στα 2,1 – 2,6 δισ. ευρώ και ποσοστιαία επίπτωση -1% στο ΑΕΠ. Το πλήγμα στον τουρισμό της Ανατολικής Μεσογείου επηρεάζει την Ελλάδα , που μπορεί να θεωρηθεί «γειτονική ζώνη αστάθειας», ειδικά από επισκέπτες τρίτων χωρών από την Ασία και τις ΗΠΑ.
Όπως εξηγεί από την πλευρά της η OptimaBank, κάθε αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10 δολάρια ανά βαρέλι μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του ΑΕΠ της Ελλάδος κατά 0,4%, ενώ κάθε αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 10 ευρώ ανά MWhενδέχεται να προκαλέσει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,3%.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι συμφώνως προς τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών (MPI) στη Βιομηχανία τον Απρίλιο του 2025 παρουσίασε μείωση 6,3% σε σύγκριση προς τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Συνολικά, κατά την περίοδο των δώδεκα μηνών από τον Μάιο του 2024 έως τον Απρίλιο του 2025,ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών μειώθηκε κατά 2,3% σε σύγκριση προς την ίδια περίοδο του 2023-2024.
Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική οικονομία φαίνεται να μην επηρεάζεται σημαντικά από την τρέχουσα σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, την δεδομένη στιγμή εάν ληφθούν υπ’ όψιν τα στοιχεία που παρουσίασε η Τράπεζα της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα από τον τουρισμό από το Ισραήλ είχαν διαμορφωθεί στα 621 εκατ. ευρώ το 2024, ποσόν που αντιστοιχεί στο 2,86% των συνολικών τουριστικών εσόδων της χώρας για το έτος και στο 0,3% του ΑΕΠ της Ελλάδος. Επίσης, οι ελληνικές εξαγωγές προς το Ισραήλ υπολογίζονται σε 1 δις ευρώ για το 2024, που αντιστοιχούν στο 2% των συνολικών εξαγωγών της χώρας και στο 0,4% του ΑΕΠ.
Αυτή η κατάσταση διαμορφώνεται ενώ φέτος ανεμένετο ότι θα ήταν μια χρονιά σημαντική επανακάμψεως της τουριστικής κινήσεως από το Ισραήλ προς την χώρα; Μας. Συμφώνως προς δεδομένα Air data tracker του ΙΝΣΕΤΕ, είναι προγραμματισμένες 1.361.360 αεροπορικές θέσεις από το Ισραήλ προς την χώρα μας, σημειώνοντας μια αύξηση 45,8% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η κλιμάκωση, όμως, της συγκρούσεως θα έχει ευρύτερες επιπτώσεις στον τουρισμό καθώς εκτός από την επιβατική κίνηση μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδος αυξημένη ανεμένετο και η συνολική κίνηση από τις χώρες του Κόλπου.