Όπως εξηγούν οι αναλυτές, οι συνεχείς γεωπολιτικές κρίσεις προκαλούν αβεβαιότητα στις αγορές, κάτι που περιορίζει την ικανότητα ενίσχυσης των τιμών. Οι δύο πιο επιβαρυντικοί παράγοντες για τη στασιμότητα των τιμών είναι η υποτονική βιομηχανική παραγωγή και η ανησυχία για τους αμερικανικούς δασμούς. Η σημερινή τιμή ETS κυμαίνεται λίγο πάνω από τα 71 ευρώ/ τόνο, αρκετά χαμηλότερη από το σημείο κορύφωσης των 84,5 ευρώ/ τόνο που είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο.
Η εξέλιξη των ETS το τελευταίο έτος. Πηγή: TE.
Ευρύτερα, ο μέσος όρος των εκτιμήσεων για το 2025 συνολικά έχει αυξηθεί στα 75,15 ευρώ/ τόνο, οριακά υψηλότερο από τις προηγούμενες προβλέψεις για 74,89 ευρώ/ τόνο. Ωστόσο, η εικόνα αναμένεται να αλλάξει από το 2026 καθώς οι ποσοστώσεις για τις εκπομπές των διάφορων κλάδων θα μειωθούν προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τον στόχο net zero της ΕΕ. Χαρακτηριστικά, οι εκτιμήσεις για τιμές για το 2026 είναι σαφώς υψηλότερες από τις φετινές στο 91,08 ευρώ/ τόνο, παρόλο που έχουν μειωθεί ανεπαίσθητα από τα 91,37 ευρώ/ τόνο που είχε προβλεφθεί τον Απρίλιο. Για το 2027, οι προβλέψεις μειώθηκαν στα 108,7 ευρώ/ τόνο από τα 109,62 ευρώ/ τόνο.
To ETS θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία της ΕΕ για την επίτευξη του net zero. Αφορά στους κλάδους της παραγωγής ενέργειας, τη βιομηχανική παραγωγή, τις αεροπορικές μεταφορές, και τις θαλάσσιες μεταφορές. Οι επιχειρήσεις λαμβάνουν ορισμένες δωρεάν μονάδες ώστε να είναι ανταγωνιστικές με τις εταιρείες εκτός ΕΕ που δεν υπάγονται στο καθεστώς, ενώ μπορούν να αγοράσουν επιπλέον μονάδες μέσω δημοπρασιών. Και οι δύο ποσοστώσεις θα μειωθούν από το 2026, σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό. Εντούτοις, το 2026 θα υπάρξει και αναθεώρηση των στόχων. Επί του παρόντος, η Κομισιόν προσπαθεί να κλείσει τις διαπραγματεύσεις με τους άλλους ευρωπαϊκούς θεσμούς για το νέο σύστημα ETS-2 που θα αφορά τους ρύπους των κτιρίων και των οχημάτων, καθώς και τις εκπομπές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.