Ναυτιλία: Σε Κόκκινο Συναγερμό Εξαιτίας της Μέσης Ανατολής

Ναυτιλία: Σε Κόκκινο Συναγερμό Εξαιτίας της Μέσης Ανατολής
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Σαβ, 14 Ιουνίου 2025 - 09:22

Πανικό στη διεθνή ναυτιλία έχουν προκαλέσει τα χτυπήματα του Ισραήλ εναντίον του Ιράν, καθώς επηρεάζουν μία από τις πιο ευαίσθητες περιοχές για το παγκόσμιο εμπόριο. Μάλιστα, πολλές πλοιοκτήτριες και συμβουλευτικές εταιρείες έχουν ήδη εκδώσει οδηγίες ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα για τον εμπορικό στόλο και το ναυτιλιακό προσωπικό. Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη, καθώς ο κλάδος παραμένει ακόμα σε θολό τοπίο μετά τη διαδικτυακή κατάρρευση των υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Σε ύψιστη επιφυλακή έχει τεθεί η ελληνική ναυτιλία μετά την κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα συμβούλεψε τον ελληνικό στόλο να αποφύγει τα ταξίδια στις κόκκινες περιοχές, όπως τα Στενά του Ορμούζ και ο Κόλπος του Άντεν. Παράλληλα, τα ελληνόκτητα πλοία οφείλουν να ενημερώνουν αναλυτικά το ΥΝΑΝΠ όταν κινούνται στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, με ειδική έμφαση στο πέρασμα του Ορμούζ. Εξάλλου, τα ελληνικά πλοία είχαν στοχοποιηθεί επί τούτου κατά τους προηγούμενους μήνες, με τους Χούθι να στέλνουν ακόμα και “προειδοποιητικά μηνύματα” σε ορισμένες ελληνικές ναυτιλιακές. Εντούτοις, οι υποδομές της κυβέρνησης παραμένουν σε μεταβατικό στάδιο, καθώς τα διαδικτυακά συστήματα του ΥΝΑΝΠ είχαν καταρρεύσει νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, κατόπιν πιθανής κυβερνοεπίθεσης. 

Όμως, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που έχει λάβει μέτρα για αυτή τη νέα κρίση. Κυβερνήσεις από την Ευρώπη και την Ασία έχουν επίσης εκδώσει ανακοινώσεις, συμβουλεύοντας τα πλοία τους να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά. Το επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι τα Στενά του Ορμούζ, απ’όπου περνά μεγάλο μέρος του ενεργειακού εμπορίου. Χαρακτηριστικά, το 10% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων βρίσκεται ανά πάσα στιγμή στην περιοχή, ενώ το 2% περνά τα Στενά σε ημερήσια βάση. Αναπόφευκτα, η κατάσταση αυτή οδήγησε σε ταχεία αύξηση των τιμών του πετρελαίου.

Εντούτοις, η κρίση δεν περιορίζεται εντός του Περσικού Κόλπου. Ο Κόλπος του Άντεν, η Ερυθρά Θάλασσα, και το Στενό του Σουέζ θεωρούνται τρία σημεία όπου μπορεί να προκληθούν επιθέσεις ή καραμπόλες. Ακόμα και εντός της Μεσογείου, τα ανοικτά της Αιγύπτου, της Κύπρου, και της Συρίας, αναφέρονται ως δυνητικά περιοχές αυξημένου κινδύνου. Αυτονόητα, τόσο τα ανοικτά του Ισραήλ, όσο και οποιαδήποτε σχέση με ισραηλινά συμφέροντα θεωρούνται ως επικίνδυνα επί του παρόντος.

Και μπορεί μεν το παγκόσμιο εμπόριο να κινδυνεύει για πολλοστή φορά κατά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο ορισμένοι έχουν λόγους να νιώθουν ικανοποιημένοι. Η αύξηση του κινδύνου στις θαλάσσιες μεταφορές σημαίνει και αύξηση των ναύλων και των ασφαλιστηρίων στα πλοία. Η προσμονή για αυτή την εξέλιξη οδήγησε τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών να ενισχυθούν χθες, με τους επενδυτές να γνωρίζουν πως το εμπόριο δεν πρόκειται να σταματήσει, ειδικά καθώς πλησιάζουν οι μήνες αιχμής για την προμήθεια καυσίμων. Από την πλευρά τους, οι ναυτιλιακές δηλώνουν πως δεν προχωρούν σε δραματικές αλλαγές προς το παρόν, αν και συνεχίζουν να ανησυχούν για τις γεωπολιτικές εξελίξεις. 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr