Μετά την Ακτοπλοΐα, Πρόβλημα Βιωσιμότητας και για τον Ελληνικό Κλάδο Εμπορίας Καυσίμων;

 Μετά την Ακτοπλοΐα, Πρόβλημα Βιωσιμότητας και για τον Ελληνικό Κλάδο Εμπορίας Καυσίμων;
Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τετ, 26 Σεπτεμβρίου 2012 - 07:23
Ο επόμενος κλάδος που θα περιέλθει στη ίδια δεινή θέση που βρίσκεται σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα προβλέπεται να είναι αυτός των πετρελαιοειδών. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιεί η ελληνική πολιτεία απέναντι στις συσσωρευμένες και χρόνιες στρεβλώσεις που παρουσιάζει

Ο επόμενος κλάδος που θα περιέλθει στη ίδια δεινή θέση που βρίσκεται σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα προβλέπεται να είναι αυτός των πετρελαιοειδών. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιεί η ελληνική πολιτεία απέναντι στις συσσωρευμένες και χρόνιες στρεβλώσεις που παρουσιάζει.

Ήδη, τα μηνύματα που εκπέμπουν οι εταιρίες εμπορίας είναι ανησυχητικά. Στο σύνολο τους εμφανίζουν αρνητικά στοιχεία, οι επισφάλειες τους υπολογίζονται στο 20-30% των επενδύσεων σε πρατήρια (πάγια και πιστώσεις), ενώ στη βιομηχανία και την ακτοπλοΐα είναι ακόμη μεγαλύτερες και, επιπλέον, ο τραπεζικός δανεισμός τους από 300-350 εκατ. ευρώ που ήταν πριν από δύο χρόνια «σκαρφαλώνει» επικίνδυνα στο 1 δισ. ευρώ (περί τα 700 εκατ. ευρώ υπολογίζεται σήμερα).

Το περιβάλλον εντός του οποίου καλούνται να λειτουργήσουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών παρουσιάζει συνεχή επιβάρυνση. Η κατανάλωση καυσίμων συρρικνώνεται όλο και περισσότερο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης (στις βενζίνες η μείωση κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, δηλαδή, τους θερινούς, εκτιμάται στα 10-12% έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2011), τα δομικά προβλήματα (κυρίως, τα φαινόμενα λαθρεμπορίας) παραμένουν άλυτα, η πίεση από τα διυλιστήρια αυξάνεται (σε 15 ημέρες έχει περιορισθεί το όριο για την αποπληρωμή πιστώσεων από τη Motor Oil και σε 20 ημέρες από την ΕΛ.ΠΕ.), οι χρηματοδοτικές κάνουλες από τις τράπεζες έχουν περιορισθεί κατά πολύ, ενώ αμφίβολη καθίσταται και η πληρωμή των πιστώσεων από τα πρατήρια (ο χρόνος που δίδεται πλέον από τις εταιρίες εμπορίας είναι μόλις δέκα ημέρες).

Με αυτά τα δεδομένα εκτιμάται ότι ένας σημαντικός αριθμός εταιριών θα κινδύνευε άμεσα με διακοπή εργασιών, αν οι ίδιοι οι μέτοχοι τους δεν αποφάσιζαν να τις στηρίξουν οικονομικά. Αν, δηλαδή, δεν παρενέβαιναν άμεσα για να ενισχύσουν τη ρευστότητα τους. Και μπορεί βέβαια αυτή η εξέλιξη να έχει αποσοβήσει τον κίνδυνο νέων λουκέτων στην αγορά, ωστόσο, όπως έλεγε στο energia παράγοντας του κλάδου με σφαιρική άποψη για το όλο θέμα, εμποδίζει εν πολλοίς και την όποια απόπειρα διαλόγου για συγχωνεύσεις. Ωστόσο, η προοπτική αυτή φαίνεται να είναι εκ των ων ουκ άνευ, δεδομένου ότι εκτιμάται πως δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια αντοχής για εταιρίες του κλάδου.

Σε ανάλογη μοίρα βρίσκονται και τα πρατήρια καυσίμων. Σήμερα ο αριθμός τους έχει περιοριστεί στα 6.200 πρατήρια, με 2000 πρατήρια να υπολογίζεται ότι έχουν κλείσει τα τελευταία δύο χρόνια. Έτσι κι αλλιώς, πέρα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω της κρίσης της κατανάλωσης, θεωρείται ότι έτσι θα επέλθει και ένας εξορθολογισμός στην αγορά, έστω και βίαιος, καθώς ο αριθμός τους είναι δυσανάλογα μεγάλος συγκριτικά με τα ισχύοντα στην Ευρώπη. Από τα 6.200 πρατήρια που λειτουργούν σήμερα εκτιμάται ότι είναι βιώσιμα πολύ λιγότερα.