μεταφοράς φορτίων ρεύματος και προς τις δύο κατευθύνσεις, επιβεβαιώνοντας τη δυνατότητα της υποδομής να ανταποκριθεί σε απαιτητικές συνθήκες. Η σύνδεση διασφαλίζει πλέον την ενεργειακή αυτονομία ολόκληρης της Κρήτης, ενώ ενσωματώνει την κατανάλωσή της στο ενιαίο μοντέλο της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού της ηπειρωτικής χώρας. Με την πλήρη ένταξη, καταργείται σταδιακά το μεταβατικό υβριδικό μοντέλο που ίσχυε από το 2021.
Η κατασκευή του έργου υλοποιήθηκε από κοινοπραξία εταιρειών μεταξύ των οποίων οι Siemens, ΤΕΡΝΑ, Prysmian, Nexans, Ελληνικά Καλώδια και ΝΚΤ. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στη συμφωνία με τη Siemens, η οποία προβλέπει περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας (χωρίς προβλήματα) δύο μηνών πριν το έργο περάσει επισήμως στην ευθύνη του ΑΔΜΗΕ – γεγονός που εξηγεί και τη χρονική τοποθέτηση των εγκαινίων στο τέλος Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου.
Διεθνείς και εγχώριες προτεραιότητες του ΑΔΜΗΕ
Στο μέτωπο των νέων έργων, ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει την υλοποίηση ηλεκτρικών διασυνδέσεων στα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, αναμένεται η ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού για την προμήθεια καλωδίων συνεχούς ρεύματος.Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τη δεύτερη ενεργειακή διασύνδεση με την Ιταλία. Μέσα στον Οκτώβριο μάλιστα προγραμματίζεται τεχνική συνάντηση στη Ρώμη για τη συνέχιση των προπαρασκευαστικών ενεργειών του έργου. Η νέα υποθαλάσσια σύνδεση θα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών και ιταλικών διαχειριστών.
Όσο για τη διεθνή ενεργειακή συνεργασία με την Αίγυπτο, με τη διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου (GREGY) βρίσκεται στον πυρήνα των μελλοντικών επενδύσεων. Πρόκειται για έργο που αναπτύσσεται από τον Όμιλο Κοπελούζου, με τον ΑΔΜΗΕ να έχει ήδη συνυπογράψει σχετικό μνημόνιο συμμετοχής. Ο ίδιος ο πρωθυπουργόςΚυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της ΔΕΘ, υπογράμμισε τη σημασία της διασύνδεσης αυτής κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στη ΔΕΘ, δίνοντας πολιτική βαρύτητα στην προσπάθεια.
Παράλληλα, εντός των συνόρων, τα έργα ολοκλήρωσης του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων συνεχίζονται και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2026. Η Σέριφος, η Μήλος, η Φολέγανδρος και η Σαντορίνη είναι τα νησιά που πρόκειται να ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα το επόμενο έτος.