Τον πλήρη εκσυγχρονισμό του στόλου των ρυμουλκών σε ελληνικά ναυπηγεία με νέες ναυπηγήσεις -μια επένδυση που θα αγγίξει περίπου τα 600 εκατ. ευρώ- ζήτησε σήμερα ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, Παύλος Ξηραδάκης.
Στο πρώτο συνέδριο της Ενωσης, που πραγματοποιήθηκε στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ στον λιμένα του Πειραιά, ο κ. Ξηραδάκης τόνισε ότι, μέχρι το 2035, περίπου το 61% των 120 ρυμουλκών του ελληνικού στόλου θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί, σημειώνοντας ότι η στήριξη της πολιτείας σε αυτή την κατεύθυνση είναι κρίσιμη για τη συνεχιζόμενη πρόοδο του κλάδου.
Όπως σημείωσε, το νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αντικατέστησε το παλιό, έχει οδηγήσει σε έναν υγιή ανταγωνισμό και σε υποχρεώσεις για τις εταιρείες να επενδύσουν σε σύγχρονα σκάφη, αφού δεν υπάρχει πλέον η ίδια κάλυψη από το προηγούμενο κανονιστικό πλαίσιο.
Ο πρόεδρος του ναυπηγικού Ομίλου Onex, Πάνος Ξενοκώστας, συμμετέχοντας σε πάνελ της εκδήλωσης, είπε ότι τα δύο ναυπηγεία στη Σύρο και την Ελευσίνα, από το 2019, έχουν αποδείξει την ικανότητά τους να υλοποιούν σημαντικές επενδύσεις στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας.
Ο ίδιος ανέφερε ότι τα ναυπηγεία αυτά έχουν δεχτεί περισσότερα από 720 πλοία έως σήμερα και ότι η συνεισφορά του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στο ΑΕΠ της χώρας υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι, με το νέο προεδρικό διάταγμα, ανοίγει ο δρόμος για νέες ναυπηγήσεις, επισημαίνοντας ότι με την εταιρεία MAN Energy Solutions SE έχει δοθεί παραγγελία και προμήθεια είκοσι σετ κύριων μηχανών πρόωσης, που θα εγκατασταθούν στα πρώτα ρυμουλκά πλοία τύπου RAstar 2800.
Ο διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, Θανάσης Ι. Σκόρδας, είπε ότι, με αφορμή νέο το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022 για τον κανονισμό ρυμούλκησης, 44 ρυμουλκά πλοία έχουν εκσυγχρονιστεί και ενταχθεί στο ελληνικό νηολόγιο.
Ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, Αθανάσιος Λιάγκος, τόνισε την ανάγκη για εκσυγχρονισμό των ρυμουλκών και των σχετικών υποδομών, επισημαίνοντας ότι οι διοικήσεις των λιμένων φέρουν σημαντική ευθύνη στην επικαιροποίηση θεμάτων ασφαλείας, ιδιαίτερα σε αυτή τη μεταβατική περίοδο.
Η εφαρμογή του νέου Προεδρικού Διατάγματος 83/2022 καθορίζει το κανονιστικό πλαίσιο για τη ρυμούλκηση, έχει φέρει μια τάξη στον κλάδο, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για τον εκσυγχρονισμό των ρυμουλκών, είπε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι πολλοί από τους εμπλεκόμενους λιμενικούς φορείς δεν ήταν πλήρως ενήμεροι για τις απαιτήσεις και προϋποθέσεις του κλάδου, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία κενών στην κατανόηση και εφαρμογή των κανονιστικών διαδικασιών.
Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του συνεδρίου υπεγράφη MoU μεταξύ της Ένωσης Ρυμουλκών του γαλλικού νηογνώμονα Bureau Veritas και του ναυπηγικού ομίλου Onex για την κατασκευή 20 νέων ρυμουλκών.
Επίσης, η Ένωση του κλάδου των ρυμουλκών υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με το ιταλικό κοινοπρακτικό σχήμα εταιρειών Castalia που ειδικεύεται στον τομέα της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των θαλάσσιων δραστηριοτήτων.
Η εταιρεία ασχολείται με πολλές διαφορετικές υπηρεσίες και δραστηριότητες που σχετίζονται με τη θαλάσσια οικολογία, όπως αντιρρύπανση, αποκατάσταση Υδάτων και Βυθού, Ανάκτηση Τοξικών Απορριμμάτων, Υποβρύχιες Έρευνες, Περιβαλλοντική Παρακολούθηση, Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση.
Ασφάλεια λιμένων
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου, υπογράμμισε ότι το θέμα της ασφάλειας στους λιμένες αποτελεί μείζον ζήτημα για το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ανακοίνωσε, μάλιστα, την επικαιροποίηση του πλαισίου ασφαλείας στις ρυμουλκικές εργασίες και τους λιμένες, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και την πρόληψη ατυχημάτων.
Ο κ. Κικίλιας επεσήμανε την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των ρυμουλκών, τονίζοντας τη σημασία τους στην ασφάλεια στη θάλασσα.
«Ο ρόλος των ρυμουλκών σε συνδυασμό με την αντιρρυπαντική πολιτική και την έρευνα και διάσωση δημιουργεί ένα πλαίσιο που ενισχύει την ασφάλεια των θαλασσών μας», δήλωσε ο υπουργός.
Αναφερόμενος στην ακτοπλοΐα, ο κ. Κικίλιας σημείωσε ότι έχουν γίνει αυξημένοι έλεγχοι στα πλοία ακτοπλοΐας, με 20 τακτικούς και 180 έκτακτους ελέγχους να πραγματοποιούνται ήδη αυτή την περίοδο.
Η εντατικοποίηση αυτών των ελέγχων θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου, καθώς η κυβέρνηση στοχεύει στη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους επιβάτες και τους τουρίστες, είπε ο ίδιος.
Βράβευση για το «Sounion»
Στην εκδήλωση, ο υπουργός Ναυτιλίας βράβευσε τον πλοίαρχο και το πλήρωμα του ρυμουλκού σκάφους «Αιγαίον Πέλαγος», που συμμετείχε στην επιχείρηση διάσωσης και κατάσβεσης της πυρκαγιάς στο δεξαμενόπλοιο «Sounion» στην Ερυθρά Θάλασσα, τον Αύγουστο. Το ελληνόκτητο τάνκερ, το οποίο μετέφερε 150.000 τόνους αργού πετρελαίου και 3.000 τόνους καύσιμα, είχε δεχθεί επίθεση από τους Χούθι, με αποτέλεσμα να μείνει ακυβέρνητο και να εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά του.
«Το πλήρωμα του ‘‘Αιγαίον Πέλαγος’’ αναγκάστηκε να δράσει υπό αντίξοες συνθήκες, για να αποτρέψει μια πιθανή οικολογική καταστροφή. Η επιτυχής αποτροπή της καταστροφής, σε συνδυασμό με την έγκαιρη και συντονισμένη επέμβαση, αποδεικνύει τη σημασία των ρυμουλκών και των ναυαγοσωστικών επιχειρήσεων στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ανθρώπινης ζωής», είπε ο πλοίαρχος του ρυμουλκού, Δημήτρης Φλουρής.
«Δεν μπορούμε να υποσχεθούμε τίποτα παραπάνω από το ότι, όπου κι αν βρεθούμε, θα πράξουμε το μέγιστο των δυνατοτήτων μας, ακόμη και υπό τον υψηλό κίνδυνο που αντιμετωπίζουμε καθημερινά», τόνισε.