Cosco: Επιδιώκει το 20% της Συμφωνίας με την Hutchison, Καθώς οι ΗΠΑ Θέλουν να Φύγει από τον Παναμά

Cosco: Επιδιώκει το 20% της Συμφωνίας με την Hutchison, Καθώς οι ΗΠΑ Θέλουν να Φύγει από τον Παναμά
energia.gr
Δευ, 11 Αυγούστου 2025 - 10:37

Η πολιτική «διελκυστίνδα» γύρω από τους ελέγχους των λιμενικών τερματικών σταθμών στη Διώρυγα του Παναμά και το ευρύτερο χαρτοφυλάκιο 41 λιμενικών δραστηριοτήτων της CK Hutchison παγκοσμίως συνεχίζεται, με την Κίνα να ασκεί πιέσεις και τις ΗΠΑ να επαναλαμβάνουν τη θέση τους να τερματίσουν την παραχώρηση στον Παναμά. Η CK Hutchison επιβεβαίωσε τον

περασμένο μήνα ότι οι συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη και ότι μια κινεζική εταιρεία θα προσκληθεί στις συζητήσεις μετά τη λήξη της περιόδου δέσμευσης των αρχικών συμφωνιών στα τέλη Ιουλίου.

Η κινεζική Cosco, η οποία είναι ήδη ένας μεγάλος διαχειριστής λιμένων, κατέχει τουλάχιστον ένα μερίδιο 20 έως 30% της συμφωνίας, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times την Παρασκευή. Η εφημερίδα επικαλείται δύο ανώνυμες πηγές που ανέφεραν ότι η Κίνα επέτρεψε στην Cosco να συμμετάσχει στις συνομιλίες μόνο για να διατηρήσει την επιρροή της στη συμφωνία. Η Κίνα έχει καταστήσει σαφές ότι η θέση της είναι ότι μια κινεζική εταιρεία πρέπει να συμμετέχει στη συμφωνία για την προστασία των κινεζικών εμπορικών συμφερόντων.

Οι Financial Times αναφέρουν ότι συζητούνται αρκετές επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας η Cosco να συμμετάσχει στη μία συμφωνία που αποκτά τα 41 παγκόσμια λιμάνια της Hutchison εκτός Κίνας και εξαιρεί τους δύο τερματικούς σταθμούς στον Παναμά. Η αρχική συμφωνία όριζε παράλληλες συμφωνίες, μία για τα 41 λιμάνια, η οποία πιστεύεται ότι θα ηγείται από την Terminal Investments (TiL) της MSC, ενώ η δεύτερη συμφωνία, με επικεφαλής την BlackRock και με την MSC ως μειοψηφικό επενδυτή, θα αποκτούσε την Panama Ports Company, η οποία λειτουργεί τους τερματικούς σταθμούς στο Balboa και το Cristobal βάσει μακροπρόθεσμων παραχωρήσεων.

Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε χαιρετίσει τη συμφωνία τον Μάρτιο, λέγοντας ότι επέστρεφε η Διώρυγα του Παναμά στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ένας φίλος του Διευθύνοντος Συμβούλου της BlackRock, Λάρι Φινκ, ο Τραμπ δήλωσε ότι η αμερικανική εταιρεία αποκτούσε πολλά λιμάνια. Έκτοτε, οι ΗΠΑ παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό σιωπηλές ως προς τις απόψεις τους για τη συμφωνία.

Ο Πρέσβης των ΗΠΑ στον Παναμά, Kevin Marino Cabrera, την Τετάρτη 6 Αυγούστου, ωστόσο, μίλησε κατά της CK Hutchison. Υποστήριξε τις νομικές ενέργειες που έλαβε ο Γενικός Ελεγκτής του Παναμά για την ακύρωση της παραχώρησης. Δήλωσε ότι οι ΗΠΑ ήταν «ενθουσιασμένες» που η Hutchison σύντομα δεν θα λειτουργεί πλέον τα λιμάνια στον Παναμά.

«Η θέση μας είναι ότι είναι κακοί φορείς εκμετάλλευσης. Δεν έχουν κάνει καλή δουλειά», δήλωσε ο Cabrera σε δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Colon. «Είναι μια εταιρεία του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος... Είμαστε ενθουσιασμένοι που αυτά τα λιμάνια σύντομα θα τεθούν εκτός λειτουργίας και ότι καλοί φορείς εκμετάλλευσης που είναι πρόθυμοι να προσφέρουν στον λαό του Παναμά θα έρθουν στη χώρα».

Η Εταιρεία Λιμένων του Παναμά χρονολογείται από το 1997 και ιδρύθηκε με την CK Hutchison να κατέχει το 90% και τον Παναμά το 10%. Η παραχώρηση της εταιρείας ανανεώθηκε για άλλα 25 χρόνια το 2021 σε μια διαδικασία που πλέον αποτελεί αμφιλεγόμενη διαδικασία.

Ο Cabrera ισχυρίστηκε ότι η Εταιρεία Λιμένων του Παναμά (PPC) δεν έχει τηρήσει τις συμφωνίες της και οφείλει χρήματα στον Παναμά. Συνέδεσε επίσης την εταιρεία με την κομμουνιστική κυβέρνηση του Πεκίνου, αν και η Hutchison έχει έδρα το Χονγκ Κονγκ. Ο ιδρυτής, Li Ka-shing, δισεκατομμυριούχος από το Χονγκ Κονγκ, έχει έρθει συχνά σε αντίθεση με την κινεζική κυβέρνηση η οποία φέτος τον κατηγόρησε ότι δεν ήταν πιστός και ότι δεν ενεργούσε προς το συμφέρον του κράτους μετά την ανακοίνωση των συμφωνιών για την πώληση των λιμενικών τερματικών σταθμών.

Η Hutchison υπερασπίστηκε τις δραστηριότητές της στον Παναμά, λέγοντας ότι η εταιρεία έχει ακολουθήσει όλες τις νόμιμες απαιτήσεις. Ισχυρίζεται ότι έχει συμβάλει στην οικονομία του Παναμά. Η εταιρεία ανέφερε σε ανακοίνωσή της τον Απρίλιο ότι η ΔΕΗ έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις που υπερβαίνουν τα 1.695 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας όχι μόνο την επένδυση των 50 εκατομμυρίων δολαρίων που απαιτείται βάσει της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, αλλά και τα 1.000 εκατομμύρια δολάρια που συμφωνήθηκαν βάσει της προσθήκης, όπως επιβεβαιώθηκε από τον Γενικό Ελεγκτή του Παναμά.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία συνεχίζει επίσης να παρακολουθεί τις εξελίξεις. Η CMA CGM επιβεβαίωσε ότι θα ενδιαφερόταν για ορισμένα από τα περιουσιακά στοιχεία και η Maersk δήλωσε ότι παρακολουθεί επίσης στενά τη συμφωνία. Οι Financial Times αναφέρουν ότι καμία από τις ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχει προσκληθεί στις διαπραγματεύσεις και σημειώνουν ότι οποιοσδήποτε πλειοδότης θα πρέπει να εμπλέξει τους Κινέζους για να εξασφαλίσει την έγκριση για μια εξαγορά.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr