Ολοκληρώθηκε η 3η δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας

Με θετικό πρόσημο ολοκληρώθηκε η 3η κατά σειρά δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας υπό το προϊόν «Route 1» στον «Κάθετο Διάδρομο», διατηρώντας, ωστόσο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στη «Ν», το κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας που υπάρχει εξαρχής για την καθιέρωση του project.

Ειδικότερα, η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε με έναν συμμετέχοντα να φτάνει στη «finish line» και να δεσμεύει δυναμικότητα της τάξης των 4.500 MWh φυσικού αερίου ημερησίως για μεταφορά από την Ελλάδα προς την Ουκρανία, με σκοπό την αξιοποίηση των ποσοτήτων προς αναπλήρωση των υπόγειων αποθηκών φυσικού αερίου της χώρας.

Το «θετικό πρόσημο» προκύπτει από το γεγονός ότι είχαμε υπερδιπλασιασμό των ποσοτήτων προς διαμετακόμιση με προορισμό την Ουκρανία από μήνα σε μήνα, χωρίς βέβαια, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, αυτό να αντιστοιχεί στις αρχικές εκτιμήσεις που οδήγησαν στην καθιέρωση του «Κάθετου Διαδρόμου» ως εναλλακτικής όδευσης έναντι της Ρωσίας για την εξυπηρέτηση της Ουκρανίας.

Στην προηγούμενη δημοπρασία του Ιουλίου, οι συμμετέχοντες που είχαν δεσμεύσει δυναμικότητα ήταν δύο, με τις συνολικές ποσότητες σε ημερήσια βάση να φτάνουν τις 1.724 MWh φυσικού αερίου. Υπό αυτό το πρίσμα, η αύξηση των ποσοτήτων και παρά τη μείωση των συμμετεχόντων αξιολογείται σε θετική κατεύθυνση, με την επισήμανση, παράλληλα, ότι τα όποια αποτελέσματα της δημοπρασίας αντανακλούν «υποχρεωτικά» και επηρεάζονται από το συνολικότερο περιβάλλον στην αγορά φυσικού αερίου.

Με άλλα λόγια, η αβεβαιότητα στην αγορά σε συνδυασμό με τις επιμέρους γεωπολιτικές εντάσεις και διενέξεις, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, συνεχίζουν να δρουν ως ανασταλτικοί παράγοντες για στρατηγικές μακροχρόνιας δέσμευσης από την πλευρά των συμμετεχόντων, γεγονός που αποτυπώνεται σε όλη αυτή την πορεία ανάδειξης και εδραίωσης του «Vertical Corridor» ως εναλλακτικής διαδρομής για το καύσιμο από Νότο προς Βορρά. Κρίνοντας εκ των υστέρων και με τα μέχρι τώρα δεδομένα όπως διαμορφώνονται από την πορεία ωρίμανσης του project (market test κ.λπ.) και τα αποτελέσματα των δημοπρασιών, το project βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της αφομοίωσης προς την αγορά.

Σε χαμηλά επίπεδα

Η εν λόγω πραγματικότητα επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι αρχικές εκτιμήσεις για την ανάγκη προώθησης ποσοτήτων της τάξης των 4-5 bcm ετησίως δεν δείχνει να επιβεβαιώνεται, με τις διακινούμενες ποσότητες να παραμένουν σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα, όπως προαναφέρθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η Ουκρανία εξετάζει το σύνολο των επιλογών της προς αντικατάσταση του ρωσικού αερίου, με τελευταία εξέλιξη να αποτελεί, όπως μετέδωσε το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Reuters, η συμφωνία με την αζέρικη SOCAR για μεταφορά φυσικού αερίου μέσω του Διαβαλκανικού αγωγού.

Το εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία, χωρίς, ωστόσο, η αρμόδια ουκρανική εταιρεία Naftogaz να προβαίνει σε περισσότερες δηλώσεις και αποκαλύψεις σχετικά με το deal. Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι γνωστό, ο σχεδιασμός των εμπλεκόμενων διαχειριστών Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ), Βουλγαρίας (Bulgartransgaz), Ρουμανίας (Transgaz), Μολδαβίας (Moldovatransgaz) και Ουκρανίας (Naftogaz) προβλέπει σίγουρα δύο ακόμη δημοπρασίες για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, με πιθανό το σενάριο παράτασης ως μέρος συνολικότερων παρεμβάσεων που μεθοδεύονται από τους «operators» προκειμένου να καταστήσουν ελκυστικότερη την όδευση προς την Ουκρανία.

Πρωτοστατεί η Ελλάδα

Όπως έχει γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ η «Ν», οι παρεμβάσεις εστιάζουν στην αύξηση της δυναμικότητας, τη μεγαλύτερη ευελιξία του προϊόντος και τη μείωση της ταρίφας. Ως προς το κομμάτι της δυναμικότητας, χρειάζεται να σημειωθεί ότι η Ελλάδα πρωτοστατεί, με το ελληνικό σύστημα να δύναται μέχρι το τέλος του έτους να διοχετεύει έως και 8 bcm προς τα πάνω, που σε συνδυασμό με τα έργα στα σύνορα Βουλγαρίας και Ρουμανίας θα επιτρέψουν τους αμέσως επόμενους μήνες ποσότητες της τάξης των 5-6 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων να φτάνουν στην «αυλή» της Ουκρανίας.

(από την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr