Θετικά Αποτελέσματα για την Τιμή του Αερίου και την Ανάπτυξη του ΔΕΣΦΑ από την Επέκταση της Ρεβυθούσας

Θετικά Αποτελέσματα για την Τιμή του Αερίου και την Ανάπτυξη του ΔΕΣΦΑ από την Επέκταση της Ρεβυθούσας
Του Χάρη Αποσπόρη
Πεμ, 15 Μαρτίου 2012 - 09:56
Παρουσιάστηκε χθες στους εκπροσώπους του Τύπου το έργο της τρίτης δεξαμενής της Ρεβυθούσας, ο διαγωνισμός για την ανάθεση του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει. Ο ΔΕΣΦΑ και ο διευθύνων σύμβουλος, Γ. Παπαρσένος, αναμένουν ότι η νέα αναβάθμιση του τερματικού θα έχει θετικά αποτελέσματα για την τιμή του φυσικού αερίου στη χώρα μας. Παράλληλα, ευνοϊκά για τις τιμές θεωρείται πως θα λειτουργήσει και η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για την τιμολόγηση, η οποία θα περάσει σήμερα, Πέμπτη, από το Δ.Σ. και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη ΡΑΕ

Παρουσιάστηκε χθες στους εκπροσώπους του Τύπου το έργο της τρίτης δεξαμενής της Ρεβυθούσας, ο διαγωνισμός για την ανάθεση του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει. Ο ΔΕΣΦΑ και ο διευθύνων σύμβουλος, Γ. Παπαρσένος, αναμένουν ότι η νέα αναβάθμιση του τερματικού θα έχει θετικά αποτελέσματα για την τιμή του φυσικού αερίου στη χώρα μας. Παράλληλα, ευνοϊκά για τις τιμές θεωρείται πως θα λειτουργήσει και η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για την τιμολόγηση, η οποία θα περάσει σήμερα, Πέμπτη, από το Δ.Σ. και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη ΡΑΕ.

Κατά την ομιλία του στους δημοσιογράφους, ο κ. Παπαρσένος αναφέρθηκε σε αρκετά ζητήματα που αφορούν το έργο στη Ρεβυθούσα, αλλά και άλλους τομείς της αγοράς φυσικού αερίου.

Θετικές προοπτικές δημιουργούν οι επενδύσεις

Ο ίδιος παρατήρησε ότι τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρείται αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, η οποία σε συνδυασμό με τον περιορισμό των δαπανών, οδήγησε σε εκτίναξη των κερδών του ΔΕΣΦΑ από τα 22 εκατ. το 2009 σε 86 εκατ. ευρώ το 2011.

Προανήγγειλε ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί η πρόταση για την τιμολόγηση της χρήσης του ΕΣΦΑ, στόχος της οποίας είναι «να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στα δικά μας έσοδα και στην βιωσιμότητα της αγοράς». Αρχικά, η μείωση της τιμής που προβλεπόταν ήταν της τάξης του 13%, αλλά πλέον θεωρείται πιθανή και μια περαιτέρω μείωση.

Παράλληλα, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ επεξεργάζεται ένα νέο μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχέδιο, με άξονα το 2012, το οποίο αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει της ιδιωτικοποίησης. Ο κ. Παπαρσένος αναμένει ότι ο ΔΕΣΦΑ «θα έχει κέρδη όλη τη δεκαετία, ως αποτέλεσμα των επενδύσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια». Επίσης, επιταχύνεται το επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον συμπιεστή στη Νέα Μεσημβρία, το έργο στο Αλιβέρι, αλλά και τον κλάδο της Μεγαλόπολης που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 16 μήνες.

Αναφορικά με την Ρεβυθούσα, ο διευθύνοντας του ΔΕΣΦΑ τόνισε ότι είναι μια απόφαση καθαρά ελληνική που δεν επηρεάζεται από εξωτερικούς παράγοντες, ενώ υπογράμμισε ότι συμφέρει από οικονομικής πλευράς το να χρησιμοποιείται ο ίδιος χώρος, αντί να κατασκευάζεται αλλού ένα νέο τερματικό. Σύμφωνα με τον κ. Παπαρσένο, η αναβάθμιση θα καλύψει πλήρως τις ανάγκες για τα επόμενα χρόνια, ενώ το έργο της θα αποτελείται από τρία διακριτά μέρη: α)την ίδια την δεξαμενή, β) την αύξηση της ικανότητας παροχής αερίου και γ) τα έργα ελλιμενισμού ώστε να γίνεται δεκτός ο μέγιστος αριθμός πλοίων.

Απώτερος στόχος της επένδυσης αυτής είναι η ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας μας, η σημασία της οποίας φάνηκε τον Φεβρουάριο ξεκάθαρα. Ο κ. Παπαρσένος διευκρίνισε ότι με βάση τα δεδομένα του 2010, αν ξαφνικά διακοπτόταν εντελώς η προμήθεια από τις δύο άλλες πύλες του ελληνικού συστήματος αερίου, τότε η Ρεβυθούσα θα μπορούσε σήμερα να καλύψει τις ανάγκες για 2,8 ημέρες. Πλέον, με την προσθήκη της τρίτης δεξαμενής, η δυνατότητα αυτή θα αυξηθεί κατά 80% στις 6,9 ημέρες σε συνθήκες υψηλής ζήτησης και έως 11,7 ημέρες σε συνθήκες μέσης ζήτησης.

Αντίστοιχα, ενισχύεται με το έργο και η ευελιξία, αφού θα υπάρχει η δυνατότητα να αποθηκεύεται αέριο όχι για 18 ημέρες, όπως σήμερα, αλλά για 28. Επίσης, θα δίνεται η δυνατότητα στους μικρούς πελάτες να αποθηκεύσουν ποσότητες, με οφέλη και για την αγορά spot.

Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ προβλέπει ότι η επιβάρυνση στην τιμή του αερίου από την επένδυση στη Ρεβυθούσα θα φτάσει το 2 τοις χιλίοις, αλλά το όφελος από την αξιοποίηση της αγοράς spot και των διαφορετικών τιμών που υπάρχουν εκεί θα οδηγήσει σε βελτίωση της τάξης του 1,2%, άρα το γενικό αποτέλεσμα θα είναι άκρως θετικό για την αγορά.

Τέλος, τα έργα που θα γίνουν στον λιμένα της Ρεβυθούσας θα επιτρέψουν τον ελλιμενισμό πλοίων χωρητικότητας 260.000 κ.μ., από 140.000 κ.μ. που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, η δυνατότητα παροχής θα αυξηθεί από τα 1.000 κ.μ./ώρα σε 1.400 κ.μ./ώρα.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου της αναβάθμισης ανέρχεται σε 159 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 115 εκατ. αφορούν την τρίτη δεξαμενή, ενώ οι προσφορές θα γίνουν δεκτές στις 25/4 και η αξιολόγησή τους θα διαρκέσει περί τους έξι μήνες. Η ολοκλήρωση της επένδυσης προορίζεται για τα μέσα του 2015. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει σε ποσοστό 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, δίχως να υπάρχει κανένα πρόβλημα, όπως τονίστηκε.

Οι στόχοι για το μέλλον

Ο ΔΕΣΦΑ, εκτός από τις ρυθμιζόμενες υπηρεσίες που παρέχει, θα προσφέρει στο εξής και μη ρυθμιζόμενες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την ψύξη των πλοίων LNG. Ο κ. Παπαρσένος εκτιμά ότι τα ετήσια έσοδα από αυτές τις δραστηριότητες μπορούν να φτάσουν το 0,5 εκατ. ευρώ, συμβάλλοντας στην κερδοφορία του ομίλου. Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ δεν αποκλείει και το ενδεχόμενο να αποκτήσει δύο δικά του μικρά πλοία για τον εφοδιασμό των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων της χώρας μας.

Το ζήτημα των διεθνών αγωγών

Σε ότι αφορά τους μεγάλους αγωγούς που σχεδιάζονται για την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, ο κ. Παπαρσένος δήλωσε ότι έχουν ληφθεί υπόψη διαφορετικά σενάρια, τα οποία θα πρέπει πλέον να αναθεωρηθούν μετά το «όχι» του Σαχ Ντενίζ στον ITGI. Με βάση τις παραδοχές αυτές άλλωστε θα καταρτιστεί και το μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο προαναφέραμε.

Κρίσιμο θέμα για την μελλοντική εξέλιξη του ΔΕΣΦΑ είναι όμως και ο τρόπος εξαγωγής του φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ. Αν επιλεγεί τελικά η λύση του LNG, τότε η σημασία της Ρεβυθούσας θα αναβαθμιστεί σημαντικά, καθώς θα αποτελεί τον πιο κοντινό προορισμό, ενώ είναι προφανές ότι θα χρειαστεί να κατασκευαστούν και άλλα τερματικά στη χώρα μας και στην ευρύτερη περιοχή. Ο κ. Παπαρσένος τόνισε ότι σε αυτή την περίπτωση είναι πιθανό να προχωρήσει ο ΔΕΣΦΑ σε μια επέκταση με μόνιμα ελλιμενισμένο πλοίο, για να αυξήσει ακόμα περισσότερο την χωρητικότητα της Ρεβυθούσας.

Τέλος, όσον αφορά τον South Stream, ο κ. Παπαρσένος θεωρεί ότι οι Ρώσοι της Gazprom θα επιλέξουν να υλοποιήσουν σε πρώτη φάση την μεσαία όδευση του έργου, που περνά από τα Βαλκάνια προκειμένου να προλάβουν τους ανταγωνιστικούς αγωγούς, δηλαδή το Nabucco και τον SEEP. Στη συνέχεια, εφόσον συμφέρει, θα υλοποιηθεί και η νότια όδευση που περνά από τη χώρα μας.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr