Στην τελική φάση για την προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εισέρχεται το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής εδώ και πολλές δεκαετίες

Στην τελική φάση για την προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εισέρχεται το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής εδώ και πολλές δεκαετίες. Με προϋπολογισμό 333 εκατ. ευρώ το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σκοπεύει να αποκτήσει 18 συνολικά υπερσύγχρονα σκάφη ανοικτής θαλάσσης, καταδίωξης και περιπολικά. Τα δύο εξ αυτών, τα περιπολικά ανοικτής θαλάσσης, θα έχουν μήκος άνω των 80 μέτρων και θα διαθέτουν ελικοδρόμιο με δυνατότητα προσνήωσης ελικοπτέρων 11 τόνων. Μάλιστα ο σχετικός διαγωνισμός σχεδιάζεται να προβλέπει για το Δημόσιο δικαίωμα προαίρεσης για την προμήθεια επιπλέον δύο τέτοιων μεγάλων σκαφών σε τιμή ίδια με αυτήν που θα εξασφαλιστεί κατά τον μειοδοτικό διαγωνισμό.

Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα προσελκύει το ενδιαφέρον των δύο μεγαλύτερων ελληνικών ναυπηγικών ομίλων και ειδικότερα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου, και των ναυπηγείων Ελευσίνας, επικεφαλής των οποίων είναι ο Πάνος Ξενοκώστας όπως και των ναυπηγείων Σαλαμίνας, συμφερόντων της οικογενείας Κόρου. Αναμένεται να σχηματίσουν κοινοπρακτικά σχήματα με άλλες ελληνικές και ξένες εταιρείες, όπως οπλικών συστημάτων και συστημάτων ναυσιπλοΐας και αμυντικών ηλεκτρονικών. Το υπουργείο ναυτιλίας και η κυβέρνηση θέλουν να δουν ελληνικά ναυπηγεία να παίρνουν τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως στον διαγωνισμό δεν θα κατεβούν και ξένες εταιρείες.

Εν τω μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται και η συζήτηση για το κατά πόσον τα δύο μεγάλα πλοία του προγράμματος μπορούν να αποτελέσουν το πρώτο βήμα για το λεγόμενο «Εθνικό Πλοίο».

Τα περιπολικά ανοικτής θαλάσσης θα έχουν μήκος άνω των 80 μέτρων και θα διαθέτουν ελικοδρόμιο.
 
Σύμφωνα με αυτήν τη συζήτηση, εξετάζεται κατά πόσον μπορεί η γάστρα των πλοίων αυτών να αποτελέσει ένα μοντέλο που με διαφορετικό εξοπλισμό θα μπορέσει στο μέλλον να γίνει πρότυπο και για ελληνικής ναυπήγησης κορβέτες ή και άλλα πλοία είτε του Λιμενικού και της Ακτοφυλακής είτε του Πολεμικού Ναυτικού. Ενα πρόγραμμα που θα μπορούσε να βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάκαμψης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Πέρα όμως από τα κονδύλια που θα διατεθούν για την προμήθεια των νέων πλωτών μέσων, σημαντικά ποσά θα δαπανηθούν και στη δημιουργία ενός νέου υπερσύγχρονου συστήματος «Επίγνωσης κατάστασης και υποστήριξης λήψης απόφασης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης». Πρόκειται για το νέο war room ενός υπουργείου που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλαπλές προκλήσεις: από την ασφάλεια των ακτών, της ναυσιπλοΐας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα έως την επιτήρηση των συνόρων, την έρευνα και τη διάσωση, την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, ενώ παράλληλα αποτελεί την εθνική αρχή της ακτοπλοΐας και της ποντοπόρου ναυτιλίας.

«Θέλουμε μέσα στους επόμενους έξι μήνες να έχουν προκηρυχθεί όλα τα έργα που αφορούν στον εκσυγχρονισμό και στη δυναμική ενίσχυση των υλικοτεχνικών υποδομών για το Λιμενικό Σώμα, για την Ακτοφυλακή, αλλά και για το Κέντρο Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», σημειώνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας.

Μαζί με τα κονδύλια που θα χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του νέου war room η συνολική δαπάνη αναμένεται να αγγίξει τα 380 εκατ. Από αυτά, τα 180 εκατ. είναι ο προϋπολογισμός για τα δύο πρώτα πλοία ανοικτής θαλάσσης άνω των 80 μέτρων, με δυνατότητα πλεύσης με τουλάχιστον 26 κόμβους. Επιπλέον 108 εκατ. θα διατεθούν για την προμήθεια έξι παράκτιων περιπολικών πλοίων μήκους άνω των 30 μέτρων, με επιχειρησιακή ταχύτητα τουλάχιστον 28 κόμβων και μέγιστη 35 κόμβων.

Επίσης, 45 εκατ. είναι ο προϋπολογισμός για δέκα καταδιωκτικά περιπολικά μήκους άνω των 18 μέτρων, η μέγιστη ταχύτητα των οποίων προβλέπεται στους τουλάχιστον 60 κόμβους.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr