Στον επαναπρογραμματισμό πάνω από το ένα τρίτο των έργων που έχει εντάξει στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης περιόδου 2024-2033 προχώρησε ο ΑΔΜΗΕ, όπως προκύπτει από το νέο δεκαετές που τέθηκε από τη ΡΑΑΕΥ σε δημόσια διαβούλευση συνολικού ύψους 5,994 δισ. ευρώ. 

Το επενδυτικό πρόγραμμα που εισηγήθηκε ο ΑΔΜΗΕ για την ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος τη δεκαετία 2025-2034 περιλαμβάνει συνολικά 90 έργα. Από αυτά, τα 14 ανήκουν στην κατηγορία των νέων έργων (προστέθηκαν πέντε σε σχέση με το προηγούμενο), 14 είναι σε φάση αδειοδότησης, 1 σε εξέλιξη, 13 υπό κατασκευήν, 7 ολοκληρωμένα, 4 σε καθυστέρηση και 36 σε επαναπρογραμματισμό, σε μετατόπιση δηλαδή των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης.

Οι καθυστερήσεις στην αδειοδοτική διαδικασία λόγω εμπλοκής της αρχαιολογίας ή αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών προβάλλεται από τον ΑΔΜΗΕ ως βασικός λόγος των καθυστερήσεων, όπως και του επαναπρογραμματισμού κάποιων έργων. Ωστόσο για έναν μεγάλο αριθμό έργων η μετατόπιση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης συνδέεται με τις αλλαγές προτεραιοτήτων από τον ίδιο τον διαχειριστή. «Επαναπρογραμματισμός λόγω νέων προτεραιοποιήσεων υλοποίησης έργων στο πλαίσιο επαναξιολόγησης των αναγκών του Συστήματος Μεταφοράς» αναφέρει χαρακτηριστικά στη σχετική εισήγησή του ο ΑΔΜΗΕ για κάποια από αυτά τα έργα.

Κατά περίπου ένα χρόνο μετατίθενται χρονικά οι παρεμβάσεις για την τροφοδότηση των Ιονίων Νήσων και οι παρεμβάσεις γύρω από το ΚΥΤ Θεσπρωτίας, αλλά και έργα για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος Δυτικής Ελλάδας και Θεσσαλίας.

Για το 2026 έναντι του 2025 μετατίθεται το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της τέταρτης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ κατά ένα έτος (το 2028 έναντι του 2027) μετατίθεται και η ολοκλήρωση κρίσιμων έργων για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης μετά τη λειτουργία της διασύνδεσης με την Αττική. Ο ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει την αλλαγή όδευσης της γραμμής μεταφοράς Χανιά – Δαμάστα, λόγω εμπλοκών με την αρχαιολογική υπηρεσία και αντιδράσεων των κατοίκων της περιοχής. Προτεραιότητα δίνει ο ΑΔΜΗΕ στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών, μεταφέροντας ένα χρόνο νωρίτερα την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των νησιών Β. Αιγαίου (το 2029 αντί αρχικού προγραμματισμού για το 2030).

 

Οι διασυνδέσεις

Η ενίσχυση των διασυνοριακών διασυνδέσεων της χώρας αποτελεί βασική παράμετρο του νέου αναπτυξιακού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ. Μάλιστα η νέα γραμμή διασύνδεσης με την Αλβανία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030 έναντι του 2031. Αντίθετα η νέα γραμμή διασύνδεσης με την Ιταλία δυναμικότητας 1000 MW μεταφέρεται από το 2029 στο 2031. Για το έργο θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ιταλίας, η οποία εκτιμά ότι τα οφέλη θα είναι περιορισμένα για τη χώρα.

Το πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος καταρτίστηκε από τον ΑΔΜΗΕ με οδηγό τις ανάγκες που προκύπτουν από τη μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ στο πλαίσιο της εκπλήρωσης των ευρωπαϊκών και εθνικών στόχων και την προβλεπόμενη εξέλιξη της ζήτησης την περίοδο 2025-2034 και ειδικότερα την εξέλιξη των ακραίων τιμών της (μέγιστες και ελάχιστες). Η ΡΑΑΕΥ πάντως έχει συνδέσει την έγκριση του προγράμματος με εκτίμηση από πλευράς του ΑΔΜΗΕ για την επίπτωση στις χρεώσεις χρήσης συστήματος που επιβαρύνουν τους καταναλωτές, την οποία και αναμένει από τον διαχειριστή.

 

Από την εφημερίδα 'Η Καθημερινή'

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr