Motor Oil για IGB: «Με Επαχθέστερους Όρους για την Ασφάλεια Εφοδιασμού των Ελλήνων» ο Αρχικός Σχεδιασμός

Motor Oil για IGB: «Με Επαχθέστερους Όρους για την Ασφάλεια Εφοδιασμού των Ελλήνων» ο Αρχικός Σχεδιασμός
του Δημήτρη Φάρου
Παρ, 30 Μαΐου 2025 - 10:35

Ο αρχικός σχεδιασμός για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό διασύνδεσης φυσικού αερίου IGB έγινε «με επαχθέστερους όρους για την ασφάλεια εφοδιασμού των Ελλήνων», όπως τονίζει χαρακτηριστικά η Motor Oil στη συμμετοχή της στην δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της πρότασης του Διαχειριστή ICGB σχετικά με τις δημοπρασίες κατανομής δυναμικότητας για το Έτος Αερίου 2025-2026. Επίσης, σημειώνει ότι, η περιορισμένη αξιοποίηση υποδομών, όπως ο IGB όπως και το FSRU της Αλεξανδρούπολης, υποσκάπτει τη σκοπιμότητα του Κάθετου Διαδρόμου

αν οι υποδομές αυτές δεν έχουν ανταγωνιστικότερο κόστος για τους Έλληνες Χρήστες, σε σύγκριση με άλλες διασυνδέσεις.

Αναλυτικότερα, η εταιρεία δηλώνει ότι συμφωνεί κατ’ αρχήν με την πρόταση της ICGB, που διαχειρίζεται τον αγωγό, για δημοπράτηση προϊόντων δυναμικότητας στα σημεία εισόδου/εξόδου του IGB. Ωστόσο, σημειώνει ότι από την έναρξη λειτουργίας του, η βασική ροή είναι από Νότον προς Βορράν, για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας, είτε μέσω ΤΑΡ είτε με φορτία LNG από το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Κι όπως παρατηρεί, «δυστυχώς, ο αρχικός σχεδιασμός δεν προέβλεψε τα ίδια δικαιώματα για τους Έλληνες Χρήστες με απευθείας εισαγωγή αερίου από το σημείο “Κομοτηνή (ΔΕΣΦΑ / IGB)”» στο ελληνικό εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ), με αποτέλεσμα η υλοποίηση της αντίστροφης ροής να προϋποθέτει διέλευση μέσω ΤΑΡ. Αυτό, όπως υπογραμμίζει η Motor Oil επιβαρύνει τις εισαγωγές των Ελλήνων Χρηστών με μεγαλύτερα κόστη.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι είναι αντιφατική η χρηματοδοτική και ρυθμιστική υποστήριξη που έχει λάβει ο IGB σε σύγκριση με την πραγματική του αξιοποίηση από την αγορά, η οποία είναι «απροσδόκητα χαμηλή», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο 35 εκατ. κιλοβατώρες την ημέρα, από τις 106 εκατ. κιλοβατώρες την ημέρα που προβλέπει η τεχνική του δυναμικότητα, δηλαδή ποσοστό μόλις 33%, έχουν τροφοδοτήσει το σύστημα φυσικού αερίου της Βουλγαρίας μέσω του αγωγού από τον Οκτώβριο του 2022.

Μάλιστα, υπενθυμίζει ότι στις πρόσφατες δημοπρασίες για τα έτη αερίου 2025-29 στο σημείο διασύνδεσης «Κομοτηνή (ΔΕΣΦΑ / IGB)» δεν καταγράφηκε καμία δέσμευση μεταφορικής ικανότητας, ενώ, αντίθετα, προτιμήθηκε η είσοδος αερίου από την Αμφιτρίτη (FSRU Αλεξανδρούπολη) και εν συνεχεία η εξαγωγή μέσω του σημείου διασύνδεσης «Σιδηρόκαστρο», αποφεύγοντας το επιπλέον κόστος από τη χρήση του IGB, που ξεπερνά τα 2 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η Motor Oil, αυτή η επιλογή έχει αρνητικές συνέπειες και για την ασφάλεια εφοδιασμού και για την επιδιωκόμενη διαφοροποίηση πηγών για τους Έλληνες εισαγωγείς.

Όπως τονίζεται, από πλευράς της εταιρείας, οι δύο στρατηγικές αυτές υποδομές (IGB και FSRU Αλεξανδρούπολης) θα πρέπει να έχουν ουσιαστικά οφέλη για τους Έλληνες Χρήστες, με όρους ανταγωνιστικότερου κόστους, σε σχέση με τις άλλες διασυνδέσεις. «Διαφορετικά, η περιορισμένη αξιοποίηση των υποδομών υποσκάπτει τη σκοπιμότητα του Κάθετου Διαδρόμου», επισημαίνει εμφατικά η εταιρεία.

Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις η Motor Oil προτείνει στη ΡΑΑΕΥ να εξετάσει την πρόβλεψη αντίστροφης ροής του IGB προς το ΕΣΦΑ, την προσφορά αδιάλειπτης δυναμικότητας στο σημείο διασύνδεσης «Αμφιτρίτη» μόνο προς το σημείο διασύνδεσης «Κομοτηνή (ΔΕΣΦΑ / IGB)» (όπως ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός), καθώς και τη συνεργασία στο πλαίσιο του Κάθετου Διαδρόμου με τους Διαχειριστές των γειτονικών Συστημάτων (ICGB, FSRU) για την αναπροσαρμογή των τιμολογίων ώστε καταστεί το κόστος των εμπορικών ροών ελκυστικότερο για τους Έλληνες Χρήστες.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr