Κίνα: Η Πτώση των Κερδών της BYD Δείχνει ότι Ούτε ο Ηγέτης των EV είναι Ασφαλής στον Πόλεμο Τιμών

Κίνα: Η Πτώση των Κερδών της BYD Δείχνει ότι Ούτε ο Ηγέτης των EV είναι Ασφαλής στον Πόλεμο Τιμών
energia.gr
Δευ, 1 Σεπτεμβρίου 2025 - 08:30

Οι επιπτώσεις της σφοδρής διαμάχης μεταξύ των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών καθίστανται αδύνατο να αγνοηθούν. Με την BYD Co. να ανακοινώνει μια μεγάλη πτώση 30% στα τριμηνιαία κέρδη την Παρασκευή, την πρώτη πτώση της σε διάστημα τριών ετών, έχει καταστεί σαφές ότι ούτε καν οι κυρίαρχοι παίκτες είναι ασφαλείς στη σκληρή μάχη για 

το μερίδιο αγοράς,  αναφέρει το Bloomberg. Η μετοχή της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας υποχώρησε έως και 8% στο Χονγκ Κονγκ τη Δευτέρα, προτού περιορίσει τις απώλειές της.

Παρά τις ισχυρές πωλήσεις στο εξωτερικό, τα καθαρά κέρδη της BYD ύψους 6,36 δισεκατομμυρίων γιουάν (892 εκατομμύρια δολάρια) για το τρίμηνο έως τις 30 Ιουνίου ήταν χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για μέτρια αύξηση. Οι έντονες εκπτώσεις οδήγησαν το μικτό περιθώριο κέρδους της BYD να μειωθεί στο 18% από 18,8% το πρώτο εξάμηνο του 2024, αν και το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι μεταξύ των κορυφαίων στον κλάδο, ξεπερνώντας ανταγωνιστές όπως η Zhejiang Geely Holding Group Co. και η Chery Automobile Co.

Ο γίγαντας με έδρα τη Σεντζέν κατηγόρησε τις «αθέμιτες πρακτικές του κλάδου» και το «υπερβολικό μάρκετινγκ» για την πίεση που ασκούν στα κέρδη του - μια ειρωνική ανατροπή αν αναλογιστεί κανείς ότι η BYD υπήρξε σημαντικός μοχλός του πολέμου τιμών, ηγούμενη πολλαπλών γύρων περικοπών από το 2023, συμπεριλαμβανομένης της τελευταίας τον Μάιο. Η πιο πρόσφατη εκστρατεία εκπτώσεων ώθησε την κινεζική κυβέρνηση να προειδοποιήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τον «ανταγωνισμό σε συνθήκες κούρσας», λέγοντας ότι οι πόλεμοι τιμών μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού και να βλάψουν σοβαρά τη διεθνή φήμη του brand «Made-in-China».


H βουτιά της BYD έρχεται ως έκπληξη, δεδομένου ότι η παγκόσμια επέκτασή της έχει επιταχυνθεί φέτος, με τη μάρκα να σημειώνει σημαντική διείσδυση σε αγορές όπως η Βραζιλία, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο των διεθνών πωλήσεών της, η Αυστραλία, η Σιγκαπούρη και μέρη της Ευρώπης. Τα έσοδα από το εξωτερικό, εξαιρουμένων του Χονγκ Κονγκ, του Μακάο και της Ταϊβάν, αυξήθηκαν κατά 50% το πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο, στα 135,4 δισεκατομμύρια γιουάν.

Αποκαλώντας τη συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους «πληγές του ανταγωνισμού», ένα σημείωμα που δημοσιεύθηκε από την ερευνητική εταιρεία Sanford C. Bernstein το Σαββατοκύριακο παρατήρησε ότι η πίεση στο περιθώριο κέρδους παρέμεινε παρά το υψηλότερο μείγμα πωλήσεων στο εξωτερικό. «Οι αυξημένες προωθητικές προσπάθειες δεν πέτυχαν την αναμενόμενη αύξηση του όγκου πωλήσεων» και οι υψηλότερες κεφαλαιουχικές δαπάνες επηρέασαν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους, έγραψαν αναλυτές, συμπεριλαμβανομένης της Eunice Lee.

Η Bernstein διατήρησε την αξιολόγηση outperform, αλλά μείωσε την τιμή-στόχο της από 133 δολάρια Χονγκ Κονγκ (17 δολάρια) σε 130 δολάρια Χονγκ Κονγκ.

Πέρα από τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας που αποδίδονται στους μετόχους αυξήθηκαν με βραδύτερο ρυθμό, ένα ακόμη σημάδι ότι η κερδοφορία βρίσκεται υπό πίεση. Ο δανεισμός αυξήθηκε στα 39,1 δισεκατομμύρια γιουάν από 28,6 δισεκατομμύρια γιουάν στο τέλος του περασμένου έτους.

Τα έξοδα για έρευνα και ανάπτυξη αυξάνονται επίσης γρήγορα, ξεπερνώντας το 50% σε ετήσια βάση, δείχνοντας ότι η εταιρεία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην καινοτομία, παρόλο που τα περιθώρια κέρδους μειώνονται. Η BYD πιθανότατα αυξάνει σκόπιμα τις δαπάνες για βασικές τεχνολογίες - μπαταρίες, ηλεκτροκίνηση και νοημοσύνη - στο πλαίσιο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της για να εξασφαλίσει την ηγετική της θέση στα οχήματα νέας ενέργειας.

Το αυξανόμενο κόστος υλικών, συμπεριλαμβανομένου του προηγμένου συστήματος υποβοήθησης οδηγού «God's Eye», συνέβαλε σε χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, σύμφωνα με αναλυτές της Morgan Stanley, συμπεριλαμβανομένου του Tim Hsiao. Ωστόσο, τα αποτελέσματα ήταν έκπληξη και «μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν υπάρχουν μεμονωμένοι ή καθυστερημένοι παράγοντες που έφεραν στο δεύτερο τρίμηνο ένα μεγάλο κατώτατο περιθώριο κέρδους, με πιο επιθετική μείωση του κόστους να ξεκινά από το τρίτο τρίμηνο», έγραψαν.

Ταχύτερες πληρωμές

Οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας δείχνουν ότι η BYD πληρώνει τους προμηθευτές πιο γρήγορα από πριν - ένας άλλος βασικός πυλώνας της πίεσης του Πεκίνου στον κλάδο. Ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία δεν αποκάλυψε ακριβώς πόσο χρόνο χρειάζεται για να πληρώσει, ανέφερε ότι οι ημέρες κύκλου εργασιών των εμπορικών πληρωτέων λογαριασμών και των πληρωτέων λογαριασμών ήταν χαμηλές σε σύγκριση με το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα και μειώθηκαν από την ίδια περίοδο το 2024.

Το 2023, η BYD χρειαζόταν κατά μέσο όρο 275 ημέρες για να πληρώσει τους προμηθευτές, μια περίοδος που ξεπερνούσε κατά πολύ τους παγκόσμιους βιομηχανικούς κανόνες, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Η εταιρεία δήλωσε τον Ιούνιο ότι θα συμμορφωθεί με τους νέους κυβερνητικούς κανόνες για την πληρωμή των προμηθευτών εντός 60 ημερών, μια μεγάλη προσαρμογή που πιθανότατα θα έπληττε τις εκροές κεφαλαίου κίνησης και θα μείωνε οποιαδήποτε ευελιξία σε μια ύφεση.

Μπορεί επίσης να προκαλέσει προσαρμογές σε άλλα μέρη του ισολογισμού της στο μέλλον - μια έκθεση της εταιρείας συμβούλων λογιστικής GMT Research ανέφερε ότι χωρίς χρηματοδότηση από την αλυσίδα εφοδιασμού, το πραγματικό καθαρό χρέος της BYD θα ήταν πιο κοντά στα 323 δισεκατομμύρια γιουάν, σε σύγκριση με τα 27,7 δισεκατομμύρια γιουάν που ήταν επίσημα στα βιβλία της στα τέλη Ιουνίου 2024.

Παρ 'όλα αυτά, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν αντιμετωπίζει ακόμη κάποια σοβαρή οικονομική πίεση και ένας βραδύτερος ρυθμός ανάπτυξης μπορεί κάλλιστα να είναι πιο βιώσιμος, καθώς η εταιρεία μεταβαίνει από νεοσύστατη εταιρεία που φέρνει ανατροπές τον κλάδο σε έναν παγκόσμιο γίγαντα. Η μέση έκπτωσή της - που μετριέται από το περιθώριο μεταξύ της τελικής τιμής πώλησης ενός οχήματος και της προτεινόμενης τιμής πώλησης - μειώθηκε ελαφρώς τον Ιούλιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της China Auto Market.

Το περιθώριο κέρδους της BYD στο δεύτερο εξάμηνο θα μπορούσε να ανακάμψει από ένα δύσκολο δεύτερο τρίμηνο, αν και θα παραμείνει κάτω από το επίπεδο του 2024 λόγω του έντονου ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά, σύμφωνα με την αναλύτρια του Bloomberg Intelligence, Joanna Chen. Η κινεζική ζήτηση θα αυξηθεί το τέταρτο τρίμηνο ενόψει ενός υψηλότερου φόρου στα οχήματα νέας ενέργειας και οι ετήσιες πωλήσεις ενδέχεται να φτάσουν τα 5 εκατομμύρια μονάδες — χάνοντας τον στόχο των 5,5 εκατομμυρίων της εταιρείας, είπε.

Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να στρέφει ολοένα και περισσότερο την προσοχή της εκτός Κίνας, σημειώνοντας ότι η υψηλότερη κερδοφορία εκεί έχει καταστήσει τις δραστηριότητές της στο εξωτερικό βασικό μοχλό για τη συνεχή ανάπτυξη. «Ο όμιλος προωθεί προληπτικά τον σχεδιασμό και την κατασκευή πρόσθετης παραγωγικής ικανότητας στο εξωτερικό για να προετοιμαστεί πλήρως για την αύξηση της διεθνούς ζήτησης», ανέφερε η ενδιάμεση έκθεσή της.

Αυτό αποτελεί τη βάση της μακροπρόθεσμης αισιοδοξίας για την ανάπτυξη της εταιρείας.

Η BYD «βρίσκεται σε καλό δρόμο για να φτάσει το 1 εκατομμύριο μονάδες σε όγκους στο εξωτερικό, πάνω από τις 800.000 που αναμένονταν», δήλωσε ο Lee της Bernstein, προσθέτοντας ότι οι ετήσιες πωλήσεις, συμπεριλαμβανομένων τόσο των εγχώριων όσο και των διεθνών αποστολών, προβλέπεται τώρα να φτάσουν τα 5,1 εκατομμύρια οχήματα για το 2025. «Η BYD είναι η κορυφαία μας επιλογή για τον τομέα».

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr