Ο κινεζικός γίγαντας της ηλεκτροκίνησης, BYD, που έχει καταφέρει να ξεπεράσει ακόμα και την πάλαι ποτέ ηγέτιδα Tesla, αλλάζει ταχύτητες όσον αφορά την προσέγγισή του για την ευρωπαϊκή αγορά. Όπως αποκαλύπτουν άνθρωποι που γνωρίζουν τις εσωτερικές συζητήσεις της εταιρείας, η BYD έχει αποφασίσει να περιορίσει την παρουσία της στην Ουγγαρία και αντ’αυτού να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην Τουρκία.
Πιο συγκεκριμένα, το εργοστάσιο στο Szeged της Ουγγαρίας αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του εντός των επόμενων εβδομάδων και να καταστεί πλήρως λειτουργικό εντός του 2026. Ωστόσο, η BYD σκοπεύει να διατηρήσει την παραγωγή σε χαμηλά επίπεδα των μερικών δεκάδων χιλιάδων οχημάτων για τα δύο πρώτα έτη τουλάχιστον. Ο αρχικός στόχος της επιχείρησης ήταν τα 150.000 οχήματα, ενώ η μέγιστη παραγωγική ικανότητα είναι τα 300.000 οχήματα ετησίως.
Αντιθέτως, η BYD θα πατήσει γκάζι στο εργοστάσιό της στη Manisa της Τουρκίας, το οποίο θα εγκαινιαστεί το 2026. Σε πλήρη αντίστιξη με την ουγγρική γραμμή παραγωγής, η τουρκική θα ξεκινήσει δυναμικά παράγοντας 150.000 οχήματα το 2026, θα τα ξεπεράσει αρκετά το 2027, και στόχος είναι ο πολλαπλασιασμός της παραγωγής για το 2028. Αξίζει να σημειωθεί πως η επένδυση της BYD είναι πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια, ενώ στην Ουγγαρία είναι πάνω από 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Όπως εξηγούν οι ανώνυμες πηγές, ο βασικός λόγος για αυτή τη μεταστροφή είναι το υπέρογκο κόστος παραγωγής επί ευρωπαϊκού εδάφους. Ο κινεζικός κολοσσός κατασκεύασε το εργοστάσιο στην Ουγγαρία ώστε να αποφύγει τους δασμούς εναντίον των κινεζικών EVs που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Εντούτοις, το λειτουργικό κόστος στην Ουγγαρία παραμένει ιδιαίτερα υψηλό.
Από την άλλη πλευρά, τα οχήματα που παράγονται στην Τουρκία δεν θα υπόκεινται σε ευρωπαϊκούς δασμούς χάρη στο εμπορικό καθεστώς Βρυξελλών- Άγκυρας, θα παράγονται πιο φθηνά, και θα μπορούν να εξαχθούν γρήγορα σε άλλες γειτονικές αγορές όπως εκείνες της Μέσης Ανατολής ή και της Ρωσίας.
Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει το σοβαρότατο πρόβλημα των ευρωπαϊκών κρατών όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα. Παρά το γεγονός ότι η ΕΕ αποτελεί μία σημαντική αγορά για την BYD και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες— ειδικά όσο η Κίνα βιώνει έναν καταστροφικό ανταγωνισμό— συνεχίζει να παραμένει μη ελκυστική στους επενδυτές εξαιτίας του υψηλότατου κόστους ενέργειας, των υψηλών μισθολογικών δαπανών, και των πολύπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Αντιθέτως, η Τουρκία έχει το οικονομικό και το γεωγραφικό πλεονέκτημα, ενώ η εμπορική συμφωνία που έχει υπογράψει με την ΕΕ συνεπάγεται απεριόριστη πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές. Αυτή η εικόνα γίνεται αντιληπτή και όταν λάβει κανείς υπόψη τα ποσοστά ανεργίας σε Ουγγαρία και Τουρκία. Παρόλο που το ποσοστό της Τουρκίας ήταν διπλάσιο (8,4%) από εκείνο της Ουγγαρίας (4,3%) για τον Μάιο, η πρώτη παρουσιάζει σταθερά καθοδικές τάσεις, ενώ η δεύτερη έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια.


Το ποσοστό ανεργίας της Ουγγαρίας (αριστερά) και της Τουρκίας (δεξιά) την περίοδο 2020-2025. Πηγή: Trading Economics.