ως υποχρεωτικά για όλους τους παρόχους, με προγνωστοποίηση της χρέωσης της κιλοβατώρας και μια κοινή φόρμουλα τιμολόγησης ώστε να είναι εύκολα συγκρίσιμα για τους καταναλωτές.
Η σκυτάλη από τις αρχές του έτους πέρασε στα μπλε σταθερής χρέωσης διάρκειας 12 έως και 24 μηνών, τα οποία διατίθενται στην αγορά ακόμα και στα 9,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα, ενώ ο ανταγωνισμός των παρόχων για ενίσχυση και διατήρηση των μεριδίων φέρνει νέα προϊόντα που αλλάζουν τη φιλοσοφία του παραδοσιακού λογαριασμού ρεύματος, ενσωματώνοντας υπηρεσίες και προϊόντα ενεργειακής αναβάθμισης.
Ο νέος χάρτης των τιμολογίων αναδιαμορφώνει και τη σχέση παρόχου – καταναλωτή. Ο πάροχος στη νέα φάση στην οποία εισέρχεται από Σεπτέμβριο η αγορά λιανικής, μέσω του λογαριασμού ρεύματος δεν θα πουλάει μόνο κιλοβατώρες. Θα διαθέτει στον πελάτη του και θα χρηματοδοτεί μέσω του λογαριασμού ρεύματος έργα ενεργειακής αναβάθμισης, όπως αντλίες θερμότητας για θέρμανση και ψύξη, φωτοβολταϊκά στις στέγες και αντικατάσταση κουφωμάτων σε παράθυρα και πόρτες και θα παρέχει επίσης συμβουλευτικές υπηρεσίες για ενεργειακή αναβάθμιση και εξοικονόμηση ενέργειας. Τον δρόμο για την παροχή αυτής της γκάμας προϊόντων και υπηρεσιών από τους παρόχους ανοίγει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων.
Περίπου 2 δισ. ευρώ από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο με συνολικούς πόρους 4,78 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασαν οι συναρμόδιοι υπουργοί στις αρχές Ιουλίου, θα διατεθούν για προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών με επωφελούμενα περίπου 300.000 νοικοκυριά. Οι προμηθευτές προσβλέπουν στην ενίσχυση των εσόδων τους από τον τζίρο των 2 δισ. και παράλληλα σε μια πιο στενή σχέση με τους πελάτες τους. Η ΔΕΗ, για παράδειγμα, έχοντας ήδη πάρει θέση στην αγορά λιανικής ηλεκτρικών συσκευών και προϊόντων ενεργειακής αναβάθμισης μέσω της εξαγοράς της «Κωτσόβολος» στοχεύει να παρέχει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες στο 40% των πελατών της έως το 2027.
Ο πάροχος θα λειτουργεί είτε ως άμεσος χρηματοδότης είτε ως ενδιάμεσος με τράπεζες ή εταιρείες (ESCOs) και θα εισπράττει τις δόσεις με την πάγια εντολή του λογαριασμού ρεύματος. Στην πράξη δηλαδή ο καταναλωτής θα λαμβάνει από τον πάροχο μαζί με τον λογαριασμό ρεύματος και ένα δεύτερο για τις παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης.
Η διαδικασία θα ξεκινάει με πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον πάροχο προς πελάτες που επιθυμούν να αναβαθμίσουν ενεργειακά την κατοικία τους. Μετά την αίτηση και τον έλεγχο επιλεξιμότητας (κυρίως βάσει ιστορικού πληρωμών), ο πάροχος διαμορφώνει εξατομικευμένη πρόταση με τεχνικά και οικονομικά στοιχεία. Αν ο πελάτης την αποδεχτεί, υπογράφεται σύμβαση χρηματοδότησης και ξεκινάει η υλοποίηση του έργου, με δυνατότητα αναπροσαρμογών εφόσον χρειαστεί. Η αποπληρωμή γίνεται σε μηνιαίες δόσεις μέσω του λογαριασμού ρεύματος, με σαφείς όρους για τη διάρκεια, το επιτόκιο (αν υπάρχει), τις εξασφαλίσεις και τα ενδεχόμενα σε πρόωρη εξόφληση ή αθέτηση.
Ενδιαφέρομαι για ΘερμομόνωσηΕνδιαφέρομαι για Θερμομόνωση
Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να βγουν στην αγορά και τα νέα ευέλικτα τιμολόγια κόκκινης σήμανσης που έχει εισηγηθεί η ΡΑΑΕΥ, διευρύνοντας την υφιστάμενη χρωματική παλέτα των πράσινων, μπλε, κίτρινων και πορτοκαλί τιμολογίων για να καλύψει τις νέες τάσεις της αγοράς. Με βάση την πρόταση της ΡΑΑΕΥ που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 31 Αυγούστου, τα ευέλικτα τιμολόγια βασίζονται σε προκαθορισμένες χρεώσεις προμήθειας (ευρώ/ημέρα ή ευρώ/kWh), οι οποίες μπορεί να διαφοροποιούνται κατά τρόπο ορισμένο εκ των προτέρων χωρίς αιφνίδιες ή αδιαφανείς μεταβολές. Τα προϊόντα αυτά δεν θα βασίζονται στον δείκτη της χονδρεμπορικής τιμής που υπόκειται σε διακυμάνσεις, ούτε θα ακολουθούν τη λογική της μπλε κιλοβατώρας. Επί της ουσίας, μέσω των ευέλικτων τιμολογίων οι προμηθευτές προσφέρουν στους καταναλωτές ένα ενεργειακό πακέτο με όρους που παραπέμπουν περισσότερο σε αυτούς της κινητής τηλεφωνίας, καθώς υιοθετούν χαρακτηριστικά συνδρομητικής τιμολόγησης. Ο καταναλωτής πληρώνει σταθερό ποσό κάθε μήνα για μια προκαθορισμένη ποσότητα ενέργειας όπως συμβαίνει με τα GB ή τα λεπτά ομιλίας. Αν η κατανάλωση ξεπεράσει το όριο, ακολουθεί εκκαθάριση με πρόσθετη χρέωση.
Τα νέα τιμολόγια θα ενσωματώνουν τη δυνατότητα επιβολής ρήτρας πρόωρης αποχώρησης. Η ρήτρα θα είναι αναλογική και προβλέψιμη, με αναλυτική αναφορά στους ειδικούς όρους της σύμβασης, όπως και η ενδεχόμενη παροχή έκπτωσης συνέπειας. Η τελική απόφαση για την εισαγωγή των ευέλικτων τιμολογίων και της κόκκινης σήμανσης θα διαμορφωθεί με βάση τις απόψεις των εμπλεκομένων στη δημόσια διαβούλευση και τη συνολική εικόνα της αγοράς.
Τα κόκκινα τιμολόγια θα αποτελέσουν από τον Σεπτέμβριο μία ακόμη επιλογή για τους οικιακούς καταναλωτές που στρέφονται όλο και περισσότερο τους τελευταίους μήνες σε προϊόντα σταθερής χρέωσης, αναζητώντας καταφύγιο από τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς και των πιέσεων που ασκεί η γεωπολιτική αβεβαιότητα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΡΑΑΕΥ, στα μπλε τιμολόγια είχαν μετακινηθεί μέχρι και τον Μάιο πάνω από 1,3 εκατ. καταναλωτές από 867.161 τον Ιανουάριο, καταγράφοντας άνοδο κατά 439.000 μέσα σε πέντε μήνες. Τα δε πράσινα μειώθηκαν στο πεντάμηνο κατά 241.000. Σύμφωνα με τους παρόχους, 7 στους 10 νέους πελάτες μετακινούνται ήδη στα μπλε τιμολόγια, τάση που αναμένεται να ενισχυθεί από τον Οκτώβριο με την αλλαγή από τη ΔΕΗ της κλίμακας χαμηλής χρέωσης στο πράσινο τιμολόγιό της από τις 500 κιλοβατώρες σήμερα στις 200. Το όριο κατανάλωσης για τη χαμηλή χρέωση στις 200 κιλοβατώρες από τον Οκτώβριο αναμένεται να επιταχύνει τους ρυθμούς μετακίνησης των πελατών της ΔΕΗ προς τα σταθερά μπλε τιμολόγια. Εκτίμηση της αγοράς είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους στα μπλε τιμολόγια θα έχει μεταφερθεί το 80% του συνόλου των καταναλωτών.
Συγκέντρωση αγοράς σε λίγους και ισχυρούς «παίκτες»
Τα φθηνότερα έως και 45% σήμερα σταθερά τιμολόγια σε σχέση με τα πράσινα αποτελούν κεντρική στρατηγική των μεγάλων καθετοποιημένων παρόχων που μπορούν να τα υποστηρίξουν με το διπλό «καπέλο» του παραγωγού και προμηθευτή. Κοινός στόχος το μερίδιο 10% που συγκεντρώνουν οι μικροί προμηθευτές της αγοράς οι οποίοι δύσκολα θα αντέξουν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται.
Η συγκέντρωση δυνάμεων αποτελεί τη νέα τάση της αγοράς ηλεκτρισμού, που αποκτά πλέον νέα δυναμική.
Ενδεικτική αυτής της δυναμικής είναι η πρόσφατη συνένωση δυνάμεων των δύο ισχυρών ενεργειακών ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil. Η ένταση του ανταγωνισμού εκτιμάται ότι θα οδηγήσει μέσα στο έτος τον κλάδο σε μια συνολική αναδιάρθρωση που εκπρόσωποι της αγοράς βλέπουν να ολοκληρώνεται το 2026.
Μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων στο τέλος αυτής της διαδρομής η αγορά ηλεκτρισμού θα συγκεντρωθεί κατά βάση γύρω από τέσσερα μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα.
H ΔΕΗ με μερίδιο 47% σήμερα στην προμήθεια θα εξακολουθήσει να κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά, ακόμη και αν το μερίδιό της πέσει στο 45% το 2026 που είναι ο στόχος της διοίκησης. Η Metlen αναμένεται να συνεχίσει την πολιτική αύξησης των μεριδίων και μέσω εξαγορών που ακολούθησε τα προηγούμενα δύο χρόνια (Watt & Volt, Unison, Efα Energy, Volterra), η οποία την καθιέρωσε ως τον δεύτερο μεγάλο πάροχο της αγοράς. Η εταιρεία έχει θέσει ως στόχο μερίδιο 30% στην προμήθεια το 2026, κάτι που φαίνεται να επιτυγχάνει πολύ νωρίτερα αφού ήδη κατέχει το 22%.
Ηρων και NRG μέσω του νέου εταιρικού σχήματος που θα δημιουργήσουν, καθίστανται ο τρίτος ισχυρός πόλος της αγοράς.
O όμιλος της HELLENiQ ENERGY με τον πλήρη έλεγχο της Elpedison συγκεντρώνει μερίδιο 5,78% και βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τους ανταγωνιστές τους καθετοποιημένους ομίλους, με τη διοίκηση της εταιρείας να έχει θέσει ως στόχο τον διπλασιασμό του μεριδίου της το 2026.
Θέση τέταρτου πόλου στην αγορά διεκδικεί η ΔΕΠΑ Εμπορίας μέσω στρατηγικών συμμαχιών στην ηλεκτροπαραγωγή και με όχημα στην προμήθεια τη «Φυσικό Αέριο».
*Από kathimerini.gr