κατά την περίοδο αβεβαιότητας και έλλειψης εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα.
«Η δέσμευση άνθρακα αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής μας για την απαλλαγή από τον άνθρακα», δήλωσε ο James Marshall, Διευθύνων Σύμβουλος της Berge Bulk. «Ενώ παραμένουμε αφοσιωμένοι στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας του στόλου, στην εγκατάσταση τεχνολογίας απαλλαγής από τον άνθρακα και στη μετάβαση σε νέα καύσιμα, πρέπει επίσης να δεσμεύουμε άνθρακα ταυτόχρονα. Δέσμευση άνθρακα μέσω λύσεων που βασίζονται στη φύση, στην ξηρά εδώ και πολλά χρόνια, τώρα είναι καιρός να αρχίσουμε να δεσμεύουμε άνθρακα και επί του σκάφους».
Το πιλοτικό έργο λαμβάνει χώρα στο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Ultramax της εταιρείας, χωρητικότητας 63.000 dwt, Berge Yotei, το οποίο παραδόθηκε το 2020 και εντάχθηκε στο νηολόγιο της Νήσου Μαν, ενώ κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Imabari στην Ιαπωνία.
Το σύστημα που χρησιμοποιείται στο πιλοτικό πρόγραμμα αναπτύχθηκε από την Value Maritime και ενσωματώνει τη δέσμευση άνθρακα σε ένα σύστημα καθαρισμού καυσαερίων γνωστό ως Σύστημα Filtree. Έχει σχεδιαστεί για να δεσμεύει έως και 15 τόνους CO2 ανά ημέρα, που αντιπροσωπεύει μια πιθανή μείωση των εκπομπών κατά 30% κατά τη λειτουργία.

Σε αντίθεση με τα συμβατικά συστήματα δέσμευσης, το Filtree συγκρατεί τόσο τα οξείδια του θείου όσο και το CO2 από τα καυσαέρια ενός σκάφους. Το CO2 απορροφάται σε ένα επαναχρησιμοποιήσιμο διάλυμα αμίνης, το οποίο μπορεί να εκφορτωθεί στο λιμάνι για αναγέννηση ή επαναχρησιμοποίηση. Πιθανές εφαρμογές περιλαμβάνουν τη χρήση σε θερμοκήπια, την παραγωγή ποτών και άλλες βιομηχανικές διεργασίες.
Ο Berge σημειώνει ότι ενώ τα κανονιστικά πλαίσια όπως η MARPOL και το EU ETS εξακολουθούν να εξελίσσονται, η εταιρεία ήδη προσφέρει πρακτικές γνώσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να εφαρμοστούν, να παρακολουθούνται και να κλιμακώνονται τα συστήματα δέσμευσης άνθρακα επί του πλοίου. Η εταιρεία, η οποία κατέχει, λειτουργεί και διαχειρίζεται έναν στόλο με πάνω από 100 πλοία με μεταφορική ικανότητα άνω των 15 εκατομμυρίων dwt, τονίζει την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ κυβερνήσεων, λιμένων, παρόχων τεχνολογίας και ρυθμιστικών αρχών για την ανάπτυξη της υποδομής, των πρωτοκόλλων και των εμπορικών μοντέλων που απαιτούνται για την υποστήριξη της δέσμευσης άνθρακα σε κλίμακα.
Η Value Maritime ιδρύθηκε το 2017 και ξεκίνησε την εγκατάσταση του συστήματός της το 2021. Πρόσφατα ολοκλήρωσε εγκαταστάσεις και σε άλλα μεγάλα πλοία. Το χημικό δεξαμενόπλοιο Pacific Cobalt (49.886 dwt) της Eastern Pacific εγκατέστησε το σύστημα το 2023. Η Mitsui OSK Lines εγκατέστησε επίσης πρόσφατα το σύστημα στο δεξαμενόπλοιό της Nexus Victoria (75.000 dwt).
Μετά από κάποιο αρχικό σκεπτικισμό λόγω της ανάγκης αποθήκευσης και εκφόρτωσης CO2, η τεχνολογία κερδίζει το ενδιαφέρον στον ναυτιλιακό τομέα, επεκτείνοντας τις εφαρμογές στην ξηρά που προκαλούν μεγάλους ρύπους. Η Wärtsilä μόλις ανακοίνωσε την εμπορική κυκλοφορία του ενσωματωμένου συστήματος δέσμευσης άνθρακα, χαρακτηρίζοντάς το ως μια σημαντική ανακάλυψη στην απανθρακοποίηση για πλοία εν λειτουργία και νεότευκτα.