τον σταθμό στην Κομοτηνή (Π.Ε. Ροδόπης),διασχίζοντας δεκατρείς δήμους. Κατά μήκος της όδευσης προβλέπεται η εγκατάσταση 9 βαλβιδοστασίων (LVS) και 4 σταθμών ξέστρου/ξεστροπαγίδας (SSH), καθώς και τα κατάλληλα τεχνικά έργα σύνδεσης.
Σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΝ, το έργο ακολουθεί τις κατευθύνσεις του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμούκαι Αειφόρου Ανάπτυξης σχετικά με την ενέργεια, το οποίο προωθεί την ενίσχυση του ρόλου της χώρας ως κέντρου μεταφοράς ηλεκτρικήςενέργειας, φυσικού αερίου και πετρελαίου. Όπως αναφέρεται «το έργο είναι συμβατό με τηνυλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί από το οικεία Περιφερειακά ΧωρικάΠλαίσια (Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας &Θράκης) και είναι συμβατό με αυτά».
Ο αγωγός Καρπερή-Κομοτηνή αποτελεί βασικό έργο στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2024–2033), που περιλαμβάνει συνολικά 71 έργα και συνολικό προϋπολογισμό 1,37 δισ. ευρώ. Η εκτιμώμενη επένδυση για τον συγκεκριμένο αγωγό ανέρχεται σε περίπου 310,56 εκατ. ευρώ και στόχος είναι η άρση των σημερινών «σημείων συμφόρησης» στο βόρειο τμήμα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ώστε να επιτευχθεί αξιόπιστη, σταθερή και επαρκής ροή φυσικού αερίου (και μελλοντικά άλλων καθαρών καυσίμων) προς και από τα σημεία εισόδου/εξόδου.
Προετοιμασία για ενεργειακή μετάβαση: H₂-ready υποδομή
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του νέου αγωγού είναι ότι σχεδιάστηκε ως «H₂-ready» — δηλαδή, θα είναι τεχνικά συμβατός με μεταφορά υδρογόνου, είτε καθαρού είτε σε μίγματα με φυσικό αέριο, προσαρμόζοντας την υποδομή για μελλοντικές ανάγκες σε χαμηλό άνθρακα. Αυτό σημαίνει πως, υπό κατάλληλες συνθήκες αγοράς και πολιτικών αποφάσεων, ο αγωγός θα μπορεί να ενταχθεί σε μελλοντικό δίκτυο μεταφοράς και διανομής υδρογόνου, συμβάλλοντας στην ενεργειακή μετάβαση και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Σημασία για την εθνική και περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια
Η κατασκευή του αγωγού Καρπερή-Κομοτηνή αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την ικανότητα του ΕΣΜΦΑ να διαχειρίζεται αυξημένες ροές φυσικού αερίου — ιδίως μεταξύ βόρειας και νότιας Ελλάδας — προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία και αξιοπιστία εφοδιασμού. Παράλληλα, με την προοπτική μελλοντικής μεταφοράς υδρογόνου, ο αγωγός μπορεί να παίξει ρόλο στη μεσο-μακροπρόθεσμη ενεργειακή στρατηγική της χώρας, υποστηρίζοντας τη μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας.
Τέλος, η ολοκλήρωση του έργου ενδυναμώνει τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ιδίως σε συνδυασμό με άλλες υποδομές μεταφοράς και μελλοντικής δικτύωσης.Ο αγωγός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2027, εφόσον ολοκληρωθούν εγκαίρως οι κατασκευαστικές εργασίες και οι τεχνικές προσαρμογές.
Σε κάθε περίπτωση, η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για τον αγωγό Καρπερή-Κομοτηνή αποτελεί κρίσιμο σταθμό για την ενεργειακή υποδομή της χώρας — όχι μόνο ως αναγκαίο έργο για την αύξηση της δυναμικότητας του ΕΣΜΦΑ, αλλά και ως προετοιμασία για την ενεργειακή μετάβαση και την ένταξη νέων, πιο «καθαρών» μορφών ενέργειας στο μέλλον (όπως το υδρογόνο). Στρατηγικά, συμβάλλει στην ενδυνάμωση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας και στην ενίσχυση του ρόλου της ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.