Νέα διάσταση στη στρατηγική ΔΕΣΦΑ για εξαγωγές υδρογόνου

Τη δυνατότητα ένταξης της Ελλάδας σε έναν ακόμη ευρωπαϊκό διάδρομο υδρογόνου άνοιξε η απόφαση της Κομισιόν να εντάξει για πρώτη φορά στα Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος την επέκταση του αγωγού «Δυτικής Μακεδονίας» προς την Ιταλία.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης, μιλώντας στην εκπομπή του Naftemporiki TV «Ν Index Ενέργεια», η Κομισιόν αποφάσισε την ένταξη του έργου στην προκαταρκτική λίστα των έργων PCI-PMI (Project of Common European Interest - Project of Mutual European Interest), πράγμα που συνιστά «εγγύηση» για την τελική συμπερίληψη του project στην οριστική λίστα που θα δημοσιευτεί τον Νοέμβριο.

Σημειώνεται, όπως έχει γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η «Ν», ότι το εν λόγω έργο συνιστά μέρος του συνολικότερου σχεδιασμού, που θέλει την Ελλάδα παραγωγό πράσινου υδρογόνου και εξαγωγό χώρα προς την Κεντρική Ευρώπη και τη Γερμανία, εξετάζοντας μια πιθανή διαδρομή και μέσω Ιταλίας.

Σε περίπτωση που ευοδωθούν τα σχέδια διασύνδεσης με την επέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς Ήπειρο και εν συνεχεία υποθαλάσσια της Αδριατικής ώς το Οτράντο της Ιταλίας, τότε η Ελλάδα θα αποτελέσει μέρος του Διαδρόμου που απλώνεται από τη Βόρεια Αφρική και, διαμέσου Ιταλίας και Αυστρίας, φτάνει ώς τη Γερμανία, γνωστός ως «North Africa & Southern Europe Corridor».

Η πρόθεση του Έλληνα Διαχειριστή, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, είναι να τρέξουν παράλληλα οι διαδικασίες ωρίμανσης τόσο για τον Νοτιοανατολικό Διάδρομο, μέρος του οποίου αποτελεί ήδη η Ελλάδα, όσο και η νέα προοπτική προς Ιταλία, λαμβάνοντας υπόψη ότι, αν δικαιωθούν οι εκτιμήσεις για την εγχώρια παραγωγή, θα υπάρχουν διαθέσιμες ποσότητες να εξυπηρετήσουν και τις δύο κατευθύνσεις.

Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ ως προς την επέκτασή του και την άφιξή του στις απέναντι ιταλικές ακτές, «πατάει» στη διαδρομή που είχε χαραχθεί για το σχέδιο αγωγού IGI. Αν και η όλη συζήτηση, όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές με γνώση του θέματος, βρίσκεται σε αρκετά πρώιμη φάση, η ένταξη του έργου στην ευρωπαϊκή λίστα συνιστά κρίσιμο «ορόσημο», που με τη σειρά του ανοίγει τον δρόμο για την ενεργότερη εμπλοκή του ΔΕΣΦΑ στις συζητήσεις με τους υπόλοιπους διαχειριστές σε Ιταλία, Αυστρία και Γερμανία.

Η στρατηγική διάσταση

Σημειώνεται ότι οι 3 προαναφερόμενες χώρες, υπό τη σκέπη του διαδρόμου υδρογόνου από τη Βόρεια Αφρική μέχρι τη Γερμανία, έχουν συστήσει μια ομάδα εργασίας που αριθμεί ήδη δύο χρόνια λειτουργίας, με αρμοδιότητα να μελετήσει και να ωριμάσει το σχετικό project. Υπό αυτή την έννοια, η ελληνική διακλάδωση καθιστά «de facto» την Ελλάδα «συνομιλητή» του εν λόγω γκρουπ χωρών, πράγμα που, εκτός όλων των άλλων, ενισχύει τη θέση της χώρας στον ευρύτερο ενεργειακό χάρτη και δη τον υπό ανάπτυξη και διαμόρφωση χάρτη υδρογόνου.

Να προσθέσουμε ότι ο ΔΕΣΦΑ, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, πέτυχε μία ακόμη νέα προσθήκη στα έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και η οποία αφορά υποστηρικτικά έργα υποδομής στο δίκτυο για την ανάμιξη υδρογόνου με φυσικό αέριο σε ποσοστό 10%, ενώ εκ νέου παρουσία στη λίστα εξασφάλισε το έργο αγωγού, γνωστό ως «H2DRIA». Το έργο αυτό αποτελείται από νέο αγωγό υδρογόνου, μήκους περίπου 570 km, και προκαταρκτική ανάλυση όρισε ότι η διάμετρος του αγωγού θα είναι 36”, με πιθανή ανάγκη για 2 σταθμούς συμπίεσης των 30MW έκαστος, στα Μέγαρα και τη Νέα Μεσημβρία, ενώ η όδευσή του θα είναι παράλληλα με τον υφιστάμενο αγωγό υψηλής πίεσης αερίου.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr