Νέες Προδιαγραφές για τα Πλοία Ρυμούλκησης ζητούν τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης - Αντιδράσεις από Εταιρείες Ρυμουλκών

Νέες Προδιαγραφές για τα Πλοία Ρυμούλκησης ζητούν τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης - Αντιδράσεις από Εταιρείες Ρυμουλκών
από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πεμ, 27 Δεκεμβρίου 2012 - 11:01
Μπροστά στον κίνδυνο «λουκέτου», με την απώλεια δεκάδων θέσεων εργασίας, βρίσκονται οι περισσότερες εταιρείες ρυμουλκών, καθώς οι νέες προδιαγραφές για τα πλοία ρυμούλκησης που ζητούν τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών, θα επεκταθούν και στα υπόλοιπα λιμάνια, με ταυτόχρονο παροπλισμό του 90% του υπάρχοντος στόλου, ενώ την ίδια ώρα «τρέχουν» πολυετή συμβόλαια με βαριές ποινικές ρήτρες, μεταξύ εταιρειών ρυμούλκησης και δεξαμενοπλοίων μεταφοράς πετρελαιοειδών.
Μπροστά στον κίνδυνο «λουκέτου», με την απώλεια δεκάδων θέσεων εργασίας, βρίσκονται οι περισσότερες εταιρείες ρυμουλκών, καθώς οι νέες προδιαγραφές για τα πλοία ρυμούλκησης που ζητούν τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών, θα επεκταθούν και στα υπόλοιπα λιμάνια, με ταυτόχρονο παροπλισμό του 90% του υπάρχοντος στόλου, ενώ την ίδια ώρα «τρέχουν» πολυετή συμβόλαια με βαριές ποινικές ρήτρες, μεταξύ εταιρειών ρυμούλκησης και δεξαμενοπλοίων μεταφοράς πετρελαιοειδών.

Οι μέχρι τώρα προδιαγραφές που ισχύουν για τα ρυμουλκά, περιλαμβάνονται σε ειδικό κανονισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, (ΦΕΚ 1677Β), ο οποίος θεσπίστηκε το 2001 με αφορμή πολύνεκρο ατύχημα στην περιοχή.

Ο κανονισμός αυτός, στον οποίο ρυθμίζονται θέματα χρήσης των αγκυροβολίων αλλά και οι χρόνοι προσέγγισης των δεξαμενοπλοίων για τις ανάγκες όχι μόνο των ΕΛΠΕ αλλά και της Mamidoil-Jetoil, ήταν προϊόν διαβούλευσης όλων των εμπλεκομένων φορέων στον Θερμαϊκό κόλπο για την εκφόρτωση, τροφοδοσία και διαχείριση των πετρελαιοειδών.

Ναυτιλιακοί κύκλοι αναφέρουν ότι για να μπορούν να ισχύσουν οι νέες προδιαγραφές για τα ρυμουλκά, που θέτουν τα ΕΛΠΕ με γνώμονα την ασφάλεια των εγκαταστάσεων τους στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει, πιθανότατα πρώτα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και συγκεκριμένα το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, να προχωρήσει σε αλλαγή του υπάρχοντος κανονισμού.

Το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη εξυπηρετείται σήμερα από δύο αγκυροβόλια δεξαμενοπλοίων εντός του Θερμαϊκού κόλπου. Το ένα χρησιμοποιείται για την εκφόρτωση αργού πετρελαίου και το δεύτερο, που είναι και το παλαιότερο, για την φορτοεκφόρτωση προϊόντων πετρελαίου.

Τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης με επιστολή τους στις 30/11/2012 προς τους αρμόδιους φορείς, ζητούν από 01/01/2013, με γνώμονα την ασφάλεια των εγκαταστάσεων τους, τα ρυμουλκά και λάντζες, παλαιότητας μικρότερης των 20 ετών, να έχουν προτεραιότητα σε όλες τις ελκύσεις δεξαμενοπλοίων και εργασίες, διαφορετικό τύπο ελικοπηδαλίων και τεχνικών προδιαγραφών, πιστοποιητικό από νηογνώμονα κάθε δύο χρόνια και όχι από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, ενώ ζητείται τα πιστοποιητικά του ρυμουλκού, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, η εμπειρία του κυβερνήτη, η λίστα του πληρώματος και κάθε αλλαγή των παραπάνω να κοινοποιούνται στα ΕΛΠΕ.

Επισημαίνεται, επίσης, ότι, όποτε κρίνεται αναγκαίο, από τα ΕΛΠΕ θα γίνεται τακτικός έλεγχος και πιστοποίηση της επάρκειας των ρυμουλκών και πληρώματος από αντιπρόσωπο της εταιρείας.

Πηγές από το Λιμενικό Σώμα τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι ο έλεγχος των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων μπορεί να ανήκει στα ΕΛΠΕ, ωστόσο η ασφάλεια στη θάλασσα και η διαχείριση της κυκλοφορίας των πλοίων στον συγκεκριμένο χώρο, όπως και η εποπτεία, ανήκει στο αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών πλοίων, σε όλο τον ελλαδικό χώρο αυτή τη στιγμή, τις προδιαγραφές ρυμουλκών που ζητούν τα ΕΛΠΕ συγκεντρώνουν έξι σκάφη, από τα συνολικά 209 που είναι μονέλικα και ηλικίας τα περισσότερα πάνω από 20 ετών.

Η Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών, η οποία προειδοποιεί με απεργιακές κινητοποιήσεις, αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι δεν πρόκειται να δεχθεί τετελεσμένα και τελεσίγραφα με το αιτιολογικό του εκσυγχρονισμού και της ασφάλειας σε μια περίοδο μάλιστα που οι εταιρείες πολύ δύσκολα μπορούν να προχωρήσουν σε αλλαγές λόγω της οικονομικής δυσχέρειας.

Τα πληρώματα υποστηρίζουν, επίσης, ότι αν τελικά γίνει δεκτός ο νέος κανονισμός των ΕΛΠΕ δεν αποκλείεται επειδή δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες στα λιμάνια, ν' ανοίξει ο «δρόμος» σε ρυμουλκά, υπό ξένη σημαία.

«Γνωρίζουμε καλύτερα από τον κάθε αυτόκλητο «ειδικό» πότε οι συνθήκες είναι ασφαλείς και πότε όχι και δεν πρόκειται να αποδεχθούμε τετελεσμένα και τελεσίγραφα», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών πλοίων αναφέρει ότι αν ο νέος κανονισμός, που θέτουν επιτακτικά τα ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης, εφαρμοστεί έως το τέλος του χρόνου χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση με το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και φορέων που εμπλέκονται στη μεταφορά διαχείριση και ασφάλεια πετρελαιοειδών στο Θερμαϊκό κόλπο, θα πρέπει να υπάρξει αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου, που αυτή τη στιγμή καλύπτει το 90% του μεταφορικού έργου, κάτι όμως αρκετά δύσκολο στις σημερινές οικονομικές συνθήκες που διανύουμε, αλλά και πολύ χρονοβόρο.

«Σε περίπτωση εφαρμογής του νέου κανονισμού τα μέλη μας θα οδηγηθούν σε αδυναμία εκτέλεσης των συμβατικών τους υποχρεώσεων με αποτέλεσμα να διατρέχουν κίνδυνο οικονομικών απαιτήσεων από πλευράς πελατών τους για αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων σε δυσθεώρητα νούμερα από πλευράς ζημιών» αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ένωσης, ενώ η ίδια επιφυλάσσεται με προσφυγή στη δικαιοσύνη στην περίπτωση που εφαρμοστεί ο νέος κανονισμός των ΕΛΠΕ.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Ρυμουλκών η «Μεγαλόχαρη», Αναστάσιος Μιχάλαρος, για να κατασκευαστεί ένα ρυμουλκό με τις προδιαγραφές και τους περιορισμούς που θέτουν τα ΕΛΠΕ χρειάζεται τουλάχιστον 1,5 χρόνο -και περίπου 5,5 εκατομμύρια ευρώ το καθένα- όταν οι τράπεζες έχουν ήδη κλείσει τις στρόφιγγες δανειοδότησης.

Τον μεγαλύτερο κίνδυνο ως προς τις εταιρείες ρυμούλκησης, ο κ. Μιχάλαρος, επισημαίνει ως προς την εμπλοκή τους με τη δικαιοσύνη, καθώς αυτή τη στιγμή πολλές εταιρείες έχουν πολυετή συμβόλαια με πολυεθνικές εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς πετρελαίου με βαριές ποινικές ρήτρες.