Ρωσία: Οι Εξαγωγές Πετρελαίου Υποχωρούν, ο Σκιώδης Στόλος Ενισχύεται

Ρωσία: Οι Εξαγωγές Πετρελαίου Υποχωρούν, ο Σκιώδης Στόλος Ενισχύεται
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τρι, 18 Νοεμβρίου 2025 - 18:50

Οι αμερικανικές κυρώσεις κατά της ρωσικής παραγωγής φαίνεται να έχουν αποτελέσματα, καθώς οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας βρίσκονται σε καθοδική πορεία εκ πρώτης όψεως. Εντούτοις, η κλιμάκωση των δυτικών πιέσεων έχει οδηγήσει τη Ρωσία και τους πελάτες της να αξιοποιήσουν ακόμα περισσότερο τον σκιώδη στόλο, με πολλά τάνκερ να κινούνται χωρίς δηλωμένο προορισμό ή να εξαφανίζονται στα ανοιχτά. Ευρύτερα, τα έσοδα της Μόσχας από το πετρέλαιο έχουν πληγεί, κάτι που πιθανότατα κινητοποιεί το Κρεμλίνο να επιταχύνει τις επιχειρήσεις του στο ουκρανικό μέτωπο.

Στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2023 έχουν πέσει οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, φτάνοντας τα 3,36 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κατά μέσο όρο τις τέσσερις προηγούμενες εβδομάδες. Η ποσότητα αυτή είναι το ναδίρ της πτωτικής τάσης που έχει ξεκινήσει από τον Αύγουστο, όταν ο Πρόεδρος Τραμπ άρχισε να πιέζει τον κλάδο μέσω δασμών και κυρώσεων. Η μείωση των εξαγωγών και η πτώση των τιμών για τις ρωσικές ποιότητες αργού έχει προκαλέσει και συρρίκνωση των εσόδων, τα οποία έφτασαν το 1,2 δισεκατομμύριο δολάρια σε εβδομαδιαία βάση. Υπενθυμίζεται πως οι εξαγωγές αργού είναι η μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τη Μόσχα και ουσιαστικά στηρίζει τη ρωσική οικονομία από το 2022 και μετά.

Παραδόξως, οι φορτώσεις αργού από τα ρωσικά λιμάνια έχουν αυξηθεί τη στιγμή που οι εκφορτώσεις σε τρίτες χώρες εμφανίζονται να έχουν μειωθεί. Την εβδομάδα 10-16 Νοεμβρίου, 31 πετρελαιοφόρα ξεκίνησαν από τη Ρωσία, με το Primorsk στη Βαλτική και το Kozmino στον Ειρηνικό να συγκεντρώνουν τα περισσότερα πλοία. Ωστόσο, αυτός ο αριθμός είναι μακριά από τα 38 τάνκερ που είχαν φορτώσει από ρωσικά λιμάνια την εβδομάδα 1-7 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τους αναλυτές, το παράδοξο αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι πλέον υπάρχουν μεγαλύτερες ποσότητες αργού εν πλω χωρίς προορισμό παρά φορτία με συγκεκριμένο αγοραστή, όπως η Κίνα ή η Ινδία. Η κατάσταση αυτή γιγαντώνει το ήδη σοβαρό πρόβλημα των “χαμένων βαρελιών”, τα οποία ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο και μπορεί να προσεγγίζουν και τα 2 εκατομμύρια συνολικά.

 

 

 

Όσον αφορά τους σημαντικούς πελάτες της Ρωσίας, τα φορτία προς την Κίνα φαίνονται να έχουν μειωθεί στο 1,04 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα για την προηγούμενη εβδομάδα, μειωμένα κατά 12,5% σε εβδομαδιαία βάση. Τα φορτία προς την Ινδία επίσης φαίνονται να έχουν μειωθεί στις 770.000 βαρέλια/ημέρα, περιορισμένα κατά 46,7% σε εβδομαδιαία βάση. Οι ποσότητες με προορισμό την Τουρκία έπεσαν στις 210.000 βαρέλια/ημέρα, ενώ στη Συρία εμφανίζονται μηδέν. Αξίζει, όμως να αναφερθεί πως τα τάνκερ που αποχωρούν από τα ρωσικά λιμάνια τείνουν πλέον να εξαφανίζονται από τα ραντάρ στη νοτιοανατολική Μεσόγειο πριν περάσουν τη Διώρυγα Σουέζ και στη νοτιοανατολική Ασία πριν περάσουν τα Στενά της Μαλάκκα.

Ευρύτερα, οι πιέσεις της Ουάσιγκτον έχουν αναγκάσει τη Μόσχα να στραφεί ακόμα πιο έντονα στον σκιώδη στόλο. Αυτό μειώνει μεν τα έσοδά της, αλλά αυξάνει τον κίνδυνο συγκρούσεων μεταξύ πλοίων και λοιπόν ατυχημάτων στα ανοιχτά. Τα σκάφη του σκιώδους στόλου είναι παλαιότερης κατασκευής και μη ασφαλισμένα, ενώ συχνά πραγματοποιούν μεταφορές καυσίμων από τάνκερ σε τάνκερ εν πλω. Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει ουκ ολίγες “ναυτικές καραμπόλες”, με ορισμένα σημεία στον Ινδικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό να θεωρούνται άκρως επικίνδυνα για τα νόμιμα σκάφη.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr