Πετρέλαιο: Στασιμότητα της Ζήτησης στην Κίνα, Ανάπτυξη στην Ινδία

Πετρέλαιο: Στασιμότητα της Ζήτησης στην Κίνα, Ανάπτυξη στην Ινδία
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Πεμ, 4 Δεκεμβρίου 2025 - 09:00

Το 2026 μπορεί να σηματοδοτήσει μία δραματική ανατροπή στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, καθώς η παραδοσιακή ιεραρχία μεταξύ των μεγαλύτερων αγοραστών αντιστρέφεται. Όπως εκτιμούν οι άνθρωποι της αγοράς, η ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα έχει περάσει σε μία περίοδο στασιμότητας ή και συρρίκνωσης εξαιτίας εσωτερικών και εξωτερικών πιέσεων. 

Παράλληλα, η Ινδία παραμένει σε τροχιά ανάπτυξης, κάτι που πιθανότατα θα της επιτρέψει να φτάσει ή και να ξεπεράσει τον μεγαλύτερο γείτονά της, ανατρέποντας την εικόνα σε διεθνές επίπεδο. Ιδιαίτερα απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι άνθρωποι της αγοράς όσον αφορά τη ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα. Όπως εξήγησαν μία σειρά ομιλητών στη Financial Times Asia Commodities Summit που πραγματοποιήθηκε στη Σιγκαπούρη, η ζήτηση πετρελαίου εντός της Κίνας δέχεται έντονες πιέσεις από πολλές πλευρές. Ένας από αυτούς είναι η ταχύτατη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, με τις μεταφορές να αποτελούν τον κύριο παράγοντα ζήτησης καυσίμων κατά τα προηγούμενα χρόνια.

Ένας άλλος είναι ο εμπορικός πόλεμος του κήρυξε ο Πρόεδρος Τραμπ, μία νέα πραγματικότητα για τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει σηματοδοτήσει τη μείωση της ζήτησης και τη δυσχέρεια στις εισαγωγές μέσω θαλάσσης. Συγκρατημένες είναι και οι προοπτικές του κλάδου των πετροχημικών, ο οποίος μέχρι πρόσφατα θεωρούταν η επόμενη κινητήρια δύναμη για τη ζήτηση, όμως αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα πλεονάζουσας παραγωγής. 

Η καθίζηση της ζήτησης στην Κίνα θα επιτρέψει στην Ινδία να κλείσει την ψαλίδα μεταξύ των δύο μεγαλύτερων εισαγωγέων πετρελαίου. Και στην Ινδία, ένα μεγάλο ποσοστό της ζήτησης προέρχεται από τις μεταφορές, με την ηλεκτροκίνηση να παραμένει σε πολύ πρώιμο στάδιο και τα οχήματα εσωτερικής καύσης να πολλαπλασιάζονται χάρη στη δημογραφική και οικονομική ανάπτυξη.

Η διεύρυνση της ινδικής αγοράς θα μπορούσε να δώσει το έναυσμα και για έναν νέο πόλεμο τιμών μεταξύ των Αμερικής και Μέσης Ανατολής, καθώς οι μεγάλοι παραγωγοί από αυτές τις χώρες θα προσπαθήσουν να ενισχύσουν την παρουσία τους και να καλύψουν το κενό που ενδεχομένως θα αφήσει η μείωση των ρωσικών προμηθειών.

Πέρα από τις δυνάμεις της αγοράς, η ζήτηση στην Κίνα μπορεί να επηρεαστεί από την προσέγγιση που θα υιοθετήσει το Πεκίνο. Οι χαμηλές τιμές του αργού έχουν επιτρέψει στους Κινέζους εισαγωγείς να ενισχύσουν τα στρατηγικά αποθέματα της χώρας, αλλά και τα ιδιωτικά αποθέματα των επιχειρήσεων. 

Ο αναλυτής της Trafigura, Saad Rahim, εκτίμησε πως η Κίνα θα αγοράζει 500.000 βαρέλια/ημέρα κατά τη διάρκεια του 2026 ώστε να θωρακίσει τα αποθέματά της. Η Janet Kong, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Hengli Petrochemical International, υπογράμμισε και τη σημασία των στόχων για τις εξαγωγές καυσίμων που θα θέσουν τα πολιτικά όργανα της Κίνας στις Δύο Συνεδριάσεις που θα πραγματοποιηθούν τον Μάρτιο.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr