Οι επιπτώσεις στην οικονομία από την ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή που πυροδοτεί η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν, προκαλούν έντονη ανησυχία στο οικονομικό επιτελείο της κυβερνήσεως. Μια γενικότερη ανάφλεξη στην γειτονιά μας δημιουργεί έντονο «πονοκέφαλο» για πιθανές επιπτώσεις σε τομείς, όπως η ενέργεια, ο τουρισμός, οι εξαγωγές, αλλά και οι θαλάσσιες μεταφορές, σε μια περίοδο που

 

στην κυβέρνηση επεξεργάζονται το πακέτο μέτρων που πρόκειται να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Η ευρύτερη περιοχή είναι μια σημαντική αγορά , τόσο για τον τουρισμό, με χιλιάδες επισκέπτες από τις περιοχές αυτές του Κόλπου και του Ισραήλ, με έντονη τάση ανόδου, αλλά και για τα ελληνικά προϊόντα, καθώς οι εξαγωγές προς τις αγορές της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής που αντιστοιχούν στο 1,8% του ΑΕΠ.

Παράλληλα η ζώνη αυτή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής δια της Ερυθράς Θάλασσας είναι ο προθάλαμος για τον Πειραιά αλλά και μια σημαντική «θαλάσσια λεωφόρος». Στο πρόσφατο, δε παρελθόν, οι επιθέσεις των Χούθι επηρέασαν την κίνηση στον Πειραιά, καθώς πλοία άλλαξαν διαδρομές κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής, επιφέροντας σημαντικές μειώσεις στις προσεγγίσεις στο πρώτο λιμάνι της χώρας αλλά και εκτινάσσοντας τα κόστη στις μεταφορές.

Οι τιμές του πετρελαίου ήδη έχουν πάρει την ανιούσα, όπως άλλως τε συμβαίνει σε καταστάσεις γεωπολιτικής κρίσεως. Μια μεγάλη αύξηση θα έχει άμεσες συνέπειες στον πληθωρισμό προκαλώντας νέες ανατιμήσεις, σε τρόφιμα, ενέργεια, μεταφορές. Αυτό, ωστόσο, που θα καθορίσει αν η ενεργειακή – πετρελαϊκή κρίση (συν ο αντίκτυπος σε ναυσιπλοΐα – εφοδιαστική αλυσίδα) γιγαντωθεί και χτυπήσει σφόδρα την παγκόσμια οικονομία, είναι κυρίως η μορφή «απάντησης» του Ιράν και κατ’ επέκταση η περαιτέρω κλιμάκωση ή όχι που θα έχει η σύγκρουση με το Τελ Αβίβ.

Η βασική πηγή ανησυχίας της διεθνούς κοινότητος αφορά τα Στενά του Ορμούζ και ενδεχόμενη απόφαση της Τεχεράνης να τα κλείσει. Η πιθανή εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου από το Ιράν, θα προκαλούσε ισχυρούς κλυδωνισμούς στην πετρελαϊκή αγορά. Τα Στενά του Ορμούζ - που συνδέουν τον Περσικό Κόλπο, τον Κόλπο του Ομάν και την Θάλασσα της Αραβίας – είναι ένας από τους πιο κρίσιμους πετρελαϊκούς διαύλους στον πλανήτη, απ’ όπου διέρχεται σχεδόν το ένα τρίτο των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου, περίπου 20 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Ήδη φωτιά παίρνουν οι τιμές στην βενζίνη  με το Υπουργείο Αναπτύξεως να ενεργοποιεί τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για την διενέργεια έκτακτων και εκτεταμένων ελέγχων  με σκοπό τον εντοπισμό περιπτώσεων αθέμιτης κερδοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 30 Ιουνίου ισχύει το πλαφόν στο όριο κέρδους και επισημαίνεται ότι αυξήσεις στις τιμές δεν δικαιολογούνται χωρίς να έχει προηγηθεί προμήθεια από τον έμπορο σε αυξημένη τιμή.

Στο όλο αυτό το σκηνικό εκείνοι κι εκείνες που είναι οι πλέον προβληματισμένοι και προβληματισμένες είναι όσοι και όσες έχουν παρουσία στην τουριστική οικονομία. Σε μια δύσκολη χρονιά λόγω του πληθωρισμού έρχεται και πάλι το γεωπολιτικό ρίσκο να αποδείξει ότι ο τουρισμός είναι μια πολύ ευαίσθητη υπόθεση. Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, μια γενικότερη ανάφλεξη θα δημιουργήσει κλίμα ανάσχεσης των κρατήσεων για την περιοχή. Κι αυτό όταν οι πορεία των αφίξεων είναι αυξητική, μεν σε κάποιους προορισμούς, όμως μεγάλο μέρος της κίνησης «απορροφάται» από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ή από φτηνά AllInclusiveξενοδοχεία, ενώ η μέση δαπάνη κάπως φρενάρει.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr