Την τάση προς τη σταθερή τιμολόγηση στη λιανική αγορά ρεύματος επιβεβαιώνουν τα νεότερα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν» και δείχνουν αύξηση στα «μπλε» και μείωση σε «πράσινα» και «κίτρινα» μέχρι το τέλος Απριλίου.
Τα σταθερά συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, γεγονός που, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, ιδιαίτερα αν επιβεβαιωθούν οι «οιωνοί» περί νέων ακραίων διακυμάνσεων στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το μερίδιο των μπλε τιμολογίων στην αγορά έχει φτάσει στο 20%, ήτοι περί το 1.150.000 πελάτες, από 800.265 πελάτες στα τέλη του 2024. Τα πράσινα τιμολόγια συνεχίζουν να ηγούνται της αγοράς, ωστόσο βρίσκονται σε τροχιά υποχώρησης, με το μερίδιό τους να περιορίζεται στο 70% από 72%, ήτοι 4,1 από 4,3 εκατ. καταναλωτές στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς.
Υπενθυμίζεται ότι στα πράσινα τιμολόγια μετέπεσε το σύνολο σχεδόν της καταναλωτικής βάσης (συντριπτική πλειονότητα των οικιακών καταναλωτών) κατά τη μετάβαση στο σύστημα της χρωματικής τιμολόγησης, με το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών να παραμένει αμετακίνητο σε αυτά τα δύο χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από την έναρξη ισχύος του εν λόγω μοντέλου. Τα κίτρινα τιμολόγια συνεχίζουν σε τροχιά συρρίκνωσης, με τα σχετικά νούμερα να μιλούν για 590.000 καταναλωτές στα τέλη Απριλίου, από 836.838 πελάτες στο τέλος του 2024.
Σε κάθε περίπτωση, όπως σχολιάζουν πηγές της αγοράς μιλώντας στη «Ν», τα νούμερα επιβεβαιώνουν για ακόμη μια φορά τη στροφή της αγοράς προς τη σταθερή τιμολόγηση, γεγονός που αποτυπώνεται και στον ανταγωνισμό των εταιρειών. Η «μάχη των μεριδίων» διεξάγεται εν μέσω ενός σφοδρού πολέμου τιμών, με επίκεντρο, στην παρούσα φάση, τα μπλε τιμολόγια, χωρίς βέβαια τα σχετικά νούμερα να συμμορφώνονται απαραίτητα με την πραγματικότητα της αγοράς.
Συγκέντρωση
Με άλλα λόγια, όπως επισημαίνουν πηγές του κλάδου με γνώση της αγοράς και των συνολικότερων διεργασιών, η συμπίεση των τιμών στα μπλε τιμολόγια έως και σημαντικά κάτω του μέσου κόστους προμήθειας, όπως αποτυπώνεται στο «ταμπλό» του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, πολλαπλασιάζει την πίεση στους συμμετέχοντες με κατάληξη στο «τέλος της ημέρας» να διαμορφώνονται συνθήκες «το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό» ή διαφορετικά συνθήκες συγκέντρωσης της αγοράς. Μάλιστα, μια τέτοια εξέλιξη θεωρείται δεδομένη, με το μόνο ερωτηματικό, όπως σημειώνουν στελέχη του κλάδου, να είναι το «πότε», πράγμα που θα εξαρτηθεί από τις αντοχές των εταιρειών να παραμείνουν στην κούρσα των μεριδίων.
Τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία για την κινητικότητα στην αγορά λιανικής ρεύματος αναδεικνύουν σε μεγάλο κερδισμένο για το 2024 την εταιρεία Protergia που αύξησε το πελατολόγιό της κατά 68.255 πελάτες, ακολουθούμενη από τον ΗΡΩΝ που ενισχύθηκε με 31.968 πελάτες και τη Ζενίθ που απέσπασε 10.554. Στον αντίποδα, η ΔΕΗ που παραμένει μακράν πρώτη βάσει του πλήθους των παροχών στη χαμηλή και μέση τάση, με μερίδιο έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2024 περί το 70%, έχασε 53.377 πελάτες.
Να σημειώσουμε τέλος ότι η μάχη στα μπλε τιμολόγια αναμένεται να πάρει και νέες διαστάσεις το επόμενο διάστημα, με τις εταιρείες να σχεδιάζουν νέα καινοτόμα προϊόντα (τόσο στη διάρκειά τους όσο και στην εφαρμογή της χρέωσης), επιδιώκοντας να ευθυγραμμιστούν καλύτερα με το προφίλ του καταναλωτή. Υπάρχει ωστόσο ένας αστερίσκος και αφορά τις υπό συζήτηση μεταρρυθμίσεις που εισηγείται η ΡΑΑΕΥ για την αγορά λιανικής ρεύματος που, αναλόγως πώς θα καταλήξουν στην τελική τους μορφή, θα καθορίσουν και την «ελευθερία» των συμμετεχόντων να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα τους έναντι του γνωστού σε όλους χρωματικού κώδικα τιμολογίων.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")