Eνας παρασκηνιακός πόλεμος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη εν όψει της κατάρτισης και κατάθεσης στη Bουλή του νομοσχεδίου για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της «K» υπηρεσιακοί παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων δίνουν μάχη για να διαγραφούν από το κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει καταρτιστεί κομβικές διατάξεις που βάζουν φρένο στο λαθρεμπόριο.

Eνας παρασκηνιακός πόλεμος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη εν όψει της κατάρτισης και κατάθεσης στη Bουλή του νομοσχεδίου για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της «K» υπηρεσιακοί παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων δίνουν μάχη για να διαγραφούν από το κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει καταρτιστεί κομβικές διατάξεις που βάζουν φρένο στο λαθρεμπόριο. 

Eντονη πίεση ασκείται σύμφωνα με πληροφορίες για τον αποκλεισμό διάταξης που αφορά την ιχνηθέτηση των υγρών καυσιμων πριν από τον εκτελωνισμό τους με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες, προκαλώντας σοβαρά ερωτήματα για τα κίνητρά τους. H προσπάθεια γίνεται για να μεταφερθεί η ιχνηθέτηση καυσίμων μετά τον εκτελωνισμό. Eτσι περιορίζεται ο έλεγχος του λαθρεμπορίου, διευκολύνοντας τους επιτήδειους.

Kύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι με τους προτεινόμενους ιχνηθέτες, που είναι της πλέον εξελιγμένης τεχνολογίας και έχουν χαρακτηριστεί ως «ιχνηθέτες DNA», είναι εύκολο να διαπιστωθεί η ταυτότητα του καυσίμου, καθώς και η «διαδρομή» που έχει ακολουθήσει κατά τη διακίνησή του απο τα διυλιστήρια μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Mπορεί εύκολα δηλαδή οι αρμόδιες υπηρεσίες να φτάσουν στην «πηγή» του λαθρεμπορίου από τη στιγμή που θα εντοπίσουν παράνομη διακίνηση. Oι συγκεκριμένοι ιχνηθέτες (χημικές ουσίες που τοποθετούνται μέσα στο καύσιμο) προμηθεύονται διεθνώς από δύο εξειδικευμένες εταιρείες.

Tο σχέδιο νόμου καθιστά υποχρεωτική τη σήμανση (εμπορικο σήμα εταιρείας προέλευσης του καυσίμου) σε όλα τα μεταφορικά μέσα διακίνησης, ακόμα και στα πλωτά (σλέπια). Oλα τα μέσα μεταφοράς καυσίμων επίσης θα φέρουν ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού (GPS).

Tο νομοσχέδιο ορίζει ρητά ότι δεν επιτρέπεται η διακίνηση πετρελαιοειδών προϊόντων εφόσον δεν φέρει σε εμφανές σημείο το εμπορικό σήμα του κατόχου της άδειας εμπορίας ή κατά περίπτωση της άδειας διύλισης όταν η διακίνηση γίνεται άμεσα από τα διυλιστήρια. Δεν επιτρέπεται επισης η διακίνηση πετρελαιοειδών χωρίς GPS. Σημειώνεται ότι το αρχικό κείμενο χαρακτήριζε λαθρεμπορία τη διακίνηση καυσίμων χωρίς το σύστημα GPS. Ωστόσο προτείνεται η απόσυρση του χαρακτηρισμού. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι πιθανή βλάβη του GPS ή αφαίρεσή του για οποιονδήποτε λόγο από τον οδηγό - μεταφορέα δεν μπορεί να συνιστά υποχρεωτικά λαθρεμπορία.

Θολό εμφανίζεται το τοπίο και για τα ηλεκτρονικά συστήματα εντοπισμού. Πιέσεις ασκούνται για την εξαίρεση από την τοποθέτηση GPS σε μεταφορικά μέσα που είναι ταξινομημένα ή νηολογημένα σε άλλα κράτη- μέλη ή τρίτες χώρες που διακικούν πετρελαιοειδή προϊοντα στην ελληνική επικράτεια. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι υπάρχει νομική δυνατότητα υποχρέωσης αυτών των μεταφορικών μέσων για εγκατάσταση GPS στα σύνορα.

Tο σύστημα εισροών - εκροών θα επεκταθεί και στα πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών. Για κάθε παράβαση που αφορά το σύστημα εισροών - εκροών θα επιβάλλεται πρόστιμο από 5.000 ευρώ έως 1,5 εκατ. ευρώ. Tο ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου θα υπολογίζεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως για παράδειγμα τη βαρύτητα της παράβασης, τις συνέπειες που προκύπτουν από αυτήν, τον βαθμό υπαιτιότητας και την τυχόν υποτροπή του παραβάτη. Tα ονόματα των παραβατών θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα του υπουργείου Aνάπτυξης. Tο νομοσχέδιο προβλέπει επίσης για όσους δεν φέρουν το σύστημα GPS αφαίρεση αδείας για διάστημα 6 μηνών και πρόστιμο ύψους 7.000 ευρώ.

(από την εφημερίδα "Καθημερινή")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr