Οι προσπάθειες του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να καταρρίψει τις πολιτικές που υποστηρίζουν τα ηλεκτρικά οχήματα απειλούν να μετατρέψουν τις ΗΠΑ σε μια χώρα με υστέρηση για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση. Το BloombergNEF μείωσε για πρώτη φορά τόσο τις βραχυπρόθεσμες όσο και τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις του για τα ηλεκτρικά οχήματα, μειώνοντας 14 εκατομμύρια αυτοκίνητα με μπαταρία

από τις προβλέψεις πωλήσεών του έως το 2030 λόγω της σταδιακής μείωσης των αμερικανικών μέτρων. Ο ερευνητής βλέπει τώρα τη χώρα να υστερεί όχι μόνο στην Κίνα και την Ευρώπη, αλλά και στον παγκόσμιο μέσο ρυθμό υιοθέτησης μέχρι το 2040.

«Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται, αλλά η εθνική εικόνα είναι πιο ποικίλη από ποτέ», γράφουν οι αναλυτές του BNEF στην έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη. Ενώ η Κίνα αναμένεται να αντιπροσωπεύει σχεδόν τα δύο τρίτα των σχεδόν 22 εκατομμυρίων plug-in οχημάτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως φέτος, εν μέρει χάρη στα κυβερνητικά κίνητρα, «όλες οι σημαντικές πολιτικές για τα ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ δέχονται πυρά».

Ο Τραμπ διέταξε την κατάργηση των επιδοτήσεων και άλλων μέτρων που ενισχύουν τα ηλεκτρικά οχήματα κατά την πρώτη ημέρα της επιστροφής του στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο. Η κυβέρνησή του και το Κογκρέσο, το οποίο ελέγχεται από τους Ρεπουμπλικάνους, ακολουθούν την οδηγία του, προχωρώντας σε χαλάρωση των εθνικών προτύπων οικονομίας καυσίμου, σταδιακή κατάργηση των φορολογικών πιστώσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα και κατάργηση της δυνατότητας της Καλιφόρνια να καθορίζει τα δικά της όρια εκπομπών.

Οι προβλέψεις του BNEF υποθέτουν ότι οι εθνικοί κανονισμοί θα επανέλθουν στα επίπεδα που βρίσκονταν κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ και ότι η φορολογική πίστωση καταναλωτή έως και 7.500 δολαρίων θα τερματιστεί για τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα μετά από αυτό το έτος. Υπάρχει πιθανότητα περαιτέρω αρνητικών επιπτώσεων στις προβλέψεις του BNEF για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, ανάλογα με την τελική τύχη των απαλλαγών που επιτρέπουν στις πολιτείες να επιβάλουν αυστηρότερους κανόνες για τον καθαρό αέρα. Ένας συνασπισμός πολιτειών με επικεφαλής τον Γενικό Εισαγγελέα της Καλιφόρνια, Ρομπ Μπόντα, μήνυσε την περασμένη εβδομάδα για να αμφισβητήσει την κίνηση της κυβέρνησης να καταργήσει τις πολιτικές σε επίπεδο πολιτείας.

«Εάν αυτή η προσπάθεια ανάκλησης της απαλλαγής είναι επιτυχής, θα έχει τρομερές συνέπειες για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Καλιφόρνια και, λόγω της υπερβολικά μεγάλης επιρροής της πολιτείας στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα, σε ολόκληρες τις ΗΠΑ», αναφέρει το BNEF. «Η κατάργηση όλων των εντολών από την πλευρά της προσφοράς στη χώρα, ταυτόχρονα με τα κίνητρα ζήτησης, θα μειώσει απότομα τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ».

Αντιθέτως, η Κίνα αναμένεται να διατηρήσει τη δυναμική της στη μετάβαση σε plug-in οχήματα, κυρίως λόγω απλών οικονομικών λόγων: Είναι η μόνη μεγάλη αγορά όπου τα ηλεκτρικά οχήματα είναι φθηνότερα, κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Η ζήτηση ενισχύεται επίσης από την επέκταση των επιδοτήσεων της κυβέρνησης που ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να ανταλλάσσουν παλαιότερα αυτοκίνητα με νέα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.

Το BNEF προβλέπει ότι η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας θα είναι μεγαλύτερη από τη συνολική αγορά αυτοκινήτων των ΗΠΑ μέσα στο επόμενο έτος.

«Η Κίνα αναδεικνύεται σε μια σημαντική δύναμη στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων», αναφέρει το BNEF στην έκθεσή του, εκτιμώντας ότι η χώρα αντιπροσώπευε μόλις το 70% της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων πέρυσι.

Η κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών συνέβαλε στην αύξηση των εμπορικών εντάσεων και στην αύξηση των δασμών από τότε που το BNEF δημοσίευσε για τελευταία φορά τις ετήσιες προβλέψεις του. Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από την Κίνα για πέντε χρόνια, αρχής γενομένης από τον Οκτώβριο, με πρόσθετους δασμούς που κυμαίνονταν από 35% για την κατασκευάστρια της MG, SAIC Motor Corp., έως 7,8% για την Tesla Inc.

«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αντιμετωπίζουν αυξανόμενη ένταση μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και άλλων ανταγωνιστικών πολιτικών προτεραιοτήτων και, ως αποτέλεσμα, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μειώσει τους στόχους τους για τα ηλεκτρικά οχήματα που είχαν ανακοινωθεί προηγουμένως ή τους έχουν αποσύρει σιωπηλά», αναφέρει το BNEF στην έκθεσή του, επικαλούμενο την απόσυρση από την αγορά από κατασκευαστές όπως οι Toyota, Ford, Mercedes-Benz και Volvo.

Εκτός από τη λήψη μέτρων για την προστασία των εγχώριων κατασκευαστών από φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, η ΕΕ χαλάρωσε τα πρότυπα εκπομπών CO2, γλιτώνοντας τους κατασκευαστές από πιθανά πρόστιμα φέτος και επιτρέποντας στις εταιρείες να επιτύχουν αυστηρότερους στόχους πιο σταδιακά. Ως αποτέλεσμα της αλλαγής, το BNEF μείωσε την πρόβλεψή του για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις πληγείσες αγορές από φέτος έως το 2027 κατά περίπου 19%, ή περίπου 2,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο — το οποίο αποχώρησε από την ΕΕ το 2020 και έχει διατηρήσει σχετικό άνοιγμα στις κινεζικές εισαγωγές — έχει αναδειχθεί ως η κορυφαία μεγάλη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων μετά την Κίνα. Το BNEF αναμένει ότι τα plug-in αυτοκίνητα θα φτάσουν το μερίδιο αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου στο 40% μέχρι το επόμενο έτος.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr