Η ιδιωτικοποίηση του συστήματος εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων με καύσιμα εμφανίστηκε από την... πίσω πόρτα με αφορμή τις καταγγελίες περί νοθείας καυσίμων στο Στρατό Ξηράς. Η διαπίστωση αυτή γίνεται από την ίδια την αρμόδια στρατιωτική υπηρεσία σε απόρρητο σημείωμά της προς την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας

Η ιδιωτικοποίηση του συστήματος εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων με καύσιμα εμφανίστηκε από την... πίσω πόρτα με αφορμή τις καταγγελίες περί νοθείας καυσίμων στο Στρατό Ξηράς. Η διαπίστωση αυτή γίνεται από την ίδια την αρμόδια στρατιωτική υπηρεσία σε απόρρητο σημείωμά της προς την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας. Ο θόρυβος προκλήθηκε μετά τον ποιοτικό έλεγχο που έγινε σε καύσιμα F-54 που χρησιμοποιείται σε στρατιωτικά οχήματα και άλλες υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου διαπιστώθηκε η μη κανονικότητα του καυσίμου, λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. Συγκεκριμένα βρέθηκε καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο 50-80 mg/Kg, αντί του μεγίστου επιτρεπόμενου ορίου 10 mg/Kg... Το υφιστάμενο σύστημα διακίνησης καυσίμων στις Ένοπλες Δυνάμεις λειτουργεί ως εξής:

Ο Στρατός Ξηράς προμηθεύεται από τα ΕΛ.ΠΕ., πετρέλαιο κίνησης, μέγιστης περιεκτικότητας σε θείο 10 mg/Kg. Το συγκεκριμένο καύσιμο φέρει κωδικό «ΝΑΤΟ F-54», με βάση την τεχνική προδιαγραφή που έχει εκδοθεί για το σκοπό αυτό. Μέσω του Στρατού Ξηράς προμηθεύονται καύσιμο F-54, οι Μονάδες - Υπηρεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΕΛ.ΑΣ., του Λ.Σ. και της Πυροσβεστικής.

Οι προμηθευόμενες από τα ΕΛ.ΠΕ. ποσότητες F-54, παραλαμβάνονται είτε με τη χρήση του αγωγού καυσίμου για το χερσαίο χώρο, είτε με φόρτωση δεξαμενόπλοιων, για ανεφοδιασμό των νήσων και περιοχής Πρέβεζας. Η περαιτέρω διακίνηση του καυσίμου από τα ανεφοδιαστικά κέντρα στις υπόλοιπες πραγματοποιείται με χρήση βυτιοφόρων.

Οι μονάδες

Υπεύθυνες μονάδες για την προμήθεια του καυσίμου F-54 είναι, η 871 Αποθήκη Βάσεως Εφοδιασμού Καυσίμων (ΑΒΕΚ) με έδρα τον Ασπρόπυργο, για προμήθειες μέσω ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και η 873 Αποθήκη Καυσίμων με έδρα τη Θεσ/νικη, για προμήθειες μέσω ΕΛΠΕ Θεσ/νικης. Όλο το καύσιμο F-54 παραλαμβάνεται δασμολογημένο και όχι αδασμολόγητο, ανεξάρτητα αν χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο για κίνηση οχημάτων ή για θέρμανση. Η διαδικασία παραλαβής καυσίμου από τα διυλιστήρια, ακολουθεί τα τρία στάδια:

To χημείο του διυλιστηρίου εκδίδει πιστοποιητικό ποιότητάς του προς παραλαβή καυσίμου.

Το Τμήμα Χημικής Υπηρεσίας του Γενικού Χημείου του Κράτους, που βρίσκεται εντός των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου, εκδίδει Δελτίο Χημικής Ανάλυσης, για την ποιοτική κατάσταση του πετρελαίου F-54, με τα προβλεπόμενα χαρακτηριστικά όπως αναλύονται στην τεχνική προδιαγραφή της υπηρεσίας.

Το προς παραλαβή καύσιμο F-54, από τα διυλιστήρια, αποθηκεύεται σε δεξαμενές που προορίζονται μόνο για το Στρατό Ξηράς. Ο ποιοτικός έλεγχος του προς παραλαβή πετρελαίου F-54, πραγματοποιείται από Επιτροπή Παραλαβής της Υπηρεσίας, που ορίζεται για το σκοπό αυτό, με βάση το Πιστοποιητικό Ποιότητας που εκδίδουν τα ΕΛΠΕ και το Δελτίο Χημικής Ανάλυσης του Τμήματος της Χημικής Υπηρεσίας του Γενικού Χημείου του Κράτους, που εδρεύει στο διυλιστήριο. Ειδικότερα η Επιτροπή Παραλαβής ελέγχει, εάν τα παραπάνω έχουν εκδοθεί εντός των τελευταίων 5 εργασίμων ημερών και αναγράφουν τον εναποθηκευτικό χώρο από τον οποίο γίνεται η χορήγηση του καυσίμου στην Υπηρεσία.

Η διακίνηση καυσίμου στις Μονάδες της Διοίκησης Αγωγού Καυσίμων, πραγματοποιείται μέσω ενός κλειστού συστήματος αγωγών καυσίμου, μονού σκέλους, στο οποίο δεν μπορεί να παρέμβει κανείς τρίτος από εξωτερική πηγή. Η διακίνηση καυσίμου πραγματοποιείται μεταξύ των Μονάδων του συστήματος αγωγού καυσίμου και των δύο διυλιστηρίων ΕΛ.ΠΕ. Ασπροπύργου και Θεσσαλονίκης και κανείς άλλος φορέας δεν μπορεί να παρέμβει στην όλη διαδικασία. Προς τι λοιπόν οι αποκλίσεις των χαρακτηριστικών του καυσίμου F-54 που προκάλεσαν τόσο θόρυβο;

Πώς αυξήθηκε το θείο;

Σύμφωνα με τους ειδικούς του στρατεύματος η μη κανονικότητα του καυσίμου μπορεί να οφείλεται:

Στο μη καθαρισμό των δεξαμενών εντός των οποίων αποθηκεύεται το εν λόγω καύσιμο, μετά τη μετάπτωση του καυσίμου από F-76 (με περιεκτικότητα σε θείο 1000 mg/kg) σε καύσιμο F-54 (με περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/Kg).

Στην ύπαρξη μεγάλων ποσοτήτων καυσίμου F-76 σε απόθεμα στις αποθήκες καυσίμων, όταν εκδόθηκαν οδηγίες για τη μετάπτωση του καυσίμου F-76 σε F-54, με αποτέλεσμα μέχρι το Σεπτέμβριο του 2011 να καταναλώνονταν οριακά καύσιμο F-76.

Στην αλλοίωση των χαρακτηριστικών του νέου καυσίμου F-54,όσον αφορά την περιεκτικότητά του σε θείο, όταν αυτό διέρχεται μέσα από το μοναδικό αγωγό στον οποίο προηγουμένως υπήρχε αεροπορικό καύσιμο JP-8, το οποίο έχει περιεκτικότητα σε θείο 3000 mg/Kg. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα δύο είδη καυσίμου να διακινούνται μέσω του ίδιου αγωγού.

Όπως επισημαίνεται στο απόρρητο σημείωμα του ΓΕΕΘΑ: «Από την παρακολούθηση και τους ελέγχους των καυσίμων, διαπιστώθηκε ότι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του καυσίμου F-54 είναι καλύτερα όσο πλησιάζουμε προς τα ΕΛ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης, που είναι και ο κύριος προμηθευτής καυσίμου F-54. Αυτό συμβαίνει καθόσον οι Μονάδες αυτές δέχθηκαν και τις μεγαλύτερες ποσότητες του νέου καυσίμου με αποτέλεσμα οι αποθηκευτικοί τους χώροι να έχουν «ξεπλυθεί» από το νέο καύσιμο.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 31/03-01/02/2012)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr