Σε ασφυκτικό κλοιό έχει περιέλθει πλέον η Ελλάδα, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να την παραπέμψει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την καθυστέρηση στην εφαρμογή των διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία

Οι διαδικασίες αυτές επιτρέπουν στο αεροπλάνο να προσγειώνεται σε ένα διάδρομο ακόμη και σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, ακολουθώντας μια προσχεδιασμένη διαδρομή με τη χρήση του GPS, προσφέροντας πιο σταθερή κάθοδο, μεγαλύτερη ακρίβεια και μικρότερο περιθώριο λάθους. «Αυτό είναι καθαρά σχεδιαστικό και δεν προϋποθέτει την προμήθεια νέων συστημάτων. Πρακτικά, περιλαμβάνει δύο στάδια. Πρώτον, την αεροτοπογράφηση της περιοχής με πολύ υψηλή ανάλυση για τον εντοπισμό των βουνών και, δεύτερον, τον σχεδιασμό των διαδικασιών με τις οποίες ένα αεροπλάνο, εφόσον ακολουθήσει τη βοήθεια του GPS, μπορεί να προσγειωθεί με ασφάλεια», εξηγούν στην «Κ» πηγές με γνώση του θέματος.

Σήμερα, στα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας, τα αεροσκάφη καθοδηγούνται από το σήμα που εκπέμπουν οι επίγειοι ραδιοσταθμοί – είναι σαν να οδηγείς σε δρόμους που σηματοδοτούνται μόνο με πινακίδες στη γη. Παρά την αξιοπιστία του, το σύστημα λειτουργεί μόνο για τον διάδρομο όπου είναι εγκατεστημένο και δεν επιτρέπει ευέλικτες, προσαρμοσμένες διαδρομές πτήσης. Επιπλέον, σε περίπτωση τεχνικού προβλήματος, όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2024 στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης, όπου ένα ραδιοβοήθημα υπέστη βλάβη, αναγκαστικά μειώθηκε ο όγκος εξυπηρέτησης πτήσεων για λόγους ασφαλείας μέχρι να αποκατασταθεί. Οπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, εάν είχαν σχεδιαστεί οι διαδικασίες PBN, το πρόγραμμα θα είχε κυλήσει ομαλά.

Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, η Ελλάδα όφειλε μέχρι τον Ιανουάριο του 2024 να έχει ολοκληρώσει την υλοποίηση των διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας. Μέχρι στιγμής οι διαδικασίες εφαρμόζονται πλήρως μόνο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου η διαχειρίστρια εταιρεία ανέλαβε τον σχεδιασμό τους, ενώ εν μέρει λειτουργούν στα αεροδρόμια του Ηρακλείου και της Μυκόνου, όπως πληροφορείται η «Κ».

Το έργο έχει «κολλήσει» στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. «Είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχαν δύο κοινοπραξίες: η μία με επικεφαλής τη γερμανική πολιτική αεροπορία DFS σε συνεργασία με ελληνικό τοπογραφικό γραφείο και η άλλη με επικεφαλής την ιταλική πολιτική αεροπορία ENAC, επίσης σε συνεργασία με ελληνικό τοπογραφικό γραφείο. Αν και η προσφορά της DFS κρίθηκε η καλύτερη, η διαδικασία έχει “παγώσει” λόγω ζητημάτων στις προϋποθέσεις της διακήρυξης», αναφέρουν στην «Κ» πηγές με γνώση του θέματος, οι οποίες δεν αιφνιδιάστηκαν από την είδηση για την παραπομπή της χώρας μας ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Οι προσεγγίσεις PBN παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μείωση των καθυστερήσεων, καθώς οι ελεγκτές μπορούν να διαχειρίζονται μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών σε κάθε «ουρά προσγείωσης», αυξάνοντας τη χωρητικότητα του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας. Πηγές στις Βρυξέλλες σημειώνουν ότι, επί του παρόντος, η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με άλλα κράτη-μέλη στις εξελίξεις του τομέα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς δεν έχει εφαρμόσει τρεις κρίσιμες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί μέχρι το 2020. Επιπλέον, ορισμένοι κύκλοι συνδέουν την αντίδραση της Κομισιόν με τη σκληρή κριτική που έχει δεχθεί το τελευταίο διάστημα κυρίως από τη Ryanair, ώστε να λάβει μέτρα για τις καθυστερήσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες όπου το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ, όπως η Γαλλία και η Ισπανία.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι έχει υποβάλει στην Επιτροπή σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της Ε.Ε. σχετικά με τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, ενώ με τις δράσεις αυτές η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα αρχίσει να ενσωματώνει σταδιακά τις τεχνολογίες και θα δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr