Η στροφή προς "καθαρές" λύσεις είναι επιβεβλημένη. Βασικός μοχλός αυτής της μετάβασης είναι η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ο εκτεταμένος εξηλεκτρισμός λιμένων και πλοίων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 55% έως το 2030 (πρωτοβουλία "Fit for 55").
Στην καρδιά αυτής της πράσινης μετάβασης, η ηλεκτροδότηση των λιμένων και των πλοίων μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συστημάτων ηλεκτρικής διασύνδεσης ξηράς-πλοίου (Shore Side Electricity – SSE), γνωστή ως Cold Ironing αναδεικνύεται σε κεντρικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών. Οι επενδύσεις που δρομολογούνται ήδη σε μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια αποδεικνύουν ότι η πορεία προς μια πιο βιώσιμη ναυτιλία έχει ξεκινήσει.

Η ομάδα "ΠΡΩΤΕΑΣ"
Η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ (PROTEUS) συνιστά ένα πρότυπο επιχειρησιακής σύμπραξης μεταξύ του ακαδημαϊκού χώρου και του ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή των εταιρειών PROTASIS Engineering and Consulting S.A., HYDRUS Engineering S.A., GATES – Global Transport and Engineering Systems Ltd και του Εργαστηρίου Θαλάσσιων Μεταφορών του ΕΜΠ.
Με εμπειρία σχεδόν δέκα ετών, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ έχει επιδείξει σταθερή αξία στην υλοποίηση συστημάτων Cold Ironing, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, προσφέροντας υπηρεσίες που καλύπτουν το πλήρες φάσμα του έργου, από τη στρατηγική ωρίμανση έως την τεχνική υλοποίηση. Η πορεία της ξεκίνησε με την πιλοτική εφαρμογή στο λιμάνι της Κυλλήνης το 2016 και συνεχίζεται με παρεμβάσεις σε κομβικούς ελληνικούς λιμένες, όπως του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Ηγουμενίτσας, καθώς και σε στρατηγικής σημασίας λιμάνια του εξωτερικού, όπως της Κωνστάντζας και του Μπουργκάς.
Η λειτουργική ετοιμότητα της ομάδας ΠΡΩΤΕΑΣ αποτυπώνεται στην παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών που καλύπτουν το σύνολο των απαιτήσεων για την υλοποίηση σύνθετων έργων ενεργειακής αναβάθμισης λιμένων. Με οργανωμένη προσέγγιση, η ομάδα αναλαμβάνει την εξασφάλιση χρηματοδότησης για μελέτες και έργα μέσω ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα κάθε επένδυσης από το αρχικό στάδιο. Παράλληλα, διαθέτει την τεχνογνωσία για την εκπόνηση όλων των απαραίτητων τεχνικών μελετών, όπως η πρόβλεψη της μελλοντικής μεταφορικής ζήτησης, οι μελέτες προκαταρκτικού σχεδιασμού (FEED), οι περιβαλλοντικές και σκοπιμότητας μελέτες, καθώς και οι αναλύσεις κόστους-οφέλους (CBA). Επιπλέον, αναλαμβάνει τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών και τευχών δημοπράτησης, διευκολύνοντας την ομαλή υλοποίηση των έργων. Τέλος, παρέχει εξειδικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης, διασφαλίζοντας την πλήρη εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό και διεθνές ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την ενεργειακή αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.
Η διευρυμένη τεχνική και επιχειρησιακή προσέγγιση της ομάδας ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στους τυποποιημένους τύπους πλοίων για τους οποίους η εφαρμογή Cold Ironing είναι υποχρεωτική (όπως επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αλλά επεκτείνεται και σε πλοία γενικής χρήσης, δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία. Η ευελιξία αυτή καθιστά την ομάδα ικανή να προσφέρει προσαρμοσμένες λύσεις για λιμένες με σύνθετο προφίλ και διαφοροποιημένες επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Στρατηγική Προτεραιοποίησης και Συγχρηματοδοτούμενα Έργα Cold Ironing
Στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τη δέσμη μέτρων "Fit for 55", η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ ολοκλήρωσε με επιτυχία ένα έργο στρατηγικής σημασίας για τον ελληνικό λιμενικό τομέα, το οποίο αφορά την προτεραιοποίηση των λιμένων που υποχρεούνται να διαθέτουν υποδομές Cold Ironing έως το 2030. Στο έργο αυτό περιλαμβάνονταν ο εντοπισμός των λιμένων που εμπίπτουν στις σχετικές κανονιστικές απαιτήσεις, καθώς και η κατάταξή τους βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων προτεραιότητας και σκοπιμότητας. Τα αποτελέσματα της μελέτης πρόκειται να αξιοποιηθούν από τις αρμόδιες αρχές για την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την προώθηση των απαραίτητων επενδύσεων υποδομής.
Παράλληλα, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ διαθέτει ενεργή και συνεχή παρουσία την τελευταία δεκαετία σε πληθώρα συγχρηματοδοτούμενων έργων μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, κυρίως του Connecting Europe Facility (CEF). Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται σημαντικές πρωτοβουλίες για την εφαρμογή συστημάτων Cold Ironing, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται τα έργα ELEMED (Πειραιάς, Κυλλήνη, Βασιλικός), ALFION και ALFION-INFRA (Ηγουμενίτσα), EALING (Πειραιάς, Ραφήνα, Μπουργκάς, Βάρνα, Κωνστάντζα), CIPORT (Πειραιάς), CENTAVROS (Βόλος) και DECOMPRES (Ραφήνα, Λαύριο, Καβάλα, Κέρκυρα).
Στρέφοντας το βλέμμα στο μέλλον, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στην ανάπτυξη συμβατικών συστημάτων, αλλά επενδύει στη διαμόρφωση "έξυπνων" και πράσινων λιμένων, αξιοποιώντας τεχνολογίες προηγμένων μικροδικτύων (smart grids). Οι λύσεις που αναπτύσσονται ενσωματώνουν δυνατότητες ιδιοπαραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας, εξισορρόπησης φορτίων και διαχείρισης αιχμών, φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και λειτουργία Κεντρικών Συστημάτων Διαχείρισης Ενέργειας (HEMCS). Επιπλέον, ενσωματώνεται σχεδιασμός για υποδομές υποστήριξης νέων πράσινων καυσίμων και τεχνολογιών.
Μέσα από αυτή την πολυεπίπεδη στρατηγική, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ ενισχύει έμπρακτα τη μετάβαση της ναυτιλίας και των λιμένων σε ένα πιο βιώσιμο, τεχνολογικά προηγμένο και ανταγωνιστικό περιβάλλον, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επίτευξη των ενεργειακών και περιβαλλοντικών στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.