Μερικές φορές αρκεί μία στιγμή, ένα απρόσεκτο σχόλιο ή μία λανθασμένη απόφαση για να τιναχτεί στον αέρα μια ολόκληρη επιχείρηση. Ο Βρετανός επιχειρηματίας Gerald Ratner το έμαθε με τον δύσκολο τρόπο το 1991. Αυτό που συνέβη, ήταν πως σε μια ομιλία του, αποκάλεσε τα κοσμήματα της εταιρείας του "απόλυτες σαβούρες", ένα αποτυχημένο αστείο που γκρέμισε την επιτυχία δεκαετιών και τον οδήγησε στην έξοδο από την επιχείρησή του. Είναι ενδεικτικό, πως μετά την ομιλία, η αξία του ομίλου Ratner έπεσε κατακόρυφα κατά περίπου 570 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που σχεδόν οδήγησε στην κατάρρευσή του. Μάλιστα ο όμιλος αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομά του σε Signet Group τον Σεπτέμβριο του 1993.

Τρεις δεκαετίες αργότερα, φαίνεται πως ο Elon Musk είχε τη δική του "στιγμή Ratner". Σύμφωνα με νέα στοιχεία της S&P Global Mobility που δημοσιεύθηκαν από το Reuters, αιτία αποτέλεσε η απόφασή του να υποστηρίξει την προεκλογική εκστρατεία του Donald Trump το καλοκαίρι του 2024.

 

Πλήγμα για την αφοσίωση των πελατών

Η επιλογή αυτή είχε ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες για την Tesla, ιδιαίτερα ως προς την αφοσίωση των πελατών της (loyalty), έναν τομέα στον οποίο άλλοτε υπερείχε ξεκάθαρα.

Τα στοιχεία δείχνουν πως η κορύφωση της αφοσίωσης των πελατών της Tesla καταγράφηκε τον Ιούνιο του 2024, όταν το 73% των Αμερικανών ιδιοκτητών που αντικαθιστούσαν το όχημά τους, επέλεγαν ξανά Tesla.

Ωστόσο, από τον Ιούλιο και μετά, όταν ο Musk εξέφρασε δημόσια τη στήριξή του στον Trump λίγο μετά την απόπειρα δολοφονίας του τελευταίου, η εικόνα άρχισε να αλλάζει δραματικά.

Μέχρι τον Μάρτιο του 2025, και ενώ ο Musk είχε ήδη προχωρήσει σε μια ιδιαίτερα αντιδημοφιλή πρωτοβουλία περικοπής θέσεων εργασίας στη νεοσύστατη κρατική υπηρεσία DOGE, η αφοσίωση είχε υποχωρήσει στο 49,9%.

Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό στην ιστορία της Tesla, κάτω και από τον εθνικό μέσο όρο, όπως αναφέρει το Reuters. Το πλήγμα όμως δεν περιορίστηκε μόνο στους υπάρχοντες πελάτες.

 

Υποχώρηση των πωλήσεων

Οι συνολικές πωλήσεις της Tesla στις ΗΠΑ παρουσίασαν πτώση 10,8% στο πρώτο εξάμηνο του 2025, παρά την ανανέωση του Model 3 και την κυκλοφορία της ανανεωμένης έκδοσης του Model Y. Αυτό υποδηλώνει ότι η αποστροφή επεκτάθηκε και σε υποψήφιους νέους πελάτες.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η κατάσταση άρχισε να βελτιώνεται ελαφρώς μετά την αποχώρηση του Musk από την DOGE και τη ρήξη του με τον Trump. Τον Μάιο του 2025, η πιστότητα ανέκαμψε στο 57%, ποσοστό αντίστοιχο με αυτό της Toyota, αλλά σαφώς χαμηλότερο από της Chevrolet και της Ford.

Και μπορεί στην περίπτωση του ομίλου Gartner να είχαμε αλλαγή ονόματος, όμως στην περίπτωση της Tesla, η πιθανότητα μετονομασίας είναι μάλλον μηδενική. Όμως, τα παραδείγματα αποτυχημένων επιλογών, θα είναι πάντοτε εκεί για να μας θυμίζουν πόσο σοβαρό αντίκτυπο μπορεί να έχουν σε μια κατά τα άλλα απόλυτα επιτυχημένη επιχείρηση.

 

Από το Top Gear Greece

 

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr