Η Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος τoυ IMO ενέκρινε την εφαρμογή ενός παγκόσμιου συστήματος τιμολόγησης του άνθρακα για τη ναυτιλία από το 2028, με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών CO2. Το νέο πλαίσιο περιλαμβάνει και σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών, δίνοντας στις ναυτιλιακές τη δυνατότητα να αγοράζουν ή να πωλούν δικαιώματα, προωθώντας επενδύσεις σε καθαρότερες τεχνολογίες και ενεργειακή αποδοτικότητα.
Σύμφωνα με εκτίμηση της επενδυτικής τράπεζας Clarksons Securities, τα νέα μέτρα θα επιφέρουν σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τους πλοιοκτήτες, ιδίως όσον αφορά το κόστος των καυσίμων.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Clarksons υπό τον Frode Morkedal, το μέτρο «εφαρμόζεται νωρίς και με σημαντικό αντίκτυπο», σηματοδοτώντας μια αποφασιστική στροφή προς την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα.
Συγκεκριμένα, από το 2028, τα πλοία άνω των 5.000 gross tonnage (gt) που εκτελούν διεθνή δρομολόγια θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν καύσιμα που εκπέμπουν τουλάχιστον 17% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από το μαζούτ πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO). Η απαίτηση αυτή θα αυξάνεται ετησίως και αναμένεται να φτάσει το 43% έως το 2035.
Η συνέχιση της χρήσης VLSFO θεωρείται πλέον μια στρατηγική που «πληρώνει για να συμμορφωθεί», όπως χαρακτηριστικά τονίζει η Clarksons.
Αυτό μεταφράζεται σε άμεσες οικονομικές επιβαρύνσεις για τα πλοία που δεν υιοθετούν εναλλακτικά, χαμηλότερων εκπομπών καύσιμα ή τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Clarksons Securities, ένα VLCC (Very Large Crude Carrier) που λειτουργεί με σημερινές ταχύτητες και καταναλώνει 44 τόνους καυσίμου ημερησίως, θα αντιμετωπίσει κόστος άνθρακα περίπου 4.700 δολάρια την ημέρα έως το 2028.
Το ποσό αυτό αναμένεται να εκτιναχθεί στα 21.400 δολάρια ημερησίως μέχρι το 2035. Αντίστοιχα, ένα φορτηγό πλοίο τύπου Kamsarmax που καίει 23 τόνους VLSFO ημερησίως, θα επιβαρυνθεί με 2.500 δολάρια ημερησίως, ανερχόμενα σε 11.200 δολάρια το 2035.
Οι εκτιμήσεις αυτές εντείνουν την πίεση προς τη ναυτιλιακή βιομηχανία να επενδύσει σε νέα πλοία με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές, ή να μεταβεί σταδιακά σε καύσιμα όπως η μεθανόλη, το LNG ή η αμμωνία, καθώς και να αξιοποιήσει τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης όπως ρότορες, υβριδικά συστήματα πρόωσης και ψηφιακά εργαλεία διαχείρισης ενέργειας.
Η μετάβαση αυτή, αν και αναγκαία από περιβαλλοντικής και κανονιστικής σκοπιάς, θα είναι πολυδάπανη και απαιτητική, ιδίως για μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες. Ωστόσο, η συμμόρφωση με τα πρότυπα του IMO αναμένεται να αποτελέσει βασικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία της επόμενης δεκαετίας.
Η Clarksons Securities είναι το τμήμα επενδυτικής τραπεζικής και κινητών αξιών της Clarksons, ενός παγκόσμιου ηγέτη στις ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η Clarksons Securities ειδικεύεται στην παροχή χρηματοοικονομικών συμβουλών, υπηρεσιών κεφαλαιαγοράς και ερευνών ειδικά προσαρμοσμένων για τους τομείς της ναυτιλίας, της υπεράκτιας ενέργειας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενέργειας.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")