Το κίνητρο της απόσυρσης θα παραμείνει και μάλιστα θα είναι ισχυρό, καθώς, όπως επεσήμανε μιλώντας στην «Καθημερινή» πολύ υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Μεταφορών, τα παλαιά οχήματα ευθύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό, πέρα από την ατμοσφαιρική ρύπανση, για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Στο νέο πρόγραμμα, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες, θα υπάρχει πρόβλεψη και για όσους έχουν αγοράσει ήδη τους τελευταίους μήνες ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά η αίτησή τους έμεινε σε εκκρεμότητα, λόγω εξάντλησης των πόρων του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά 3». Πάντως, το «Κινούμαι ηλεκτρικά 4» αναμένεται να είναι το τελευταίο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να συνεχιστεί μια πρακτική κατεύθυνσης πόρων σε εισαγόμενα καταναλωτικά προϊόντα, προβληματισμός που υπάρχει συνολικά αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Ειδικότερα, το μέγιστο ποσό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι αισθητά μειωμένο από τα 9.000 ευρώ που ήταν στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά 3» και αναμένεται να κυμανθεί στο επίπεδο των 3.000-3.500 ευρώ. Ανάλογη πρόταση έχει γίνει, σημειωτέον, και από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Θα μπει όριο στη μέγιστη λιανική τιμή των επιδοτούμενων μοντέλων, το οποίο θα καθοριστεί επακριβώς το προσεχές διάστημα, όταν ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη στο υπουργείο Μεταφορών με βάση τις τιμές αγοράς που ισχύουν και τα στατιστικά των ταξινομήσεων των τελευταίων μηνών. Αν και σύμφωνα με κάποια σενάρια το πλαφόν θα ήταν τα 35.000 ευρώ, κατά πάσα πιθανότητα αυτό θα είναι λίγο υψηλότερο, καθώς διαπιστώθηκε ότι ήταν λίγα τα μοντέλα που ενέπιπταν στην κατηγορία κάτω των 35.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, στόχος, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά από τους αρμοδίους, είναι να επιδοτηθεί η αγορά μεσαίων και μικρών αυτοκινήτων και όχι η αγορά… Porsche.

Οσοι είχαν αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο και έκαναν αίτηση για επιδότηση, αλλά αυτή έμεινε σε εκκρεμότητα, καθώς είχαν τελειώσει οι πόροι του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά 3», θα μπορούν να κάνουν νέα αίτηση στο νέο πρόγραμμα, αλλά με βάση τα νέα κριτήρια, δηλαδή μικρότερο ύψος επιδότησης και υπό την προϋπόθεση ότι το αυτοκίνητο που αγόρασαν είχε λιανική τιμή κάτω από το πλαφόν που θα οριστεί.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου, αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι υπάρχουν περί τους 2.000 «εγκλωβισμένους» αγοραστές αυτοκινήτου, οι οποίοι απέκτησαν το ηλεκτρικό τους όχημα από τα μέσα Φεβρουαρίου κι έπειτα, αλλά η αίτησή τους παρέμεινε εκκρεμής λόγω έλλειψης πόρων. Υπενθυμίζεται ότι οι τελευταίες πιστώσεις χορηγήθηκαν στις 10 Απριλίου, όταν πιστώθηκε στους λογαριασμούς 1.363 δικαιούχων το ποσό των 4,6 εκατ. ευρώ για την επιδότηση 1.421 ηλεκτρικών οχημάτων. Θα πρέπει να επισημανθεί εδώ ότι αν και οι διαθέσιμοι πόροι εξαντλήθηκαν, η πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή –και πιθανόν θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 30 Ιουνίου οπότε λήγει το «Κινούμαι ηλεκτρικά 3»– για όλες τις κατηγορίες επιδοτούμενων οχημάτων, δημιουργώντας σε όσους δεν είχαν ενημερωθεί σχετικά φρούδες ελπίδες και μεγάλη σύγχυση. Αυτή τη στιγμή το διαθέσιμο ποσό που εμφανίζεται στις ενημερώσεις της σχετικής πλατφόρμας είναι μόλις 30.108,69 ευρώ για ιδιώτες και επιχειρήσεις, εκ των οποίων τα 28.452,05 ευρώ αφορούν την επιδότηση ηλεκτρικών ποδηλάτων για επιχειρήσεις, ενώ το διαθέσιμο ποσό για επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων συνολικά για ιδιώτες και επιχειρήσεις είναι… 1.656,64 ευρώ. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, υπάρχει η ακόλουθη επισήμανση: «Τα πραγματικά διαθέσιμα ποσά ενδέχεται να έχουν αλλάξει από την τελευταία ενημέρωση. Ελεγχος διαθεσιμότητας ποσών θα πραγματοποιηθεί κατά τη συμπλήρωση της αίτησής σας».'
Στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2025 το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) επιβατικών αυτοκινήτων ήταν 5,60% από 5,80% τον Απρίλιο του 2024, ενώ συνολικά στο α΄ τετράμηνο του 2025 το μερίδιο διαμορφώθηκε σε 5,50% από 4,40%. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) στο τέλος του 2023 διέθετε στην Ε.Ε. τον μικρότερο αναλογικά στόλο αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων, μόλις το 0,2% των συνολικά κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, έναντι 1,8% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό σε επίπεδο Ε.Ε. Από την άλλη, διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, 88,4%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό σε επίπεδο Ε.Ε. είναι 50%. Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, διαδραμάτισε και η οικονομική κρίση την προηγούμενη δεκαετία, η οποία προκάλεσε βαρύτατο πλήγμα συνολικά στην αγορά αυτοκινήτου, πολλώ δε μάλλον στην αγορά των αρκετά πιο ακριβών ηλεκτρικών αυτοκινήτων έναντι αυτών συμβατικής τεχνολογίας.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")