γεωπολιτικές συνθήκες στην περιοχή. Η ζήτηση για το αργό και τα πετρελαιοειδή αναμένεται να κορυφωθεί το 2027 στην Κίνα, προμηνύοντας τη συρρίκνωση του παγκόσμιου μεριδίου του μεγαλύτερου εισαγωγέα σήμερα. Σύμφωνα με μία σειρά ερευνών που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο APPEC 2025 που πραγματοποιείται στη Σιγκαπούρη, η ζήτηση για τα πετρελαιοειδή θα κορυφωθεί μέσα στην επόμενη διετία εξαιτίας της ενεργειακής μετάβασης που υλοποιείται στην Κίνα.
Στα επιβατικά οχήματα, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα προκαλέσει την αντικατάσταση της βενζίνης, με τα φετινά επίπεδα να φτάνουν τα 582.000 λιγότερα βαρέλια καυσίμου την ημέρα. Στα φορτηγά οχήματα, το φυσικό αέριο θα αντικαταστήσει το ντίζελ, με τις εκτιμήσεις να φτάνουν τα 775.000 βαρέλια λιγότερα την ημέρα μέχρι το 2030. Ο τομέας που θα αποτελέσει την ατμομηχανή για τη ζήτηση παραγώγων πετρελαίου είναι τα πετροχημικά, με τη ζήτηση να αναμένεται να φτάσει τα 230 εκατομμύρια τόνους ετησίως μέχρι το 2030 και να μην κορυφώνεται μέχρι το 2050 τουλάχιστον.
Σε αντίθετη τροχιά βρίσκεται η Ινδία. Σύμφωνα με τον εμπορικό οίκο Trafigura, η ζήτηση στην Ινδία αναμένεται να ξεπεράσει εκείνη στην Κίνα, πιθανώς και από το τρέχον έτος. Ο μόνος παράγοντας που η Κίνα συνεχίζει να προηγείται επί του παρόντος είναι η συλλογή στρατηγικών αποθεμάτων. Ωστόσο, αυτή η τάση πιθανότατα θα επιβραδυνθεί, καθώς τα κινεζικά διυλιστήρια ήδη λειτουργούν στο 45%, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία των τελευταίων χρόνων.
Οι βασικοί παράγοντες για την αυξανόμενη ζήτηση πετρελαίου στην Ινδία είναι η αστικοποίηση και η αύξηση των διαθέσιμων εισοδημάτων. Ταυτόχρονα, η Ινδία βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, ενώ απέχει πολύ από την ηγέτιδα Κίνα όσον αφορά στην ενεργειακή μετάβαση ευρύτερα. Με την Ινδία να επιθυμεί να ενισχύσει και τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου που ελέγχει, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περάσει την Κίνα στην παγκόσμια κατάταξη των εισαγωγέων.
Εντούτοις, παρά την αύξηση της ζήτησης που θα καταγραφεί εκ μέρους της Ινδίας, οι αναλυτές της Trafigura προειδοποιούν πως η παγκόσμια τάση δεν είναι ευνοϊκή. Με τον OPEC+ να αυξάνει την παραγωγή του και τον Λευκό Οίκο να πιέζει για δραματική αύξηση της αμερικανικής παραγωγής— κάτι που προς το παρόν μοιάζει αβέβαιο— η προσφορά θα είναι πιθανότατα πολύ υψηλότερη της ζήτησης. Είναι, λοιπόν, λογικό αρκετοί να προβλέπουν περαιτέρω πτώση των τιμών του πετρελαίου, με τη συμβουλευτική FGE να εκτιμά πως το αργό θα μειωθεί κάτω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι μέσα στο 2026.