Η Νορβηγία, ο μεγαλύτερος παραγωγός ορυκτών καυσίμων στην Ευρώπη, σκοπεύει να αναπτύξει τον αυτοματισμό στους ελέγχους των υπεράκτιων εξορύξεων στο 100%. Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι απαραίτητη τόσο η εκκαθάριση του εναέριου χώρου στις περιοχές των εξορύξεων, όσο και κατασκευή ειδικών υποδομών στις πλατφόρμες εξόρυξης. Η υλοποίηση αυτών των δύο θα μείωνε δραματικά το ανθρώπινο ρίσκο, επιτρέποντας στο προσωπικό να παραμείνει στα ηπειρωτικά κέντρα επιχειρήσεων

Η πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου Edvard Grieg βρίσκεται στα ανοιχτά της Νορβηγίας, περίπου 180 χιλιόμετρα από την πόλη Σταβάνγκερ, στις δυτικές ακτές της χώρας. Το Σταβάνγκερ θεωρείται το επίκεντρο της νορβηγικής επανάστασης στην παραγωγή ορυκτών καυσίμων, καθώς το σκανδιναβικό κράτος έχει μετατραπεί στον μεγαλύτερο παραγωγό επί ευρωπαϊκού εδάφους. Παρά την κρισιμότητα των νορβηγικών υδρογονανθράκων για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, η πλατφόρμα Edvard Grieg θεωρείται σημαντική για έναν διαφορετικό ρόλο: τον πλήρη αυτοματισμό των ελέγχων.

 

 

Η πλατφόρμα Edvard Grieg βρίσκεται περίπου 180 χλμ. ανοιχτά του Σταβάνγκερ. Πηγή: SNL.no.


Η χρήση drones για τους ελέγχους των εξορύξεων δεν αποτελεί καινοφανή ιδέα. Αντιθέτως, όλο και περισσότεροι παραγωγοί από τις ΗΠΑ ως τη Μέση Ανατολή, στρέφονται στον συνδυασμό drones και ΑΙ ώστε να επιταχύνουν τη συλλογή στοιχείων και να μειώσουν την έκθεση του ανθρώπινου δυναμικού σε κινδύνους. Όμως, η Aker BP, διαχειρίστρια του Edvard Grieg, επιθυμεί να πάει τη χρήση μη επανδρωμένων μέσων ένα βήμα παρακάτω. Τα drones δεν ελέγχουν απλώς την Edvard Grieg, αλλά βρίσκονται μόνιμα εκεί, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία εργαζομένων. Το προσωπικό της εταιρείας χειρίζεται τα drones από το κέντρο επιχειρήσεων στο Σταβάνγκερ, μένοντας ασφαλείς. Από εκεί μπορούν να συλλέξουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη λειτουργία της πλατφόρμας, με τη χρήση ΑΙ να αποτελεί επίσης αναπόσπαστο κομμάτι.

Τεχνολογικά, το σύστημα αυτό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλες τις υπεράκτιες εξορύξεις. Το ουσιαστικό εμπόδιο είναι η κατάσταση του εναέριου χώρου πάνω από τις θαλάσσιες αυτές περιοχές. Ο εναέριος χώρος πρέπει να είναι σχετικά καθαρός από άλλα σκάφη ώστε η λειτουργία των drones από τις εταιρείες παραγωγής να μην κινδυνεύει από παρεμβολές τρίτων. Παράλληλα, θα χρειαστεί η προσθήκη αντίστοιχων υποδομών στις πλατφόρμες, ώστε να μην απαιτείται η εμπλοκή ανθρώπινου δυναμικού. Εφόσον υλοποιηθούν αυτά τα δύο προαπαιτούμενα, οι αποστολές των drones θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν εντελώς, με τις διαδρομές και τα καθήκοντά τους να ακολουθούν συγκεκριμένη σειρά.

Βεβαίως, ο πλήρης αυτοματισμός τέτοιων διαδικασιών εγείρει ερωτήματα για το μέλλον των θέσεων εργασίας. Στο κομμάτι της αξιολόγησης στοιχείων, η ανθρώπινη παρουσία θα παραμείνει αναγκαία καθώς τα drones και η ΑΙ μπορούν να συλλέξουν και να επεξεργαστούν δεδομένα, όμως η ανθρώπινη κριτική ικανότητα χρειάζεται ώστε να εκτιμήσει την κατάσταση και να προτείνει παρεμβάσεις αν προκύψει τέτοια ανάγκη. Για το κομμάτι της τεχνικής υποστήριξης, ακόμα και αν η ανθρώπινη παρουσία μηδενιστεί κατά την κανονική λειτουργία των εξορύξεων, το τεχνικό προσωπικό θα είναι απαραίτητο ώστε να επέμβει όταν εμφανίζονται τεχνικά προβλήματα. Εξάλλου, η διακοπή λειτουργίας μίας πλατφόρμας ακόμα και για λίγες ημέρες μπορεί να προκαλέσει ντόμινο στις διεθνείς αγορές καυσίμων.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr