Κίνα: Προσπάθεια Αντιμετώπισης του Πολέμου Τιμών που Επηρεάζει τη Βιομηχανία των ΕV της

Κίνα: Προσπάθεια Αντιμετώπισης του Πολέμου Τιμών που Επηρεάζει τη Βιομηχανία των ΕV της
energia.gr
Παρ, 4 Ιουλίου 2025 - 09:46

Η κινεζική κυβέρνηση δίνει το μήνυμα ότι φτάνει πια, όσον αφορά τον έντονο ανταγωνισμό στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας, 'Οπως επισημαίνει το Associated Press, η βιομηχανική πολιτική της Κίνας έχει επιφέρει έναν αξιοσημείωτο μετασχηματισμό προς τα ηλεκτρικά οχήματα σε αυτήν που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Με αυτόν τον τρόπο, έχει δημιουργήσει πολύ

περισσότερους κατασκευαστές από όσους μπορούν ενδεχομένως να επιβιώσουν. Τώρα, οι μακροχρόνιες ανησυχίες για την υπερπροσφορά και τους εξουθενωτικούς πολέμους τιμών έρχονται στο προσκήνιο, ακόμη και καθώς οι αριθμοί πωλήσεων εκτοξεύονται σε νέα ύψη.

Η BYD, ηγέτης της αγοράς, ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 31% τους πρώτους έξι μήνες του έτους, φτάνοντας τα 2,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Σχεδόν τα μισά από αυτά ήταν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα υπόλοιπα ήταν plug-in υβριδικά, σύμφωνα με ανακοίνωση που υπέβαλε στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ. Η εταιρεία κατάργησε σταδιακά τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2022.

Η BYD δέχτηκε μια ελαφρώς συγκαλυμμένη κριτική στα τέλη Μαΐου, όταν ξεκίνησε έναν νέο γύρο μειώσεων τιμών, και αρκετοί ανταγωνιστές ακολούθησαν το παράδειγμά της. Ο πρόεδρος της Great Wall Motors προειδοποίησε ότι η βιομηχανία θα μπορούσε να απειληθεί εάν συνεχίσει στην ίδια πορεία.

«Όταν οι όγκοι αυξάνονται, είναι πολύ πιο δύσκολο να τους διαχειριστείς και γίνεσαι εσύ το επίκεντρο», δήλωσε ο Lei Xing, ανεξάρτητος αναλυτής που παρακολουθεί τον κλάδο.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει αυτό που ονομάζεται «εναλλαγή» — ένας όρος που αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τον αγώνα δρόμου για τους νέους στην Κίνα και τώρα για εταιρείες και βιομηχανίες που εμπλέκονται σε έναν άσκοπο ανταγωνισμό που δεν οδηγεί πουθενά.

Η BYD έχει δεχθεί κριτική για τη χρήση της δεσπόζουσας θέσης της με τρόπους που ορισμένοι θεωρούν άδικους, πυροδοτώντας πολέμους τιμών που έχουν προκαλέσει ζημίες σε ολόκληρο τον κλάδο, δήλωσε ο Murthy Grandhi, αναλυτής οικονομικού κινδύνου στην GlobalData με έδρα την Ινδία.

Με τον πόλεμο τιμών να διανύει τον τέταρτο χρόνο του, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν κέρδη στο εξωτερικό. Οι πωλήσεις της BYD στο εξωτερικό υπερδιπλασιάστηκαν σε 464.000 μονάδες το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Οι ανησυχούσες κυβερνήσεις στις ΗΠΑ και την ΕΕ έχουν επιβάλει δασμούς σε ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, λέγοντας ότι οι επιδοτήσεις τούς έχουν δώσει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα.

Η BYD, ηγέτης της αγοράς, δέχεται επίθεση

Η τελευταία περίοδος διαφωνίας ξεκίνησε όταν η BYD μείωσε την τιμή περισσότερων από 20 μοντέλων στις 23 Μαΐου.

Την ίδια ημέρα, ο πρόεδρος της Great Wall Motors, Wei Jianjun, δήλωσε απαισιόδοξος για αυτό που αποκάλεσε «υγιή ανάπτυξη» της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Έκανε μια σύγκριση με την Evergrande , τον κινεζικό γίγαντα ακινήτων, η κατάρρευση του οποίου έστειλε ολόκληρο τον κλάδο σε ύφεση από την οποία δεν έχει ακόμη ανακάμψει.

«Η ...Evergrande στην αυτοκινητοβιομηχανία υπάρχει ήδη, αλλά δεν έχει ακόμη εκραγεί», είπε σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα που ανάρτησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Δύο ημέρες αργότερα, ένα στέλεχος της BYD απέρριψε οποιαδήποτε σύγκριση με τον Evergrande και δημοσίευσε γραφήματα γεμάτα δεδομένα για να υποστηρίξει την υπόθεσή του.

«Για να είμαι ειλικρινής, είμαι μπερδεμένος και θυμωμένος και είναι γελοίο!», έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Λι Γιουνφέι, γενικός διευθυντής μάρκας και δημοσίων σχέσεων της BYD. «Όλα αυτά προέρχονται από τα σοκαριστικά σχόλια που έκανε ο πρόεδρος Γουέι της Great Wall Motors».

Στη συνέχεια, η κυβέρνηση και μια ένωση του κλάδου παρενέβησαν. Ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας ζήτησε δίκαιο ανταγωνισμό και υγιή ανάπτυξη του κλάδου, σημειώνοντας ότι οι σημαντικές μειώσεις τιμών από μια αυτοκινητοβιομηχανία είχαν προκαλέσει έναν νέο πανικό πολέμου τιμών.

Την ίδια ημέρα, το Υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφοριών δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό τύπου εναλλαγής στην αυτοκινητοβιομηχανία, λέγοντας ότι οι πρόσφατοι άτακτοι πόλεμοι τιμών αποτελούν απειλή για την υγιή και βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα.

«Αυτή η μείωση της τιμής μπορεί να ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και ενόχλησε τόσο τους ανταγωνιστές όσο και τις ρυθμιστικές αρχές για την σκληρότητα που συνεχίζει να επιδεικνύει η BYD», δήλωσε ο Λέι.

Η υπόσχεση πληρωμής των προμηθευτών εντός 60 ημερών σηματοδοτεί πιθανή μετατόπιση.

Τον επόμενο μήνα, 17 αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της BYD, δεσμεύτηκαν: Θα πλήρωναν τους προμηθευτές τους εντός 60 ημερών.

Ένας τρόπος με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας επιβιώνουν από τον σκληρό πόλεμο τιμών είναι η καθυστέρηση των πληρωμών για μήνες. Η συμφωνία, εάν τηρηθεί, θα μειώσει την οικονομική πίεση στους προμηθευτές και θα μπορούσε να περιορίσει μέρος του έντονου ανταγωνισμού.

«Η εισαγωγή της δέσμευσης πληρωμής εντός 60 ημερών είναι η έκκληση της κυβέρνησης να αντιταχθεί στον ανταγωνισμό τύπου εναλλαγής», δήλωσε ο Cui Dongshu, γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας.

Μειώνει επίσης τον κίνδυνο ενός σεναρίου παρόμοιου με την Evergrande.

Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν παρατείνει τις πληρωμές πληρώνοντας τους προμηθευτές με βραχυπρόθεσμο χρέος — υποσχέσεις αποπληρωμής σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο — αντί για μετρητά. Οι κατασκευαστές ακινήτων χρησιμοποιούσαν το ίδιο σύστημα. Λειτουργούσε μέχρι που δεν λειτούργησε. Όταν η Evergrande αθέτησε τα χρέη της, οι προμηθευτές έμειναν με άχρηστες υποσχέσεις να πληρώσουν.

«Αυτή η πρακτική θεωρείται ως πιθανή αιτία μιας ευρύτερης κρίσης, παρόμοιας με αυτήν που συνέβη με την Evergrande», δήλωσε ο Grandhi.

Οι δεσμεύσεις για επιτάχυνση των πληρωμών και οι εκκλήσεις της κυβέρνησης για περιορισμό του πολέμου τιμών, μαζί με την άρση ορισμένων προσφορών χρηματοδότησης, υποδηλώνουν μια προσπάθεια αντιστροφής των προσδοκιών για μείωση των τιμών, δήλωσε ο Τζινγκ Γιανγκ, διευθυντής της Fitch Ratings που επικεντρώνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία.

«Μπορεί να παρακολουθήσουμε πόσο αποτελεσματικά είναι αυτά τα μέτρα στην αντιστροφή της τάσης των τιμών και πώς αυτό θα επηρεάσει τη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα τρίμηνα», κατέληξε.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr