Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Ζητά Φιλόδοξες Επενδύσεις στην Απαλλαγή από τον Άνθρακα

Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Ζητά Φιλόδοξες Επενδύσεις στην Απαλλαγή από τον Άνθρακα
energia.gr
Τρι, 10 Ιουνίου 2025 - 12:53

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα για να επιτύχει μηδενικές εκπομπές ρύπων, δήλωσαν οι ηγέτες της ναυτιλίας σε διεθνές φόρουμ στο Μονακό το περασμένο Σαββατοκύριακο. Μιλώντας στο Φόρουμ Χρηματοδότησης της Γαλάζιας Οικονομίας την Κυριακή, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, δήλωσε

ότι ανεξάρτητα από το τι θα συμβεί με τους νέους παγκόσμιους κανονισμούς για τον άνθρακα, η προσπάθεια απαλλαγής του τομέα από τον άνθρακα θα απαιτήσει ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών, παραγωγών καυσίμων και φορέων εκμετάλλευσης λιμένων παγκοσμίως.

«Οι κανονισμοί από μόνοι τους δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά», δήλωσε ο κ. Ντομίνγκεζ στους παρευρισκόμενους. «Χρειαζόμαστε τεχνολογική ανάπτυξη και χρειαζόμαστε εναλλακτικά καύσιμα. Και αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με έναν τρόπο — με επενδύσεις».

Η ναυτιλιακή βιομηχανία καίει περίπου 350 εκατομμύρια τόνους μαζούτ ετησίως και ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα και τώρα βρίσκεται στα πρόθυρα μιας σημαντικής κανονιστικής αλλαγής. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο για τον άνθρακα που συμφωνήθηκε στη MEPC 83, όλα τα ποντοπόρα πλοία που ασχολούνται με το διεθνές εμπόριο θα υπόκεινται σε υποχρεωτικά πρότυπα εκπομπών.

Τα στελέχη του κλάδου αναγνώρισαν το μέγεθος της πρόκλησης που αντιμετωπίζουν. Η Christine Cabau-Woehrel, εκτελεστική αντιπρόεδρος του γαλλικού ναυτιλιακού κολοσσού CMA CGM, περιέγραψε τη μετάβαση ως «πλήρη μετασχηματισμό της ναυτιλιακής επιχείρησης».

«Θα χρειαστούν οικοσυστήματα για να το κάνουμε μαζί», είπε η κα Cabau-Woehrel. «Θα είναι ένα μακρύ και δύσκολο ταξίδι, αλλά θέλουμε να προηγούμαστε».

Ο τομέας της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων έχει ήδη δεσμεύσει 150 δισεκατομμύρια δολάρια για την απαλλαγή από τον άνθρακα, σύμφωνα με τον Joe Kramek, πρόεδρο του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας. Τουλάχιστον 200 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μπορούν να λειτουργούν με καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών, ενώ σχεδόν το 80% των νέων παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οχήματα μεταφοράς θα έχουν παρόμοιες δυνατότητες.

«Η βιομηχανία τακτικών γραμμών έχει ήδη επενδύσει 150 δισεκατομμύρια δολάρια στην απαλλαγή από τον άνθρακα», δήλωσε ο κ. Kramek, μιλώντας στο φόρουμ. «Είναι πρωτοφανές για τον τομέα των μεταφορών. Αλλά χρειαζόμαστε την προμήθεια καυσίμων — είναι μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία».

Η βιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντικά υλικοτεχνικά εμπόδια πέρα ​​από την ανάπτυξη καθαρότερων καυσίμων. Οι λιμενικές υποδομές παγκοσμίως θα χρειαστούν σημαντικές αναβαθμίσεις για την ασφαλή αποθήκευση και διανομή εναλλακτικών καυσίμων στα πλοία που επισκέπτονται την περιοχή. Σχεδόν μισό εκατομμύριο ναυτικοί θα χρειαστούν νέα εκπαίδευση έως το 2030 για να χειρίζονται προηγμένα συστήματα καυσίμων και πρωτόκολλα ασφαλείας.

Οι νέοι κανονισμοί αντιπροσωπεύουν μια διττή προσέγγιση: τη θέσπιση παγκόσμιων προτύπων καυσίμων που αντισταθμίζουν την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου, δημιουργώντας παράλληλα οικονομικά κίνητρα για πρόωρη υπερβολική συμμόρφωση. Οι κανόνες θα επανεξετάζονται κάθε πέντε χρόνια, με τα όρια εκπομπών να αυστηροποιούνται προοδευτικά με την πάροδο του χρόνου. 

Ο κ. Ντομίνγκεζ τόνισε ότι ο ναυτιλιακός τομέας δεν μπορεί πλέον να βασίζεται αποκλειστικά σε εθελοντικές δεσμεύσεις και διπλωματικές δηλώσεις. «Ήρθε η ώρα να περάσουμε από τις δηλώσεις και τις δεσμεύσεις σε πράξεις», είπε. «Αυτό κάνουμε στον ΙΜΟ εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Αυτό θα δείξουμε ξανά τον Οκτώβριο και δεν θα σταματήσουμε εκεί».

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr