αεροπορικών και μη οδικών κινητών μηχανημάτων, μεταξύ των οποίων μηχανήματα κατασκευών (εκσκαφείς, φορτωτές, μπουλντόζες κ.λπ.) γεωργικά μηχανήματα (θεριζοαλωνιστικές μηχανές, καλλιεργητές κ.λπ.), μηχανήματα κήπου και χειρός (χλοοκοπτικά, αλυσοπρίονα κ.λπ.), σιδηροδρομικά οχήματα (μηχανές έλξης και συρμούς) καθώς και εσωτερικά πλωτά μέσα (πλοία και λέμβοι εσωτερικής ναυσιπλοΐας).
Μιλώντας εξ ονόματος της FuelsEurope, που εκπροσωπεί το 95% της ευρωπαϊκής βιομηχανίας διύλισης, ο κ. Cabra χαρακτήρισε το Σχέδιο Βιώσιμων Επενδύσεων στις Μεταφορές ως ένα δυνητικά ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής της Ε.Ε. για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα. Τόνισε ότι το STIP πρέπει να υπερβεί τις ρυθμίσεις που ισχύουν ανά τομέα και να προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Υπογράμμισε δε ότι η παραγωγή καυσίμων αποτελεί στρατηγικό βιομηχανικό τομέα στην Ευρώπη, καθώς παρέχει το 97% της ενέργειας για τις μεταφορές και το ήμισυ των πρώτων υλών της χημικής βιομηχανίας.
Δεν παρέλειψε να προειδοποιήσει, όμως, για την απειλή διαρθρωτικών κινδύνων: «Σχεδόν το ένα τέταρτο των διυλιστηρίων της Ε.Ε. έκλεισαν τα τελευταία 20 χρόνια, επιδεινώνοντας τη θέση της Ευρώπης ως καθαρού εισαγωγέα ντίζελ και αεροπορικών καυσίμων», είπε χαρακτηριστικά.
Παρά τις προκλήσεις που υφίστανται, ο Luis Cabra περιέγραψε τα όσα σημαντικά συμβαίνουν κατά τη συνεχή διαδικασία μετασχηματισμού της βιομηχανίας, και τα οποία απαιτούν την προσέλκυση ισχυρών επενδύσεων. «Τα μέλη μας έχουν ήδη λάβει τελικές επενδυτικές αποφάσεις για συνολικά, 27 έργα ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα καθώς και για 18 έργα πράσινου υδρογόνου. Οκτώ βιο-διυλιστήρια παράγουν 100% ανανεώσιμα καύσιμα. Η τεχνογνωσία, η υποδομή και η δέσμευση υπάρχουν, αλλά χρειαζόμαστε επειγόντως ένα σαφές σχέδιο δράσης της Ε.Ε. που θα συμβάλει στην κλιμάκωση αυτής της μετάβασης.»
Ο πρόεδρος της FuelsEurope κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα της συμπαραγωγής στην παραγωγή καυσίμων και τόνισε: «Δεν έχουμε ξεχωριστά εργοστάσια για τα καύσιμα οδοποιίας, αεροπορίας ή ναυτιλίας. Αυτά παράγονται από κοινού και οι κανονισμοί πρέπει να αντικατοπτρίζουν αυτή την αλληλεξάρτηση.»
Στη συνέχεια, ο κ. Cabra πρότεινε συγκεκριμένες ρυθμιστικές βελτιώσεις όπως:
1. Επέκταση του καταλόγου των βιώσιμων πρώτων υλών που είναι επιλέξιμες για την Οδηγία για την Ανανεώσιμη Ενέργεια (Renewable Energy Directive, RED) και διασφάλιση ότι όλες οι τεχνολογίες ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα τύχουν ισότιμης στήριξης στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε., με ταυτόχρονη άρση των υφιστάμενων εμποδίων.
2. Να επιτραπεί το πράσινο υδρογόνο ως ανανεώσιμο καύσιμο μη βιολογικής προέλευσης (Renewable Fuels of Non-Biological Origin, RFNBO) με ευέλικτους όρους επιλεξιμότητας για την επίτευξη των σχετικών στόχων του 2030.
3. Τη δημιουργία μια πρωτοπόρου αγοράς για τα ανανεώσιμα και τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα που σήμερα απουσιάζει, όπου θα αναγνωρίζονται τα οχήματα που κινούνται με καύσιμα ουδέτερου άνθρακα, τόσο τα βιώσιμα βιοκαύσιμα όσο και τα ηλεκτρονικά καύσιμα, ως «οχήματα μηδενικών εκπομπών» στον επερχόμενο κανονισμό για τα ελαφρά και τα βαρά οχήματα (LDV/HDV CO₂). Αυτό θα συμβάλει στην κλιμάκωση της παραγωγής Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (Sustainable Aviation Fuel, SAF) ναυτιλιακών καυσίμων καθώς και στη μείωση του κόστους.
4. Γεφύρωση του χάσματος που υφίσταται στο κόστος μεταξύ ανανεώσιμων και συμβατικών καυσίμων με παράλληλη αποφυγή επιβάρυνσης των καταναλωτών και υιοθέτηση χαμηλότερης φορολογίας για τα ανανεώσιμα καύσιμα και τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην Οδηγία για τη φορολογία της ενέργειας.
Ο Luis Cabra ολοκλήρωσε την παρέμβασή του επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση του κλάδου να συνεργαστεί με τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. για την επιτάχυνση της ανάπτυξης των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε όλο το φάσμα των μεταφορών.
Τέλος, η FuelsEurope, μαζί με τους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς της αεροπορικής βιομηχανίας, δημοσίευσε κοινή δήλωση με την οποία ζητά να υπάρξει πολιτική δράση για τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα και προτρέπει σε δράση για την επιτάχυνση της διαθεσιμότητας και της οικονομικής προσιτότητας των SAF.
Μπορείτε να δείτε το πλήρες κείμενο του εγγράφου που παραδόθηκε στον Επίτροπο Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα στον σύνδεσμο που ακολουθεί.