Ενώ ο πόλεμος Ισραήλ – Ιράν συνεχίζεται για ένατη ημέρα και χωρίς να διαφαίνεται διέξοδος από την κρίση, έχει εκτοξευθεί στα ύψη ο ναύλος για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο από τον Περσικό Κόλπο στην Κίνα. Ο λόγος είναι ότι οι πλοιοκτήτες άρχισαν να αποφεύγουν τα Στενά του Ορμούζ για ενδεχόμενους κινδύνους, τους οποίους ενίοτε επικαλούνται για να αντλήσουν μεγαλύτερα κέρδη. Σύμφωνα με την Clarksons Research, μέσα στη μία εβδομάδα που έχει μεσολαβήσει από την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν οι τιμές για τη ναύλωση μεγάλου δεξαμενοπλοίου αργού πετρελαίου, ικανού να μεταφέρει 2 εκατ. βαρέλια, έχουν υπερδιπλασιαστεί και από 19.998 δολ. την ημέρα –τιμή Τετάρτης, πριν από την επίθεση του Ισραήλ–, έφθασαν πριν από τρεις ημέρες σε 47.609 δολ. την ημέρα. Ομοίως, ο ναύλος για ένα βαρύ και μεγάλου μήκους δεξαμενόπλοιο για τη μεταφορά πετρελαιοειδών από τον Περσικό Κόλπο στην Κίνα έχει αυξηθεί από 21.097 δολ. την ημέρα σε 51.879 δολ. την ημέρα.
Μιλώντας για το θέμα στους Financial Times ο Τζοακίμ Χάνισνταλ, ιδρυτής της Gersemi Asset Management, τονίζει πως οι ιδιοκτήτες των πλοίων προεξοφλούν «μεγαλύτερα κέρδη στο μέλλον» από ακόμη υψηλότερους ναύλους. Ο Ρίτσαρντ Φούλφορντ Σμιτ, επικεφαλής της επενδυτικής εταιρείας Eden Ocean, επισημαίνει πως επικρατούν γενικά ανασφάλεια και φόβος κυρίως επειδή αμφισβητείται η δυνατότητα του Ιράν να συνεχίσει τις εξαγωγές πετρελαίου υπό τις συνθήκες κλιμακούμενου πολέμου. Εν μέρει αυτή η ανησυχία οφείλεται και στις διεθνείς κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στο Ιράν εδώ και πολλά χρόνια και έχουν αναγκάσει την Τεχεράνη να μεταφέρει το πετρέλαιό της με τον λεγόμενο «μαύρο στόλο». Ο λόγος για τα πλοία που κινούνται έξω από το καθεστώς των διεθνών κανόνων και της πιστοποίησης ασφαλείας. Ως εκ τούτου φημολογείται έντονα στην αγορά πετρελαίου πως μέρος της πελατείας των πετρελαιοπαραγωγών χωρών επιλέγει να προμηθευτεί αργό από άλλες χώρες, ώστε αυτό να μεταφερθεί από νόμιμα και νομότυπα πλοία. Ετσι οδηγούνται σε άνοδο οι τιμές του ναύλου.
«Αν αποκλειστούν πλήρως όλα τα ιρανικά πλοία, τότε θα χρειάζονται περισσότερα πλοία από τον κανονικό στόλο», εξηγεί ο Φούλφορντ Σμιτ. Την περασμένη εβδομάδα, άλλωστε, ο Λαρς Μπάρσταντ, διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης εισηγμένης εταιρείας δεξαμενοπλοίων πετρελαίου στον κόσμο, της Frontline, προέβλεψε πως ο πόλεμος Ισραήλ – Ιράν θα προκαλέσει στροφή σε άλλες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες και αποφυγή του «μαύρου στόλου». Οπως, πάντως, υπογραμμίζει ο Στίβεν Γκόρντον, γενικός διευθυντής της Clarksons Research, προς το παρόν δεν έχει υπάρξει καμία ένδειξη πως οι επιθέσεις του Ισραήλ έχουν πλήξει τη δυνατότητα του Ιράν να εξάγει το πετρέλαιό του. Οπως εξηγεί ο ίδιος, η εκτόξευση που έχει σημειώσει ο ναύλος για τη μεταφορά δεξαμενοπλοίων από τη Μέση Ανατολή οφείλεται στο γεγονός ότι ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν την περιοχή και τα Στενά του Ορμούζ ή να ζητήσουν υψηλότερο κέρδος για να αναλάβουν το ρίσκο κινώντας τα πλοία τους εκεί. Οχι, όμως, εξαιτίας οποιουδήποτε προβλήματος σχετικού με το πετρέλαιο, καθώς «οι εξαγωγές πετρελαίου της περιοχής συνεχίζονται κανονικά».
Σε ό,τι αφορά τους πραγματικούς κινδύνους για όσα δεξαμενόπλοια επιλέξουν να κινηθούν στην περιοχή, τους κατέστησε σαφές το περιστατικό που σημειώθηκε στην αρχή της εβδομάδας όταν το πλοίο «Frontline’s Front Eagle» συγκρούστηκε με ένα δεξαμενόπλοιο του «μαύρου στόλου» ενώ έφευγε από τον Περσικό Κόλπο. Δεν υπήρξαν πάντως απώλειες, ούτε τραυματισμοί.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")