Η νέα δημοπρασία «Route 1» για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ουκρανία μέσω του Κάθετου Διαδρόμου θα πραγματοποιηθεί σήμερα. Ο ΔΕΣΦΑ αναμένει υψηλή συμμετοχή έπειτα από την άγονη προηγούμενη δημοπρασία η οποία είχε πραγματοποιηθεί στα τέλη Μαΐου δίχως να προσελκύσει ενδιαφέρον για δέσμευση δυναμικότητας. Ωστόσο, η αποτυχία εκείνης της προσπάθειας είχε 

αποδοθεί από εκπροσώπους της αγοράς στην πρόχειρη προετοιμασία από τους Διαχειριστές και τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές των εμπλεκομένων χωρών. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε προ ημερών ο ΔΕΣΦΑ, η διαδικτυακή παρουσίαση που πραγματοποίησε σε συνεργασία με τους αντίστοιχους. 

Διαχειριστές της Βουλγαρίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας σχετικά με το νέο προϊόν δέσμευσης δυναμικότητας «Route 1» προσέλκυσε το ενδιαφέρον περισσότερων από 200 συμμετεχόντων. 

Έτσι, σε αντίθεση με την πρώτη δημοπρασία αναμένεται μεγάλη προσέλευση. Άλλωστε, οι  Διαχειριστές του Διαδρόμου έχουν βάλει ως στόχο να προσφέρουν πολύ μεγάλη ευελιξία στη Διαδρομή 1, ενόψει της σημερινής δημοπρασίας, με δεδομένη και τη μεγάλη συμμετοχή στην ενημέρωση που προηγήθηκε.

Πάντως, όπως επεσήμανε στο ICIS η  διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, οι έμποροι που ενδιαφέρονται να μεταφέρουν φυσικό αέριο από την Ελλάδα προς την Ουκρανία στο πλαίσιο τωνδημοπρασιών του Κάθετου Διαδρόμου, ενδέχεται  τελικά να εξασφαλίσουν ποσότητες μέσω εικονικού σημείου πρόσβασης (VirtualTradingPoint - VTP), έπειτα από τις αλλαγές που έγιναν ενόψει της δεύτερης δημοπρασίας.

Σύμφωνα με δηλώσεις κάποιου περιφερειακού εμπόρου στο ICIS,  το προϊόν «Route 1»  δεν θα απαιτεί από τις εταιρείες να ζητούν την άδεια του Διαχειριστή της Ρουμανίας, της Transgaz για τη χρήση του δικτύου του. «Για πρώτη φορά, κατά την περίοδο μετά τις ρωσικές ροές μέσω της Ρουμανίας, η Transgaz δεν θα απαιτεί άδεια για τη μεταφορά», επεσήμανε. Όπως ανέφεραν, πηγές της αγοράς αερίου, το κόστος του προϊόντος προσδιορίζεταο στα 7,5 ευρώ/MWh με 8 ευρώ/MWh», τόνισε.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ το προϊόν δεν θα κάνει διακρίσεις ανάμεσα στις εταιρείες και η πρόσβαση σε εικονικό σημείο θα δημιουργήσει ένα ισότιμο περιβάλλον ανταγωνισμού για όλους τους παίκτες της αγοράς. Στην αρχική πρόταση, η «Route 1»   περιόριζε την πρόσβαση σε έναν αριθμό σημείων εισόδου στο ελληνικό σύστημα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι το αέριο προς την Ουκρανία δεν θα είναι ρωσικό. Σύμφωνα με τις δηλώσεις της κυρίας Γκάλι, «σήμερα δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ρωσικό αέριο από το εικονικό σημείο πρόσβασης, όταν θα υπάρξει η ευρωπαϊκή απαγόρευση το 2026, τότε δεν θα υπάρχει πλέον».

Γενικότερα, ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία, αυτήν την εποχή, λόγω και της γεωπολιτικής αστάθειας στη Μέση Ανατολή και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Στοχεύει στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς θα επιτρέψει τη μεταφορά φυσικού αερίου από διάφορες πηγές, όπως το Αζερμπαϊτζάν και  άλλες, προς χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας. Αυτή η ροή αερίου θα γίνεται σε κάθετη κατεύθυνση σε σχέση με τα υφιστάμενα δίκτυα, εξ ου και η ονομασία "κάθετος" διάδρομος. Θα επιτρέπει την ελεύθερη διακίνηση αερίου σε διάφορες κατευθύνσεις, αυξάνοντας τις επιλογές των χωρών για προμήθεια.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr