πριν από τις προεδρικές εκλογές. Σύμφωνα, όμως, με την Togg, η στήριξη που της παρείχε η κυβέρνηση είναι μικρή και περιορίζεται στην ελεύθερη χρήση του χώρου για τη μονάδα της στο Τσεμλίκ και στη δέσμευσή της πως θα αγοράζει 500 οχήματα τον χρόνο. Η τουρκική αγορά αναπτύσσεται, πάντως, και οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων εννεαπλασιάστηκαν στη διάρκεια του περασμένου έτους, με αποτέλεσμα η τουρκική αγορά να είναι πλέον μεγαλύτερη από αυτές της Ιταλίας και της Ισπανίας.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)