Από την Παρασκευή 1 Αυγούστου, στις 12:00 το μεσημέρι, ο νέος δρόμος δίνεται επίσημα στην κυκλοφορία.
Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου τμήματος, η Ολυμπία Οδός συνδέει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45 λεπτά και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά, προσφέροντας ασφαλείς και άνετες μετακινήσεις.
Η Ολυμπία Οδός καθίσταται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, με συνολικό μήκος 277 χιλιομέτρων. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες (Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας) και επηρεάζει άλλες δύο (Ήπειρος και Ιόνια Νησιά).
Παράλληλα, ενισχύεται η συνδεσιμότητα της πρωτεύουσας με το λιμάνι της Πάτρας — κύρια πύλη προς την Ευρώπη — καθώς και με τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Πρόκειται για ένα έργο πολυτροπικής σημασίας, το οποίο ενισχύει την περιφερειακή συνοχή και συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Παραϊόνιας Ελλάδας.
Όσον αφορά στα διόδια, σε λειτουργία τίθεται από την Παρασκευή το σύστημα είσπραξής τους για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.). Αντιθέτως, το τμήμα Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), που περιλαμβάνει και τα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα παραμείνει χωρίς διόδια έως την ολοκλήρωσή του, που τοποθετείται για τον Νοέμβριο του έτους που διανύουμε.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος είναι ο πρώτος στην Ελλάδα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής. Παράλληλα, το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE επεκτείνεται και στους νέους σταθμούς, προσφέροντας εκπτώσεις 15%-60% για τους συχνούς χρήστες, ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης και τον τύπο οχήματος.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου:
Συνολικό μήκος: 74,8 χλμ.
Διάταξη: 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική νησίδα
Κόμβοι: 9
Γέφυρες: 15
Άνω/Κάτω διαβάσεις: 66 συνολικά (27 άνω, 39 κάτω)
Οχετοί: 150
Τοίχοι αντιστήριξης: 7.250 μέτρα
Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών: 4
Τεχνική Βάση με Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων: 1
Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών: 2
Διοδιακοί σταθμοί: 2 μετωπικοί, 2 πλευρικοί
Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αποτελεί βασικό στόχο του έργου. Η αντικατάσταση του παλαιού και επικίνδυνου οδικού δικτύου από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο αναμένεται να μειώσει σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το κοινωνικό και οικονομικό κόστος των τροχαίων στην περιοχή ξεπερνούσε το συνολικό κόστος κατασκευής του νέου δρόμου, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα υλοποίησής του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Στον άξονα Κορίνθου – Πατρών, μετά την παράδοση του έργου, τα δυστυχήματα μειώθηκαν κατά 91%.
Κατά την περίοδο κατασκευής, απασχολήθηκαν άμεσα πάνω από 1.400 εργαζόμενοι, ενώ η έμμεση απασχόληση υπολογίζεται σε περίπου 2.000 θέσεις εργασίας. Η συμβολή του έργου στο τοπικό ΑΕΠ εκτιμάται σε +6% ετησίως.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου (ΠΟΑΔΕΠ), κατά τη φάση λειτουργίας προβλέπεται:
Αύξηση του τοπικού ΑΕΠ κατά 2-3% ετησίως στους νομούς Αχαΐας και Ηλείας. Στον νομό Ηλείας, η αύξηση είναι δυνατό να φθάσει μέχρι και το 5%, λόγω της τουριστικής και αγροτικής δραστηριότητας στον Νομό.
Ακόμη, η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου ενισχύει την πρόσβαση προς την Αρχαία Ολυμπία, έναν παγκόσμιο πολιτιστικό προορισμό, βελτιώνοντας αισθητά την εμπειρία των επισκεπτών. Παράλληλα, διευκολύνεται η σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με τα Ιόνια Νησιά, ενισχύοντας τον τουρισμό και δημιουργώντας νέες προοπτικές ανάπτυξης για τον νομό Ηλείας.
Τα ορόσημα του έργου
04.08.2008: Έναρξη σύμβασης παραχώρησης Ολυμπίας Οδού
11.2010: Αναστολή χρηματοδότησης λόγω κρίσης
06.2011: Πλήρης διακοπή κατασκευών
17.12.2013: Υπογραφή επανεκκίνησης έργου – εξαίρεση του τμήματος Πάτρα – Πύργος
31.08.2017: Ολοκλήρωση Κορίνθου – Πατρών
01.2020: Υπογραφή Μνημονίου για επανένταξη Πάτρα – Πύργος στο έργο παραχώρησης
12.2021: Έγκριση από Ευρωπαϊκή Επιτροπή & κύρωση συμφωνίας
03.2022: Έναρξη κατασκευών
07.2025: Παράδοση τμήματος Καμίνια – Πύργος (65 χλμ.)
11.2025: Παράδοση τελευταίου τμήματος Μιντιλόγλι – Καμίνια (10 χλμ.)
(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ/ΜΠΕ)